Hylla
Författare/Namn
Titel
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2011
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00007871cam a2201657 a 4500
*001147777
*00520160307151420.0
*008111005s2011 sw |||||||||||000 0|swe|c
*020 $a9789144074405
*035 $5Bo$a(Bo)485231
*035 $a(SE-LIBR)12320906
*041 $aswe
*082 $a370.1523$222/swe
*082 4$a370.1523$222/swe
*084 $aEaac$2kssb/8 (machine generated)
*084 $5La$aEaac$2kssb/8
*1001 $aJensen, Mikael,$d1969-
*24514$aDen fria tidens lärande /$cMikael Jensen.
*250 $a1. uppl.
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c2011
*300 $a183 s.$bill.$c23 cm
*650 7$aLärande
*650 7$aKognition
*650 7$aFritidshem
*650 7$alearning
*650 7$atime
*650 7$achildren
*650 0$aSchool-age child care
*650 0$aCognition
*653 $aKognition
*653 $aLärande
*653 $aFritidshem
*852 $cEaa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Lärande är centralt i det mesta vi gör. Kanske särskilt under vår fritid. Den här boken handlar huvudsakligen om hur vi människor lär oss och tar samtidigt med tiden som en väsentlig faktor för lärande. Vårt sätt att förhålla oss till tid påverkar hur vi lär. Det som kallas den fria tiden skapar förutsättningar för lärande som skiljer sig från lärande inom ramen för mer styrd tid. Relaterade begrepp som informellt och formellt lärande diskuteras. Flera teorier om lärande beskrivs. Författaren använder en mängd exempel för att illustrera olika sätt att se på tid och lärande. De mest centrala delarna berör barns lärande inom fritidshem, förskola och skola, men även lärande i hemmiljö och platser där barn befinner sig på sin fritid. Boken vänder sig i första hand till lärare och andra professionella som arbetar med barn under deras fritid. Fritidshemmet diskuteras i ett eget kapitel men alla delar av boken är relevanta för fritidshemsverksamhet.
Förord 7 KAPITEL 1 Den fria tidens lärande - en Inledning 9 Fem lärandesfärer 10 Formellt och informellt lärande 11 Konceptuellt och procedurelit lärande 12 Individcentrerat lärande och interaktionscentrerat lärande 14 Lärande på fritiden 15 KAPITEL 2 Perspektiv på tid 17 Punkttid 17 Cirkulär tid 18 Linjär tid 19 Den nedåtgående tidspilen 21 Den uppåtgående tidspilen 23 Synkron, asynkron och diakron tid 24 Inbäddad och urbäddad tid 25 Långsam tid och snabb tid 26 Punkttid igen 28 Omedelbarhet 28 Flow 29 Tidsgeografi 33 Sammanfattning 35 KAPITEL 3 Fritid 37 Arbete och fritid 37 Iögonfallande fritid 38 Fritid och fri tid 40 Mellantid och mellanrum 41 Ögonblickets tyranni 43 KAPITEL 4 Lära genom att göra 45 Kroppsbaserat lärande 45 Kroppsloopar 47 Den förlängda kroppen 49 Den tänkande kroppen 51 Pragmatism och lärande 52 Kognitiv pragmatism 57 KAPITEL 5 Sociallärandeteori 61 Socialt lärande 61 Lärande genom observation 61 Lärande genom återkoppling 64 Ackumulativ utveckling i grupper 65 Self-efficacy 68 Ett exempel 71 KAPITEL 6 Kulturell lärandeteori 75 Imitation 75 Mer om imitation 77 Instruktion 79 Ett exempel 80 Samarbete 81 Mer om samarbete 82 Sammanfattning 85 KAPITEL 7 Social kognition och lärande 87 Social kognition 87 Scripts 90 En studie kring social kognition och lärande 92 Ringa in äpplen 92 Marcus ser en fågel 94 Kajsa sparkar fotboll 96 Anton, bollen och ballongen 97 Isabella vill bada 98 Olivia studerar myror 100 Sammanfattning 101 KAPITELS Samhörighet och deltagande 105 Ackommodation 105 Självidentitet och social identitet 108 Barns kulturer 110 KAPITEL 9 Situerat lärande och transfer 115 Situerat lärande 116 Exempel 1 117 Exempel 2 118 Exempel 3 119 Tillhörighet, identitet, praktik och mening 120 Legitimt perifert deltagande 122 Transfer 124 Nära transfer och avlägsen transfer 125 Generalisering 126 Några hjälpmedel 128 Problem med typiska lärandemiljöer 130 Autentiska och icke-autentiska lärandemiljöer 130 KAPITEL10 informellt lärande 133 Informellt lärande genom deltagande och samtal 139 Reflektion kring informellt lärande 141 KAPITEL 11 Lärande i fritidshem 143 Det strukturerade lärandet 145 Det utforskande lärandet 147 Lek och lärande 150 Sammanfattning 155 KAPITEL 12 Mobilt lärande 157 Referenser 169 Sakregister 181