Hylla
Författare/Namn
Titel Läsförståelse genom strukturerade textsamtal : för elever som behöver särskilt stöd
Utgivning, förlag, etc. Natur Kultur Lär omedel Stockholm : 2011
SAB Klassning
Omfång
Serie
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00001633cam 122004457a 4500
*001144931
*00520111018184238.0
*008110920s2011 sw ||||e |00| 0|swe c
*020 $a978-91-27-42368-8
*035 $a(SE-LIBR)12305198$x12305198
*08204$a371.9144$223
*084 $aEu$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aReichenberg, Monica
*24510$aLäsförståelse genom strukturerade textsamtal :$bför elever som behöver särskilt stöd /$cMonica Reichenberg och Ingvar Lundberg
*260 $aStockholm :$bNatur Kultur Lär omedel$c2011
*300 $a147 s. :$bill.
*4900 $aLärare lär
*592 $aClip2MM$b2011-10-27
*7001 $aLundberg, Ingvar$4aut
*850 $aLoBj
*852 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
MTM:s talboksannotation: Att kunna läsa är inte bara fråga om att identifiera skrivandet. Utan förståelse kan man inte ta till sig en texts budskap. Författarna visar att även elever med betydande svårigheter har stor utvecklingspotential i fråga om att förstå skrift. Systematiska textsamtal leder till framgång, särskilt när det gäller att förstå faktatexter
Förord 5 1 Att förstå texter - en konst som alla kan lära sig 7 Varför har det blivit så här? 10 Ett utvidgat textbegrepp 17 Vad är lättlästa faktatexten läroböcker och läromedel? 19 Att tanka på när du väljer texter 23 Bilder i läromedel 37 Lättlasta böcker 43 Sammanfattning 48 2. Undervisning i läsförståelse 51 Att undervisa i läsförståelse - två olika modeller 54 Reciprok undervisning - RU 55 Lena Franzéns modell - LF 66 Boksamtal och strukturerade textsamtal 70 Sammanfattning 74 3. Utprövning av två modeller för textsamtal 75 Hur såg läsförmågan ut före och efter lässamtalen? 77 Analys av textsamtalen 82 Sammanfattning 88 4. Textsamtal i praktiken 89 Texterna som användes 89 Genomförande 99 Hur introducerades RU? 101 Hur introducerades LF? 110 Utvärdering av textsamtalen 131 Sammanfattning 139 5. Slutord 140 Referenser 143 Illustrationer 148