Hylla
Författare/Namn
Titel Glädjen i att förstå : språk- och textarbete med barn
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Allmän Annan upplaga kan finnas vid biblioteket
Term
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00017432cam a2203301 a 4500
*001154754
*00520160307122131.0
*008120808s2012 sw ||||e||||||000 0|swe|
*020 $a9789144072869
*035 $5Bo$a(Bo)502717
*035 $a(SE-LIBR)13500500
*041 $aswe
*08204$a370.152$223/swe
*084 $aEaa$2kssb/8 (machine generated)
*084 $5La$aEaac$2kssb/8
*1001 $aBergöö, Kerstin,$d1942-
*24510$aGlädjen i att förstå :$bspråk- och textarbete med barn /$cKerstin Bergöö, Karin Jönsson.
*250 $a1. uppl.
*300 $a150 s.$bill.$c23 cm
*500 $5Bo$aAnnan upplaga kan finnas vid biblioteket
*650 7$aKritiskt tänkande hos barn
*650 7$aTextförståelse
*650 7$aGrundskolan
*650 7$aundervisning
*650 7$aLiteracy
*650 7$aLäsundervisning
*650 7$aSpråkundervisning
*650 7$aLitteraturpedagogik i skolan
*650 7$aLitteraturpedagogik i förskolan
*650 7$aMakt
*650 0$aReading comprehension
*650 0$aCritical thinking in children
*650 0$aEducation, Elementary
*650 0$aElementary schools
*650 0$aTeaching$0(DLC)sh 85133052
*7001 $aJönsson, Karin,$d1951-$0https://libris.kb.se/pm14bdm713snp6d#it
*852 $hEa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Hur kan pedagoger på ett jämställt och demokratiskt sätt ge barn möjlighet att inte bara läsa och skriva om världen utan också att samtala, läsa och skriva fram en annorlunda och förändrad värld? I den här boken beskriver författarna en aspekt som ofta får alltför lite fokus i arbetet med yngre barn, nämligen ett demokratiskt och kritiskt språkarbete kring sociala rättvisefrågor s.k. critical literacy. Kärnan i ett sådant arbete är att barnen undersöker texter av alla de olika slag som omger dem med fokus på makt, genus, etnicitet och rättvisa: Vem är det som talar i texten? Vad säger texten oss? Varför? Skulle det kunna vara på något annat sätt? Genom praktiska exempel diskuterar författarna hur läroplanernas språk-, kunskaps-, identitets- och demokratiuppdrag kan hållas samman som ett och samma uppdrag. Utgångspunkten är att barn vill förstå sig själva och den värld de lever i och att förskolans och skolans uppgift är att stödja och inspirera dem i det projektet. Målet är att ge alla barn tillträde till ett skriftspråkligt medborgarskap där de vill, kan och vågar uttrycka sina åsikter. Glädjen i att förstå vänder sig främst till blivande och verksamma förskollärare och lärare i grundskolans tidigare år.
Förord 7 KAPITEL 1 Glädjen i att förstå 9 Det franska kaféet 9 Språk, kunskap, identitet och demokrati 11 Begreppet critical literacy 12 Intellektuella samtal och konkret handlande 15 Sju R är mer än tre R 16 Critical literacy - ett demokratiskt och kritiskt språkarbete 17 Bokens kapitel 18 KAPITEL 2 Critical literacy 21 Literacy som komplexa förmågor 21 Lukes & Freebodys repertoarmodell 22 Det franska kaféet - hur arbetet utvecklades 27 Hur kan vi göra? 27 Att skriva en petition 30 Att ge barnen en röst 32 Vasquez utgångspunkter för arbetet 33 Klassrummet och klassrumsrutiner 34 Lärandetavlan 36 Läsning av skönlitteratur 40 Böcker är mer än bara ord 41 Vad är det Vasquez gör? 42 Critical literacy - en definition 43 KAPITEL 3 Språkets lärkraft 45 Rädda vitvalen - att bygga stödstrukturer för barns språkutveckling och lärande 45 Att hjälpa barn att bygga ett innehåll med hjälp av språket 46 Att hjälpa barn att hitta vem som talar i texten 49 Att hjälpa barn att hitta textens budskap eller innehåll 51 Att hjälpa barn att röra sig i och mellan texter 53 Att lära i en ny tid - stödstrukturer som hjälper barn att själva producera svar och ståndpunkter 54 Vitvalsarbetet i backspegeln 57 Janks förändringsmodell 57 Plats att få vara demokratiska personer 58 Att hålla samman läroplanernas olika uppdrag 60 Sammanhang och komplext tänkande i undervisningen 61 KAPITEL 4 Skönlitterära texter i nytt ljus 65 Skönlitterära texter i ett critical literacyarbete - The Lady in the Box 65 Att välja böcker med en ny typ av innehåll 66 Läsning och samtal som en trygg plats 68 Att bearbeta genom att skriva, skapa bilder och byta perspektiv 68 Vad har ändrats - att störa det normala 70 Skönlitteraturens möjlighet att utmana föreställningar 71 Att ställa en ny typ av frågor till texter 72 Critical literacy och sagor 73 Bockarna Bruse - det onda och det goda 74 Färger: mörker betyder ondska 76 Rätt eller fel - texten bestämmer 78 Författarens makt och läsarens 79 KAPITEL 5 Populärkulturella texter - språk, genus och makt 83 Barns sätt att hantera makt och maktlöshet 83 Våld eller makt - vad är det som fascinerar barnen? 84 Förbjuda eller utforska 87 Att fånga tillfället i flykten 89 Barn vill förstå sig själva och världen 90 KAPITEL 6 Kollektiva texter växer fram 93 Att fånga och bygga vidare på barnens frågor och reflektioner - Riddarborgen 93 Berättelsens dubbla kraft 96 Att undersöka texter - Hans och Greta i Riddarborgen 98 Fortsatt arbete - nya texter, nya uttrycksformer 101 Att bygga föreställningsvärldar 102 Att låta arbetet få ta tid 104 Att välja böcker 105 KAPITEL 7 Vardagens texter - barns frågor och lärarens frågor och uppgifter 107 Svårigheter och utmaningar 107 Texter är platser 109 Ett nytt sätt att samtala om texter - arbete med Hans och Greta 109 Att undersöka och analysera texter för att förstå världen omkring sig - arbete med reklamkataloger 111 Katalogmammor och riktiga mammor 112 Mammornas röster 114 Genusarbetet i backspegeln - fyra repertoarer 114 Språkanvändning kring ett innehåll 115 KAPITEL 8 Att utforska sin vardag 117 Plats och identitet - Westwood 117 Fas 1 Eleverna arbetar som assistenter till personal i stadsplaneringsprojektet Westwood 118 Fas 2 Vårt hus och Mitt bostadsområde - undersökningar av den egna stadsdelen 119 Fas 3 Hus och drömhus 120 Fas 4 Min plats i framtiden 120 Fas 5 Viktiga platser - funderingar och synpunkter 120 Westwoodarbetet i backspegeln 122 Vägen till ett skriftspråkligt medborgarskap 122 Vardagsliv, kultur, identitet, språk och makt 125 Om att vara jag 126 KAPITEL 9 Medlemskap i critical literacyklubben 129 Skriftspråkligt medborgarskap 129 Att bli medlem i critical literacyklubben 130 Att få tillgång till språk, att få tillgång till makt 133 Critical i begreppet critical literacy 134 Förskollärare och lärare spelar roll 135 Vad utmärker ett critical literacyarbete? 136 Litteratur 141 Sakregister 149