Hylla
Författare/Namn
Titel
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
ISBN
Antal i kö:
*000 am
*001159810
*008 |2013 e ||| 0 swe
*020 $a9789144084459
*035 $a(SE-LIBR)13612655
*035 $a(Burlöv)92674
*082 $a809.89282
*084 $aG.092$2kssb/8
*100 $aKåreland, Lena$0137772
*245 $aBarnboken i samhället /$cLena Kåreland
*250 $a2.a uppl.
*260 $bStudentlitteratur,$c2013
*300 $a190 s.
*850 $aLoBj
*852 $cG.092
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Boken möter idag stark konkurrens från andra medier som internet, tv, film och datorspel, och intresset för läsning har minskat både bland barn och vuxna. Trots det ges det varje år ut en ansenlig mängd barn- och ungdomsböcker i Sverige. I den här boken redogör Lena Kåreland för dagens barnboksmarknad liksom för barnbokens betydelse för barn och unga. Författaren belyser i sju kapitel barnlitteraturen ur skilda aspekter. Hon studerar olika genrer och tendenser i utgivningen och ger exempel på hur barnboken ändrat karaktär beroende på hur samhället under olika tider sett på barn. Ett kapitel ägnas åt barns läsvanor och barns användning av andra medier än den tryckta boken. I ett annat är det litteraturens plats i skolan som står i centrum: hur går det till i klassrummen under svensklektionerna, och hur förhåller sig elevernas fritidsläsning till den litteratur de möter i skolan? Vidare behandlas det mångkulturella samhällets inverkan på barnlitteraturen och på skolans svenskundervisning, och avslutningsvis diskuteras barnboken i spänningsfältet mellan pedagogik och estetik. I denna omarbetade utgåva har hänsyn tagits till de nya läro- och kursplaner för grundskola och gymnasium som trätt i kraft 2011. Nya tendenser i barnboksutgivningen har beaktats liksom ny forskning om läsning av skönlitteratur i skolan. Barnboken i samhället vänder sig till studenter i litteraturvetenskap&& vid universitet och högskolor, till blivande och verksamma lärare,&& till bibliotekarier och alla som intresserar sig för barnlitteratur och&& barns läsning i en mångkulturell medievärld. ANDRA UPPLAGAN
Inledning 7 KAPITEL 1 Barnet, barndomen och barnboksmarknaden 11 Vad är en barnbok? 12 Maktspelet mellan barn och vuxna 14 Hur länge är man barn? 16 Det onda och det goda barnet 18 Barnbokens olika tilltal 20 Kravpedagogik kontra behovspedagogik 21 Barndomen som dröm och utopi 24 Det kompetenta barnet 25 Föräldrar som sviker 27 Begreppet ungdom 28 Barnboken och andra medier 30 En ökad barnboksutgivning 32 Gamla och nya barnboksförlag 34 Några barnboksdebatter 37 KAPITEL 2 Barnbokens genrer och trender 43 Samspelet mellan barn- och vuxenlitteraturen 44 Barnbokens framväxt 46 Skolplikten ökar behovet av barnböcker 48 Sagan som barnläsning 51 Svenskt åt svenska barn 55 Barnbokens normbrott 1945 57 I samarbete med barnen 59 Den politiska barnboken 60 Ungdomsboken 62 Ett nytt berättande 65 Fantasy 67 Bilderboken 69 KAPITEL 3 Barns och ungas läs- och medievanor 73 Bokläsning ifrågasatt 73 Så läste barn förr 75 Barnens egen kultur 79 Poesiskrivande i samarbete med barn 81 Läsfrämjande insatser 82 Statistik om barns läsvanor 84 Bokjuryn visar barnens smak 87 Läsutveckling och läsarroller 89 Läsaren som medskapare 91 Medievanor bland barn och unga 93 Tv-tittandets skadliga påverkan? 96 "Läsning" av datorspel 98 Ungdomars mångkulturella fritidsaktiviteter 101 Blivande lärares läsvanor 102 Några bästsäljare 105 KAPITEL 4 Skönlitteraturen i skola och i forskning 109 De "rätta" värderingarna 110 Litteraturundervisningen förändras 113 Det mångfasetterade svenskämnet 114 Olika konstruktioner av svenskämnet 116 Inblick i klassrumspraktiken 119 Var finns skönlitteraturen? 122 Vad säger styrdokumenten? 124 Skillnader mellan olika stadier i skolan 127 Genusaspekter på skönlitteraturen i skolan 128 Inte bara skönlitterära böcker 130 KAPITEL 5 Barnboken i det mångkulturella samhället 133 Mångkultur och mångkulturalism 134 Mångkultur i skolan och svenska som andra språk 138 Vad är typiskt svenskt? 142 Kulturmöten 143 Några lärares syn på det mångkulturella 145 Ett gemensamt kulturarv, finns det? 147 Kulturmöten i barnlitteraturen 148 Invandrarmotiv och mångkultur i barnlitteraturen 150 Globalisering på gott och ont 154 KAPITEL 6 Barnboken - estetisk upplevelse eller pedagogiskt redskap? 157 Den uppfostrande barnboken 157 Konstuppfostran 159 En naivistisk estetik 160 Hur busig får en kattflicka vara? 163 Genus och konst 164 KAPITEL 7 Varför läsa böcker? Sammanfattande resonemang 167 Blir man bättre av att läsa böcker? 168 Litteraturen som dynamit 170 Många former av berättande 172 Litteraturförteckning 175 Person- och sakregister 185