Hylla
Författare/Namn
Uniform titel What''s math got to do with it?.
Titel Elefanten i klassrummet : att hjälpa elever till ett lustfyllt lärande i matematik
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*000 am
*001143564
*00520110907150742.0
*007
*008110326s2011 sw ||||e |00| 0 swe
*020 $a978-91-47-09971-9
*035 $a(SE-LIBR)12130555$x12130555
*035 $a(Burlöv)104520
*0411 $aswe$heng
*08204$a510.71$222/swe
*084 $aEabt$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aBoaler, Jo
*24010$aWhat''s math got to do with it?.
*24510$aElefanten i klassrummet :$batt hjälpa elever till ett lustfyllt lärande i matematik /$cJo Boaler ; översättning: Eva Trägårdh
*250 $a1. uppl.
*260 $aStockholm :$bLiber,$c2011
*300 $a228 s. :$bill. ;
*592 $aClip2MM$b2011-09-15
*653 $amatematikundervisning
*7001 $aTrägårdh, Eva$4trl
*850 $aLoBj
*852 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
MTM:s talboksannotation: Den traditionella matematikundervisningen präglas av ett perspektiv där matematiken framställs som en samling regler och standardmetoder som man måste lära sig, menar förf.. Genom ett exempel från en sommarskola visas hur elever istället fick lära sig att använda matematik på ett mer flexibelt sätt genom att arbeta som matematiker arbetar med att lösa långa och komplicerade problemställningar. I ett förord placeras boken i en svensk kontext
Inledning Att förstå hur angeläget behovet är 12 1 Vad är matematik? Och varför behöver alla matematik? 23 2 Vad är det som går fel i klassrummet? Att identifiera problemen 36 3 En vision för en bättre framtid Effektiva metoder i klassrummet 57 4 Att tämja monstret Nya testmetoder som uppmuntrar till lärande 79 5 Fast i den långsamma filen Hur det amerikanska systemet med nivågruppering vidmakthåller en låg prestationsnivå 97 6 Priset för att vara flicka Hur flickor och kvinnor utestängs från matematik och naturvetenskap 110 7 Viktiga strategier och arbetssätt 127 8 Ge eleverna bästa möjliga start i matematik Råd och aktiviteter 150 9 Att åstadkomma förändring genom att arbeta med skolor 170 Bilaga A Lösningar på matematikuppgifterna 187 Bilaga B Kursplaner och läromedel i matematik 207 Bilaga C Rekommenderade böcker med matematikuppgifter 213 Noter 214 Register