Hylla
Författare/Namn
Titel Kärnämnen i förskolan : nycklar till livslångt lärande
Utgivning, förlag, etc. Natur Kultur Läromedel Stockholm : 2012
SAB Klassning
Omfång
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00002669cam 12200709 a 4500
*001157401
*00520121106161715.0
*007
*008120301s2012 sw ||||e |00| 0 swe
*020 $a978-91-27-13269-6 (inb.)
*035 $a(SE-LIBR)12594539$x12594539
*035 $a(Burlöv)92177
*08204$a372.21$223/swe
*084 $aEaa$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aBruce, Barbro
*24510$aKärnämnen i förskolan :$bnycklar till livslångt lärande /$cBarbro Bruce & Bim Riddersporre
*260 $aStockholm :$bNatur Kultur Läromedel$c2012
*300 $a220 s. ;
*500
*592 $aClip2MM$b2012-11-09
*653 $abarn
*653 $aUtvecklingspsyjkologi
*653 $aförskolepedagogik
*7001 $aRiddersporre, Bim
*850 $aLoBj
*852 $cEaa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord av Dion Sommer 11 Förord av Ingegerd Tallberg Broman 15 I Inledning 18 Bokens syfte och upplägg 19 Barnsyn 23 Barn är aktiva och kompetenta 24 Kunskapssyn 25 Kunskaper förändras och erövras genom att användas 27 II Förskolan - den första skolformen 30 Förskolans läroplan 30 EDUCARE-begreppet 34 Forskning om lärande i dagens förskola 37 Två pedagogiska huvudspår 38 Pojkar och flickor i förskolan 39 ALLA barn i förskolan 41 Förskolan i samhället 42 III Små barns utveckling och lärande 43 Känslomässig och social utveckling 43 Självutveckling genom samspel 45 Känslan av ett själv 47 Känslor kan delas - ibland 50 Tillit och trygghet 53 Mentalisering och samvarokompetens 54 Neurobiologisk, neuropsykologisk och kognitiv utveckling 56 Neurobiologi - hjärnan formas av användning 57 Neuropsykologi - hjärnan styr hur vi beter oss 59 Kognition - att tänka, förstå, lära och minnas 62 Begreppsutveckling, språk och kommunikation 69 Vår fantastiska språkförmåga 70 Flera språk öppnar för fler perspektiv 71 Språk under utveckling 73 Samspel och dialog - ömsesidighet och turtagning 77 Ordförrådet växer - att utforska och benämna världen 77 Ord kombineras till satser - grammatisk utveckling 80 Språklig medvetenhet - att leka med språket 81 IV Kärnämnen i förskolan 83 Koherens - att förstå sammanhang och orientera sig 86 Koncentration - att styra och hålla kvar uppmärksamhet 86 Minne - att komma ihåg och uppleva förväntan 87 Intersubjektivitet - att läsa av andra och vara tillsammans 88 Självbild - att veta vem man är och vad man kan 89 Kommunikation - att förstå och göra sig förstådd 91 Exekutiva funktioner - att planera, organisera och utföra handlingar 93 Mentalisering - att föreställa sig andras perspektiv och känslor 94 Abstraktion - att symbolisera och bilda begrepp 96 Generativt lärande - att lära sig lära och lösa problem 97 V Att arbeta med kärnämnen i förskolan Att- stödja och utmana barns lärande 102 Trygghet och utforskande 103 Förskolestarten 104 Tre berättelser om trygghet och utforskande 109 Barns kompetens, perspektiv och inflytande 116 Självbild och empati i relationernas mitt 121 Lärande finns överallt och alltid 125 Inlevelse och lyhördhet 125 Rutiner, ramar och förutsägbarhet 132 Lärande på barns initiativ - lekens betydelse 136 Lärande i samspel och sammanhang 139 Aktivt utforskande av den nära omgivningen 140 Barn utmanar kunskapen - "critical learning" 141 Planering för lärande 143 Samlingen - ett försök att styra barns lärande 144 Minneslekar - att motionera minnet 147 Uppmärksamhetsträning - koncentration och uthållighet 150 Språk utvecklas i samspel och samtal 150 Berättande - att organisera, bearbeta och dela tankar 153 Lyssnande - den tysta språkutvecklingen 159 Kommunikation är inte bara ord 160 På upptäcktsfärd bland språkljuden 161 Skriftspråk - beständig kommunikation 164 Språk och språkutveckling i lärandets tjänst 165 Flera språk - flera perspektiv och möjligheter 170 Leken som kärnämnenas växthus 171 Några lekscener 177 VI Att leda och utveckla förskolan 182 Ett historiskt perspektiv 182 Vision, normer och förverkligande - en fallstudie 184 Vad säger styrdokumenten? 190 Leda samarbete 192 Föräldrar och förskola i samverkan 196 Vad handlar inflytandet om och hur upplevs det? 200 Föräldraskap 201 Chef och medarbetare med ansvar för utveckling 203 Ett aktionslärande arbetssätt 204 Kärnämnen, aktionslärande och dokumentation 207 Författarnas tack 209 Referenser 210