Hylla
Författare/Namn
Titel Barn och elever i svårigheter : en pedagogisk utmaning
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2012
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00004007cam 12201057 a 4500
*001155583
*00520120628120719.0
*007
*008120326s2012 sw ||||e |00| 0 swe
*020 $a978-91-44-07944-8
*035 $a(SE-LIBR)12736961$x12736961
*035 $a(Burlöv)89114
*08204$a371.9$223/swe
*084 $aEu$2kssb/8 (machine generated)
*084 $aEaa$2kssb/8
*1001 $aNilholm, Claes
*24510$aBarn och elever i svårigheter :$ben pedagogisk utmaning /$cClaes Nilholm
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2012
*300 $a152 s. ;
*592 $aClip2MM$b2012-09-14
*653 $aElever med särskilda behov
*653 $aSpecialpedagogik
*653 $aPedagogisk psykologi
*852 $cEu
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Boken behandlar förskolans och skolans arbete med barn och elever som redan är eller riskerar att hamna i svårigheter. Forskning beskriver förskolans och skolans möjlighet att påverka dessa barns och elevers utveckling på ett positivt sätt samtidigt som det finns en mycket stark tradition av att individualisera svårigheter i skola och förskola. Författaren argumenterar därför för att det är viktigt att utmana traditionen och börja se barns och elevers upplevda svårigheter som en pedagogisk utmaning. Frågor som diskuteras&& i boken är: - Vilket är målet med den pedagogiska verksamheten för barn och elever i svårigheter? - && Vad beror svårigheterna på? - Hur ska lärare arbeta utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet? - Vad innebär det att arbeta evidensbaserat ?&& - Hur kan lärares makt tolkas? - Kan förskola och skola undvika att identifiera barn och elever som avvikare? På grund av bokens breda ansats rekommenderas den till både blivande och verksamma lärare i förskola och skola samt barn- och elevhälsovårdspersonal. Boken vänder sig också till blivande och verksamma psykologer och socionomer. Även beslutsfattare på olika nivåer i samhället kan ha behållning av boken.
Förord 7 KAPITEL 1 Den pedagogiska utmaningen 11 Förebyggande arbete 12 Bokens disposition 14 KAPITEL 2 Utbildningens mål 19 Deweys kritik av att formulera mål på förhand 20 Mål och riktlinjer i styrdokumenten 22 Mål i skollagen för alla barn/elever i skolväsendet 23 Skollagen och arbetet med elever i behov av särskilt stöd 24 Läroplaner 28 Läroplaner för grundskolan, specialskolan, sameskolan och särskolan 28 Läroplanen för de frivilliga skolformerna 31 Förskolans läroplan 32 Inkludering som mål 34 Resultat som mål 38 Sammanfattning 41 Exkurs - målsättning som maktfråga 42 KAPITEL 3 Det kompensatoriska uppdraget 45 Att bli lika 46 Att (för)bli olika 48 Det individuella och det kollektiva 49 Elever i utsatta områden 51 Hur många elever erhåller kompensatoriska insatser? 53 Sammanfattning 55 Exkurs - en självuppfyllande profetia? 55 KAPITEL 4 Vems är problemet? 57 Individen som problem 58 Diagnosens roll 59 Funktionshinderisering av förskola och skola 61 Positiva och negativa sidor 64 Problembärare och problemets orsak 66 Åtgärdsprogram - ett tveeggat instrument 67 Miljön som problem 70 Skolor som problem 72 Specialpedagog eller speciallärare? 75 Sammanfattning 77 Exkurs - kan alla lära sig allt? 78 Biologismen 78 Arv och miljö - en fördjupad diskussion 79 Kan då alla lära sig allt? 80 KAPITEL 5 Lärararbetet och vetenskapen 83 Forskning och praktik - fem modeller 86 Evidensbaserad praktik 86 Relevansen av studier med kvalitativa data för lärarens arbete 92 Att skapa mötesplatser mellan forskare och verksamma lärare 96 Aktionsforskning 97 Reflexivitet som förutsättning för vetenskapligt grundat handlande 99 Forskning som saknas 102 Hur ska lärare arbeta för att alla elever ska nå målen? 106 Sammanfattning 114 Exkurs - nu sätts sökarljuset på läraren 115 KAPITEL 6 Makten över undervisningen 119 Makt - en definition 120 Lärarens makt 121 Föräldrars och elevers makt 122 Legitim och illegitim makt 123 Avvikelse och normalisering - en diskussion 124 Makten och elevernas motstånd 127 Motstånd som metafor - en kritisk diskussion 130 Illegitim makt - exemplet elever som inte når målen 131 Sammanfattning 132 Exkurs - det individuella och det gemensamma 132 Litteraturförteckning 137