Hylla
Författare/Namn
Titel Genuspedagogiskt arbete i praktiken
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2011
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00004382cam 12201141 a 4500
*001146106
*00520110516144608.0
*007
*008110115s2011 sw ||||e |00| 0 swe
*020 $a978-91-44-05833-7
*035 $a(SE-LIBR)12074117$x12074117
*035 $a12074117
*08204$a371.102$222/swe
*084 $aEabohj.023$2kssb/8 (machine generated)
*084 $aOhj-c $2kssb/8
*084 $aEabohj.03$2kssb/8
*1001 $aWahlgren, Victoria C,
*24510$aGenuspedagogiskt arbete i praktiken /$cVictoria C. Wahlgren
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2011
*300 $a158 s.
*592 $aClip2MM$b2011-11-28
*653 $akönsroller
*653 $aGenusaspekter
*653 $aundervisning
*850 $aLoBj
*852 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Genuspedagogiskt arbete börjar med lärarna och inte med eleverna. Den här boken är ett redskap i grund- och gymnasielärares arbete med utvecklingen av genusmedvetenhet. Författaren resonerar och lyfter fram behovet av det praktiska arbetet i klassrummet. Områden som behandlas är: - genuspedagogiskt arbete i klassrummet - fördelar med genuspedagogiska arbetssätt - betydelsen av reflektion och genuspedagogisk medvetenhet - medvetandegörande arbete i skolans arbetslag Boken består av tre delar: I den inledande presenteras genus-pedagogikens historia och tillkomst. Bokens andra del fokuserar på arbetet i klassrummet med ämnesrelaterade övningar. Kring varje övning finns fördjupande uppgifter som gör att boken blir en levande del i lärarens arbete. Bokens tredje del tar ett metaperspektiv på utvecklingen i skolan och arbetet kring likabehandling och jämlikhet i skolan. Boken vänder sig till verksamma lärare i grundskolans senare år och gymnasieskolan samt till dig som studerar till lärare. Men även till dig som vill läsa den enbart av intresse.