Hylla
Författare/Namn
Titel Från jag till vi : grupputveckling i förskola och skola
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Omfång
Anmärkning: Allmän Reviderad utgåva av författarens: Från jag till vi ; Men jag då?
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00004001cam 12201105 a 4500
*001146119
*00520110627092931.0
*007
*008060328s2006 sw e o000 0 swe c
*020 $a91-38-32240-4
*035 $5Mo$a(Mo)b1623807
*035 $a(SE-LIBR)10130379$x10130379
*035 $a10130379
*08204$a372.21$222/SWE
*084 $aEab.01$2kssb/8
*084 $aEab.02$2kssb/8
*084 $aEaa$2kssb/6
*084 $aOaa$2kssb/6
*084 $aEab$2kssb/5
*1001 $aGuvå, Gunilla,
*24510$aFrån jag till vi :$bgrupputveckling i förskola och skola /$cGunilla Guvå
*260 $aStockholm :$bFritze,$c2006
*300 $a135 s.
*500 $aReviderad utgåva av författarens: Från jag till vi ; Men jag då?
*592 $aClip2MM$b2011-11-28
*653 $aArbetsplaner
*653 $aFörskolans metodik
*653 $aGruppmetodik
*653 $aGrupper
*653 $aförskolepedagogik
*653 $aSkolans psykologi
*850 $aLoBj
*852 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Inledning 7 Förskolans och skolans uppdrag 11 Utveckling och lärande 13 Grupp på gott och ont 14 Pedagogen som gruppens ledare 15 Skapa gruppens kärna 16 Släpp barn som inre samarbetar 18 Tvinga mellanbarnen 20 Skapa lärande relationer och interaktioner 21 Myten om den lilla gruppen 23 Den lilla gruppen i den stora 24 Fri lek-utveckling 25 Från åldersgrupp till självorganiserade grupperingar 27 Självgående/icke självgående barn 28 Arbetslagets organisering 30 Förskola 1-5 30 Mellan lek och lektion i förskoleklass 31 Lärandeutveckling 32 Organisering av fritidshemsbarn 34 Gården som gemensam lekarena 35 Skolan 37 Behovet av en jagfas 39 Möblering och placering 40 Arbetslag i skolan 41 Skolans raster ger ingen ro 41 Skolgården som läroplan 44 Lärande relationer i skolan 44 Från JAG till VI 47 Att arbeta ihop en barngrupp 49 Barn i grupp 51 Från ett gruppinriktat till ett individinriktat arbetssätt 52 Fria gruppbildningar 53 Barn behöver ledning 56 Funktionellt ledarskap 58 Individ och grupp 60 Barn är olika 62 Gruppens spänningsfält 63 Gruppens utveckling 65 Från jagfas till vifas - en process från höst till vår 67 Grupp i jagfas 68 Samlande regler 71 Social kontroll och grupptryck 73 Inre och yttre gränser 74 Gruppens struktur 76 Utveckla vikänslan 79 Gemensamma allaktiviteter 80 Barn som ramlar utanför 83 Personalen som centralgestalt 86 Slutet på jagfasen - början till något nytt 88 Från helgrupp till friare aktiviteter 88 Fri lek 89 Att få in utanförbarnen i gruppen 91 Arbetsfördelning - fast och rörlig resurs 93 Växla ledning 94 Stökiga grupper 95 Lönen för mödan 98 Men JAG da? 101 En förskola för alla - även utanförbarn 103 Komma till sin rätt 105 Individ- och gruppinriktning förutsätter varandra 106 Pedagogiskt ledarskap i ett arbetslag 106 Ett relationsstyrt ledarskap 107 Ingen regel utan undantag 109 Varför får han? 111 Vägen till gruppen går via ledaren 112 Fri lek ger fri tid 112 Stopp och belägg! 114 Lek med mig! 115 Utanförbarn sätter pedagogen på det hala 118 Kärt barn har många namn 120 Räkna med bråk 124 Mota Olle i grind 126 Den nödvändiga relationen 127 Ge barnet koden 129 Föräldrar och personal i samma båt 130 Familjescener på förskolearenan 131 Ömsesidigt utbyte 132 Ett barn har 100 språk - använd dem! 134