Hylla
Författare/Namn
Titel Klassen som gud glömde : hur man förebygger och åtgärdar oro och konflikter och får ett bra klassrumsklimat
Utgivning, förlag, etc. Gleerups Utbildning, Malmö : 2007
SAB Klassning
Omfång
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00002740cam 122007217a 4500
*001162637
*00520130124173706.0
*007
*008080113s2007 sw a|||e |00| 0|swe c
*020 $a978-91-40-65225-6
*035 $a(SE-LIBR)10650294$x10650294
*08204$a371.1024$222/swe
*084 $aEaad $2kssb/8
*084 $aEaaf$2kssb/8
*1001 $aEkstrand, Gudrun
*24510$aKlassen som gud glömde :$bhur man förebygger och åtgärdar oro och konflikter och får ett bra klassrumsklimat /$cGudrun Ekstrand, Balli Lelinge
*260 $aMalmö :$bGleerups Utbildning,$c2007
*300 $a159 s. :$bill.
*500
*520
*592 $aClip2MM$b2013-04-19
*653
*653
*7001 $aLelinge, Balli
*850 $aLoBj
*852 $cEaa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 6 Vi är klassen som Gud glömde! 6 Vad vi vill 8 Något om oss författare 8 TEORIDEL 1 Varför lyckas elever bättre i vissa skolor? 11 Vad menas med klassrumsklimat? 11 Trygghet 13 Regler och rutiner 16 Sammanfattning 18 Utgångspunkter 19 Lär känna och låt eleverna lära känna 20 Ta en ledarroll 21 Reagera omedelbart, Carpe Instan'tia 26 Fokusera på lösningar 29 Förebygg och motarbeta mobbning 32 Ta fram din humoristiska sida 34 Besvärliga klasser - finns det? 35 Gruppen har en egen själ 37 Gör klassen till grupp 39 Arbeta praktiskt med eleverna 40 Vad läraren bör tänka på 40 Något om övningarna 42 Diskussion, frågor, rollspel 43 ÖVNINGAR Upplägget på övningarna i boken 45 Lära känna sig själv och andra 46 Presentationsövningar 48 Vi samtalar 58 Samarbetsövningar 62 Känslor och behov 70 Vi bjuder på oss själva 73 Värdegrundslärande 76 Tio välkända värderingsövningar 79 Överbrygg kulturkrockar och normskillnader 83 Killar och tjejer 92 Arbeta med fallbeskrivningar 96 Språk och kultur 101 Konflikthantering 106 Orsaker till och reaktioner vid konflikter 108 Övningar för grupper i konflikt 113 Lojalitetskonflikter 118 Argumentera istället för att använda knytnävarna 126 Temadagsplanering 128 Temadag mot mobbning 130 Inspiration till temadagar om livskunskap 138 TEORIDEL 2 Strategier, samtal och lärares befogenheter 143 Det strategiska samtalet 143 Mental träning inom idrott och i skolan 145 Skolpersonalens befogenheter 149 Möjliga ingripanden 152 Det handlar om beslutsamhet, mod och medmänsklighet 157 Referenser 159 Innehållsförteckning, övningar 160