Hylla
Författare/Namn
Titel Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00003178cam 12200829 a 4500
*001154094
*00520120723160520.0
*007
*008120218s2012 sw ||||e |00| 0|swe
*020 $a978-91-47-10552-6
*035 $a(SE-LIBR)12543522$x12543522
*035 $a(Burlöv)88228
*08204$a155.4134$223/swe
*084 $aDofa$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aDoverborg, Elisabet
*24510$aAtt förstå barns tankar :$bkommunikationens betydelse /$cElisabet Doverborg & Ingrid Pramling Samuelsson
*250 $a4., [rev.] uppl.
*260 $aStockholm :$bLiber,$c2012
*300 $a93 s. :$bill.
*592 $aClip2MM$b2012-07-31
*653 $aKognitiv utveckling
*653 $aförskolor
*653 $aPedagogisk psykologi
*653 $abarn
*653 $aIntervjuteknik
*7001 $aPramling Samuelsson, Ingrid
*850 $aLoBj
*852 $cDofa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 5 Varför strukturerade samtal med barn? 8 En resa i barns erfarenhetsvärld 9 Perspektiv på lärande 14 Betydelsen av - vuxnas förståelse för barns tankevärld 17 Anpassa verksamheten till barnen 21 Det livslånga lärandet 23 Hur går man tillväga? 26 Praktiska arrangemang 26 Det sociala kontraktet 28 Strukturerade samtal - enskilt eller i grupp? 31 Hur frågar man? 33 Ge barnen tid 34 Samtalsteknik 34 Olika typer av frågor 35 Tillsist 47 Hur analyserar man strukturerade samtal? 48 Barnens olika svar 48 Barnens kvalitativt olika sätt att tänka 50 Analys och tolkning 51 Tillförlitligheten 52 Hur utnyttjar man det man har fått veta? 57 Planering, dokumentation och utvärdering 57 Samverkan förskola och skola 60 Föräldrasamverkan 62 Lärarens medvetenhet 63 Hur utnyttjas tiden? 64 Pedagogiska vinster 65 Samtalet - en del av vardagen 67 Temat "Biet" - samtal som grund för planering, genomförande, dokumentation och utvärdering 70 Barnens "värld" 70 Bisamhällets uppbyggnad och funktion 74 Relationen bin - växter 78 Dokumentation och utvärdering 79 Barns och lärares värld 82 Barns spontana frågor blir synliga 82 Lärarens delaktighet 83 Förskolans kvalitet 89 Litteratur 90