Hylla
Författare/Namn
Titel Pedagogisk retorik : den muntliga relationen i undervisningen
Utgivning, förlag, etc. Natur & kultur, Stockholm : 2011
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
Ämnesord
ISBN 9789127130067 9789127822306
Antal i kö:
*000 cam a a 4500
*001138676
*00520221216115035.0
*008100326s2011 sw |||||||||||000 0|swe|c
*020 $a9789127130067$qinb.
*020 $a9789127822306$qhft.
*035 $a(SE-LIBR)11798279
*041 $aswe
*08204$a371.3$222/swe
*084 $aEab$2kssb/8
*1001 $aKindeberg, Tina,$d1954-
*24510$aPedagogisk retorik :$bden muntliga relationen i undervisningen /$cTina Kindeberg.
*250 $a1. utg.
*264 1$aStockholm :$bNatur & kultur,$c2011
*300 $a142 s.$c22 cm
*650 7$aDidaktik
*650 7$aPedagogisk metodik
*650 7$aKommunikation$xpedagogisk a aspekter
*653 $aPedagogik
*852 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
FÖRORD 7 INTRODUKTION 11 DEN HÄR BOKEN 17 I FRÅN KLASSISK RETORIK TILL DAGENS DIDAKTIK 19 Kampen mellan dialektik och retorik 23 Aristoteles vs Platon 24 Från dialektik till didaktik 27 Vad ett pedagogiskt retoriskt perspektiv tillför läraryrket 30 Känslor vs emotioner 32 II LÄRARENS SAMHÄLLSUPPDRAG 39 Utbildning som idé 42 Högskolans krav på akademiker med viss karaktär 44 Undervisning - under ordens och begreppens yta 50 III FÖREBILDLIGHETENS PEDAGOGISKA FUNKTION 55 Förebildligheten som pedagogiskt stöd 60 Förebildlighetens biologiska villkor: Vad vi är 67 Förebildlighetens moraliska villkor: Vad vi gör 70 Förebildlighetens politiska villkor: Vad vi skapar 74 IV DIALOGEN SOM MUNTLIG RELATION 81 Att tala till eller med andra 84 Lärande som rörelse 87 Färdig eller ofärdig kunskap 91 Seminariet som muntlig arena 93 Tre talkaraktärer 98 V LÄRARENS LEDNING AV UNDERVISNING 101 Lärarens ansvar för undervisningens inriktning 104 VI LÄRARENS UNDERVISNINGSSKICKLIGHET 119 Lärarens undervisningskunskaper - två exempel 121 Undervisningsskicklighet i relation till utbildningens mål 126 Den pedagogiska retoriska situationen 129 TILL SIST 137 LITTERATUR 139