Hylla
Författare/Namn
Titel
Utgivning, förlag, etc. Norstedts, Stockholm 2011
SAB Klassning
Omfång
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00003173cam 12200829 a 4500
*001143958
*00520110818084752.0
*008110326s2011 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a978-91-1-302843-9 (inb.)
*035 $a(SE-LIBR)12130704$x12130704
*08204$a372.358044$222/swe
*084 $aEabp.02$2kssb/8
*1001 $aBjurulf, Veronica$0314576
*24510$aTeknik didaktik /$cVeronica Bjurulf
*260 $aStockholm$bNorstedts,$c2011
*300 $a224 s. :$bill. ;
*592 $aClip2MM$b2011-09-28
*653 $aTeknik undervisning
*653 $aGrundskolan
*850 $aLoBj
*852 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Hur ska teknikundervisning bedrivas för att eleverna ska uppleva att ämnet är relevant? Vad vill vi att eleverna ska lära sig? Hur kan vi få fler elever att studera vidare inom det tekniska området? Teknikämnets didaktiska frågor är centrala i denna bok. Boken tar avstamp i frågan &"Vad är teknik?&" och tar upp frågor som hållbarhet ur miljösynpunkt, problemlösning och hur man arbetar med ett entreprenöriellt förhållningssätt i teknikundervisningen. Teknikämnet handlar om att se möjligheter, utveckla idéer och prova sig fram till olika lösningar. Boken knyter an till den nya kursplanen i teknik för grundskolan, som träder i kraft hösten 2011. Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Författarens tack 11 Inledning 12 Disposition 15 1. Teknik som begrepp och skolämne 17 Begreppen teknik och tekniska system 17 Artefakt 21 Teknisk bildning 24 Teknisk kunskap 25 Teknik som skolämne 30 2. Teknik i Lgri 1 33 Varför teknik som skolämne? 33 Vad ska man undervisa om i teknik? 35 Teknikutvecklingsarbetets olika faser 38 Identifiering av behov 42 Undersökning 44 Förslag till lösningar 45 Konstruktion och utprövning 45 Visioner 47 Hur ska teknikundervisningen bedrivas? 48 Lärarens utbildning 50 Undervisningslokalerna 51 Elevgruppens storlek 54 3. Entreprenöriellt förhållningssätt 57 Entreprenöriellt förhållningssätt i skolan 57 Vem kan kalla sig entreprenör? 59 Uppfinnare och innovatör 60 Entreprenöriellt lärande 61 4. Teknikundervisning och genus 67 Genusperspektiv 67 Skolans utveckling i Sverige med fokus på genus och teknik 69 Genusperspektivet i teknikundervisningen 72 5. Bedömning 77 Bedömning genom tiderna 77 Bedömning i teknik 80 Bedömning av elevers skapande arbete i teknik 81 Formativ bedömning 83 Betygssystemet i svensk grundskola 88 6. Sociala medier i teknikundervisningen 93 Lärares kompetens 93 Integritet och värdering av information 97 Medier för kommunikation och presentation 101 Upphovsrätt och plagiat 110 Källhänvisning 111 Publicering och kommunikation i klassrummet 111 Publicering och kommunikation utanför klassrummet 112 7. Teknik och hållbar utveckling 115 En global angelägenhet 115 Hållbar utveckling 118 Medvetna val 122 Förnyelsebara energikällor 126 Elektricitetsslukande artefakter 130 Internationella undervisningsexempel 132 Grön teknik 133 Energiomvandling 133 Undersökning av alternativa energikällor 134 Sammanfattning av internationella undervisningsexempel 134 Undervisningsexemplet Det nya landet 135 Uppdraget 135 Råd med ministrar och ledamöter 137 Meddelanden 138 8. Vardagens teknik i undervisningen 143 Älskade, hatade förpackningar 143 Pappersindustrin och papperstillverkning 144 Från papper till förpackningar till fot packningskonsument 146 Det rör sig med hjälp av tekniska lösningar 150 De enkla maskinerna 152 Fantastiska byggnadsverk och byggnadstekniker 156 Undervisningsexemplet Med utgångspunkt i förpackningar 160 Undervisningsexemplet Lekparken och nöjesfältet 165 9. Arbetslivet - en lärandemiljö i teknik 169 Undervisningsexemplet Teknikprojekt med studiebesök i arbetslivet 169 10. Fortsatta studier 181 Yrkesutbildningens svenska historia 181 Holistiskt lärande 183 Lärande i skola och arbetsliv 187 Deweys utbildningsfilosofi relaterad till yrkesprogrammen 190 Lärlingsförsöket 194 Rörmokare och industriarbetares berättelser 196 Elevens möjligheter till lärande i ett dubbelt utbildningssystem 202 Diskussion av de två delstudierna i forskningsprojektet 205 Sammanfattning 209 Referenser 211 Register 222