Hylla
Författare/Namn
Titel Boksamtalets dilemman och möjligheter
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Omfång
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00002180cam 122006017a 4500
*001158928
*00520130103170817.0
*007
*008120627s2012 sw ||||e |00| 0|swe c
*020 $a978-91-47-09991-7
*035 $a(SE-LIBR)13477021$x13477021
*08204$a372.41$223/swe
*084 $aEabf.02$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aEriksson Barajas, Katarina
*24510$aBoksamtalets dilemman och möjligheter /$cKatarina Eriksson Barajas
*260 $aStockholm :$bLiber,$c2012
*300 $a136 s.
*500
*592 $aClip2MM$b2013-01-07
*653 $aSkolan
*653 $aBoksamtal
*653 $aläsning
*653 $aLitteraturläsning
*700
*850 $aLoBj
*852 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 5 Inledning 6 1. Diskursiv receptionsforskning 9 Barns och ungas uppfattning om litteratur 10 Diskursiv psykologi för att studera litteraturreception 11 Nedslag i den empiriska receptionsforskningen 12 Att göra barn till läsare 15 Tolkningssamfund 16 Den individuella läsaren - läsarens sinne 18 Om barns läsning - några svenska studier 19 2. Den studerade verksamheten 21 Skolan 21 Eleverna 22 Pedagogerna 22 Bokprat som ett perspektiv på läsning 23 Läsandets cirkel enligt Chambers 23 Bäckskolans läsecirklar 24 Inspelade läsecirkelträffar 27 3. Åtta böcker för att främja läslust 30 Narrativ analys 32 Liv och fiktion 38 4. Boksamtalsdilemman - hur läraren organiserar elevernas läsande 41 Bokprat och undervisning i svenska 41 Diskursiv psykologi och dilemma 42 Boksamtalsdilemman 43 Läsning som en synkroniserad aktivitet kontra nöjesläsning 48 Andra skolprojekt kontra nöjesläsning 50 Avslutande reflektion 55 5. Läsaridentiteter 57 Forskning om barn och unga som läsare 57 Samkonstruktion av en ivrig läsare 58 Samkonstruktion av en kämpande läsare 62 Samkonstruktion av läsarhierarkier 66 Avslutande reflektion 68 6. Hur genus blir relevant i boksamtalen 69 Barn- och ungdomslitteratur och genus 69 Urval av material 72 Manlig berättare som norm 73 Fiktiva karaktärer som ideal 74 Genusstereotyper och idealföräldrar 80 Avslutande reflektion 85 7. "Vi har det väldigt bra" - skapandet av 'oss' och 'de andra' 87 Jämlikhetssträvande, omstörtning och litteraturundervisning 87 Att konstruera kontraster mellan "dom" och "oss" 90 Att föra fram en moralisk agenda i boksamtal 97 Avslutande reflektion 103 8. Att lära sig använda litteraturen för att förstå sitt eget liv bättre 105 Realism och fantasi i barnlitteratur 105 Sätt att ur texten bygga förbindelser till livet 107 Avslutande reflektion 118 9. Boksamtalet i didaktisk belysning 120 Referenser 128 Register 135