Hylla
Författare/Namn
Titel Bland bollar och klossar : matematik för de yngsta i förskolan
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2012
SAB Klassning
Upplaga 2., [kompletterade] uppl.
Omfång
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00002728cam 12200685 a 4500
*001155961
*00520120917085148.0
*007
*008120705s2012 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a978-91-44-08128-1
*035 $a(SE-LIBR)13482991$x13482991
*035 $a(Burlöv)90127
*08204$a372.7$222/swe
*084 $aEabt.02$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aBjörklund, Camilla
*24510$aBland bollar och klossar :$bmatematik för de yngsta i förskolan /$cCamilla Björklund ; [fotografier: Martine Castoriano]
*250 $a2., [kompletterade] uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2012
*300 $a199 s. :$bill. ;
*500
*592 $aClip2MM$b2012-09-27
*653 $aförskolor
*653 $amatematikundervisning
*7001 $aCastoriano, Martine$4pht
*850 $aLoBj
*852 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Barn möter i dag förväntningar om att de ska lära sig förstå och använda siffror, räknesätt, begrepp och strategier för problemlösning. Men långt innan de får undervisning i ämnet matematik tar det matematiska lärandet sin början. Grunderna läggs när det lilla barnet undersöker sin omvärld och samspelar med andra om likheter och olikheter, delar och helheter samt begrepp och symboler. Det forskningsmaterial som boken bygger på är ett stort antal episoder hämtade ur aktuell förskoleverksamhet med ett-, två- och treåringar. Med dessa episoder som bas presenterar och diskuterar författaren både hur matematiken ter sig för barnen och hur deras lärande kan utmanas och utvecklas av uppmärksamma vuxna. Boken öppnar för nya upptäckter av matematik i vardagen och väcker diskussion kring den tidiga matematikinlärningen och lärares möjligheter att stödja de yngsta barnens lärande. Den här andra upplagan av boken är framför allt kompletterad med diskussion om matematik som ett innehåll i förskoleverksamheten, så som det skrivs fram i den reviderade läroplanen för förskolan, Lpfö 98, 2010. Boken vänder sig i första hand till blivande och verksamma lärare och ledare i förskolan, men också till forskare och andra med intresse för de yngsta barnens lärande i matematik. Andra upplagan
Förord till den reviderade upplagan 5 Förord 7 KAPITEL 1 Möten med matematik 11 Kulturell och social matematik 14 Matematik ur ett litet barns perspektiv 19 Matematik i kommunikation och sociala spelregler 23 Att dela jämnt 25 Att ta hänsyn till andras egenskaper 27 Att komma överens om regler och gränser 29 Matematisk inriktning i förskolan 31 KAPITEL 2 Förutsättningar för lärande 35 Föreställningar om barns kunskapstillägnande 35 Konstruerande av kunskap 38 Skapande av gemensam mening 41 Variationens väg till förståelse 43 Vad det är som gör att lärande sker 46 Småbarn upptäcker samtidighet 48 Småbarn urskiljer variation 59 Småbarn uppskattar rimlighet 66 Med fokus på hållpunkter 74 Varför lärande inte alltid sker 83 KAPITEL 3 Barns lärande i samspel med omvärlden 87 Ökande medvetenhet om omvärlden 88 Att lära av och med andra 96 Likheter och olikheter 102 Form 105 Färg 106 Storlek 109 Mängd 113 Kvalitet 115 Med fokus på delar och helheter 117 Att avgränsa delar 121 Att hålla mängder konstanta 124 Att öka, minska och dela mängder 127 Att bilda par 134 Att ordna i följd 138 Matematiska symboler och begrepp 142 Stor eller liten 154 Här eller där 156 Mycket eller lite 158 En eller flera 161 Före eller efter 163 KAPITEL 5 Matematikinlärning och problemlösning 167 Matematik i de yngsta barnens problemlösande aktiviteter 169 Att utmana de yngsta barnens matematiska tänkande 180 Nödvändigheten av en gemensam fokusering 188 Litteratur 191 Person- och sakregister 199