Webbsök

Den lärande hjärnan : om barns minne och utveckling
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • Dofa
Författare/Namn
Titel
  • Den lärande hjärnan : om barns minne och utveckling
Utgivning, förlag, etc.
  • Natur & kultur, Stockholm : 2011
SAB Klassning
Upplaga
  • första upplagan
Omfång
  • 206 sidor illustrationer 24 cm
Anmärkning: Innehåll
  • Att ha otur när man tänker - om arbetsminnets betydelse -- Den växande hjärnan - hur hjärnan utvecklas och mognar -- På motorcykel i Pyrenéerna - den risktagande tonårshjärnan -- "Idag är jag medveten för första gången i mitt liv" - om långtidsminnet -- Matematik, minnet och rummet -- Läsning, dyslexi och varför problem hänger ihop -- Tidig miljö och hjärnas utveckling - betydelsen av stimulans och närvarande föräldrar -- Fallskärmshoppning och förväntningar - effekten av akut och kronisk stress -- Kognitiv träning, minnesteknik och musik -- Kropp och själ -- Det här har kommit att förändra allt
Term
ISBN
  • 9789127119222
Antal i kö:
  • 0 (0)
*000     cam a        i 4500
*001140024
*00520230315092947.0
*008090303s2011    sw |||||||||||000 0|swe|c
*020  $a9789127119222$qinb.
*035  $a(SE-LIBR)11320088
*041  $aswe
*08204$a612.82$222/swe
*084  $aDofa$2kssb/8
*084  $aDoe$2kssb/8
*1001 $aKlingberg, Torkel,$d1967-
*24514$aDen lärande hjärnan :$bom barns minne och utveckling /$cTorkel Klingberg.
*250  $aförsta upplagan
*264 1$aStockholm :$bNatur & kultur,$c2011
*300  $a206 sidor$billustrationer$c24 cm
*5058 $aAtt ha otur när man tänker - om arbetsminnets betydelse -- Den växande hjärnan - hur hjärnan utvecklas och mognar -- På motorcykel i Pyrenéerna - den risktagande tonårshjärnan -- "Idag är jag medveten för första gången i mitt liv" - om långtidsminnet -- Matematik, minnet och rummet -- Läsning, dyslexi och varför problem hänger ihop -- Tidig miljö och hjärnas utveckling - betydelsen av stimulans och närvarande föräldrar -- Fallskärmshoppning och förväntningar - effekten av akut och kronisk stress -- Kognitiv träning, minnesteknik och musik -- Kropp och själ -- Det här har kommit att förändra allt
*650 7$aHjärna
*650 7$aUtvecklingspsykologi
*650 7$aInlärning
*650 7$aMinnet
*650 7$aMedvetandet
*650 7$aBarns utveckling
*650 7$aKognitiv utveckling hos barn
*650 2$aChild Development
*650 2$aMemory
*650 2$aChild
*650 2$aAdolescent
*650 2$aBrain$xgrowth & development
*852  $cDofa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.

Boken beskriver några av de processer som sker i hjärnan under barndomen, bl.a. hur minnet indelas, vilka delar som är involverade och hur det är relaterat till barnets förmåga att lära sig. Även om vad forskare idag vet om avvikelser i hjärnan vid t.ex. ADHD, dyslexi och dyskalkyli. Tänkt för både pedagoger och föräldrar. MTM:s talboksannotation: Förf. är professor i kognitiv neurovetenskap. Allt lärande sker i hjärnan och nyckeln till barns utveckling finns i hur hjärnan formas. Men hur går vi från kunskap om nervceller till undervisning i klassrummet? Vad beror svårigheter som exempelvis dyslexi på? Hjärnans utveckling måste förstås i sitt sammanhang. Med exempel från forskning visar förf. hur hjärnan påverkas av gener, stress, fysisk aktivitet och nära relationer.

Ex.namnStatusFörfallodagTillhörHylla
B ex 1Tillgängligt Bjärred vuxenavdelningDofa