Hylla
Författare/Namn
Titel Tänk om : en bok om autism, Aspergers syndrom , ADHD och andra förmågor
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Serie
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00001052cam a2200337 a 4500
*001135482
*00520151031084202.0
*008101008s2010 sw ||||e |00| 0|swe
*020 $a978-91-40-67244-5
*035 $a(SE-LIBR)11938475$x11938475
*08204$a371.92$222
*084 $aEue$2kssb/8
*084 $aVef$2kssb/8
*084 $aOhfh$2kssb/8
*084 $aEuc$2kssb/8
*084 $aVlad$2kssb/8
*1001 $aAbrahamsson, Lotta,$d1964-
*24510$aTänk om :$ben bok om autism, Aspergers syndrom , ADHD och andra förmågor /$cLotta Abrahamsson
*250 $a1. uppl.
*260 $aMalmö :$bEpago,$c2010
*300 $a144 s. :$bill. ;
*4900 $aSpecialpedagogik
*592 $aClip2MM$b2015-11-19
*653 $aautism
*653 $aAspergers syndrom
*653 $aADHD
*653 $aTourettes syndrom
*852 $cEu
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
TPB:s talboksannotation: En unik inblick ges i de problem och möjligheter som barn med neuropsykiatriska diagnoser kan möta. Fakta om diagnoser och färdigheter hos barn med Autism, Aspergers syndrom och ADHD ges. Föräldrar, pedagoger och skolledare får praktiska verktyg hur man kan arbeta och bemöta barnen för att bidra till ett fungerande socialt liv och livslångt lärande. Fokuserar på att barnens funktioner tas tillvara som förmågor istället för att ses som hinder
Förord 3 Läsarkommentar av Anna Sjölund 4 Inledning 9 Vem är Lotta? 11 Att bli någon 16 Att få en diagnos 20 Livets alla små mysterier 26 Hur du kan använda den här boken 31 Bokens upplägg 32 Lite bakgrundsfakta 34 Autism 37 Aspergers syndrom 41 ADHD 45 Tourettes syndrom 49 Se hela isberget 50 Ett annat sätt att tänka 53 Funktions-... 57 ... -förmågor 58 ... -hinder 60 Påtryckande intryck 62 Motivation 67 Lyssna och lär 70 Nå elever som har andra färdigheter och andra behov 75 Det trygga lärandet 77 Ett inkluderande arbetssätt 80 Social och emotionell kompetens 83 Kommunikation 87 Upplevelser 89 Övning ger färdighet 91 Återhämtning 94 Stöd och samverkan 97 Skapa en strukturerad och fungerande vardag 100 Bygg från grunden 103 Fysisk miljö 105 Psykosocial miljö 108 Det krävs ordning och tydliga tecken 110 Arbeta fram perceptionsprofiler 112 Utveckla impulskontroll 117 Konkretisering av stoppljuset 120 Rött ljus 120 Gult ljus 121 Gemensam problemlösning 124 Ritpratad problemlösning 126 Grönt ljus 130 Arbeta med sociala manuskript 131 Tänk om... 134 Normalitet och livsrum 137 Barnens rätt 138 Att möta individen 140 Referenser och vidare lästips 142 Böcker 142 Länkar 143 Tack 144