Hylla
Författare/Namn
Titel Att undervisa i läsförståelse : lässtrategier och studieteknik
Utgivning, förlag, etc. Natur Kultur Läromedel Stockholm : 2012
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Serie
ISBN
Antal i kö:
*00000902cam a2200253 a 4500
*001150333
*00520151031084248.0
*008111220s2012 sw ||||e |00| 0 swe
*020 $a9789127428393
*035 $a(SE-LIBR)12455832$x12455832
*08204$a372.41$223/swe
*084 $aEabf.02$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aWestlund, Barbro,$d1953-$0351263
*24510$aAtt undervisa i läsförståelse :$blässtrategier och studieteknik /$cBarbro Westlund ; [foton: Barbro Westlund ; illustrationer: Sonja Reuterskiöld]
*250 $a2., uppdaterade utg.
*260 $aStockholm :$bNatur Kultur Läromedel$c2012
*300 $a355 s. :$bill.
*4900 $aLärare lär
*592 $aClip2MM$b2015-11-19
*852 $cEaa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 6 Inledning 8 1. Varför behövs en lärobok om att undervisa i läsförståelse och studieteknik? 15 Den viktiga lärarrollen 15 Teorier om inlärning 18 Motivationsteorier 24 Undervisning i läsförståelse och studieteknik 38 Läsundervisning och organisation 43 Från forskning om avkodning till forskning om läsförståelse 48 Vad innebär det att undervisa i läsförståelse? 50 Lärarens kompetens 55 Vad är PIRLS? 56 Åtgärder i Sverige - sex prioriterade utbildningsområden 59 Hur är PISA-resultaten för svenska elever? 61 Sammanfattning 66 2. Från teori om läsförståelse till praktisk tillämpning 67 Literacy 67 Hur definieras läsförståelse? 69 Historisk tillbakablick på läsförståelseforskning 70 Forskningsmodeller som utvecklar läsförståelse 74 Litteraturteorier 91 Olika slags läsare 93 Sammanfattning 95 3. Vilka faktorer påverkar läsförståelse? 96 Relationen mellan avkodning och språkförståelse 96 Inferenser 101 Schemateori 117 Genrekunskap 118 Lässtrategier och studieteknik 124 Metakognition och läsförståelse 128 Samhällets ansvar - kvalitetssäkring 130 Sammanfattning 133 4. Före skolstarten 134 Talspråket och läsförståelse 134 Förskolans läskultur 139 Kan en tvååring lära sig att läsa? 143 Förskoleklassens läskultur 145 Bokstavskännedom 150 Konkreta modeller som utvecklar begreppsuppfattning 152 Sammanfattning 156 5. De första viktiga skolåren 158 Övergången från förskoleklass till åk 1 158 Tryggt inlärningsklimat 159 Matteuseffekten 163 Skolans uppdrag 167 Att läsa och skriva 170 Lässtrategier i åk 1 173 Fortsatt läsundervisning i åk 2 180 Att träna färdigheter 181 Muntligt återberättande 182 Undervisning med TSI 185 Sammanfattning 195 6. Den fortsatta läsundervisningen (åk 3-6) 196 Förståelsens natur 196 Läsundervisning som passar alla 197 Konkret tillämpning av strategiundervisning 207 Vad förväntas eleverna kunna i åk 6? 227 Lgr11- kursplanen i svenska 227 Sammanfattning 229 7. Skolans textgenrer 230 De två övergripande texttyperna 230 Skönlitteratur och utveckling av läsförståelse 243 Faktaläsning och utveckling av läsförståelse 247 jämförelse mellan skönlitteratur och faktatexter 260 Sammanfattning 262 8. Att undervisa i läsförståelse - tio undervisningsmodeller 263 Från teori till praktik 263 Forskningsbaserade modeller som främjar läsförståelse 265 Tio konkreta modeller för läsförståelseundervisning 269 Sammanfattning 293 9. Skolprojektet SALT 295 Att arbeta med olika slags texter 295 Ett läs- och skrivprojekt tar form 296 Första året med SALT 306 Andra året med SALT 313 Tredje året med SALT 321 Fjärde året med SALT 327 Sammanfattande reflektioner av SALT 331 10. På väg mot en aktiv läsförståelseundervisning? 333 Ämneskunskap och lässtrategier 333 Hur kan lärare förhålla sig till de nya textvärldar som eleverna möter? 337 Diskussioner om läsundervisning i lärarlag 339 Hur kan lärare hålla sig uppdaterade om aktuell läsforskning? 341 Hur kan ett metaspråk om aktiv läsundervisning utvecklas? 342 Slutord 344 Referenser 346 Övriga litteraturhänvisningar 354