Webbsök

Att se möjligheter i svårigheter : barn och ungdomar med koncentrationssvårigheter
Komihåglistan är tom
Vis
Hylla
  • Eu
Författare/Namn
Titel
  • Att se möjligheter i svårigheter : barn och ungdomar med koncentrationssvårigheter
Utgivning, förlag, etc.
  • Studentlitteratur, Lund : 2013
SAB Klassning
Upplaga
  • 2. uppl.
Omfång
  • 155 s.
Anmärkning: Innehåll
  • 1. Koncentrationssvårgiheter hos barn och ungdomar -- 2. ADHD hos barn och ungdomar -- 3. Psykosociala risk- och skyddsfaktorer -- 4. Flickor och ADHD -- 5. Tourettes syndrom -- 6. Autism - autismspekrumstörningar -- 7. Självkänsla och relationer -- 8. Ett kognitivt förhållningssätt -- 9. Det respektfulla samtalet -- 10. Lösningsfokuserade förhållningssätt -- 11. Specialpedagogik -- 12. Pedagogisk kartläggning och åtgärder
Medarbetare
ISBN
  • 978-91-44-08279-0
Antal i kö:
  • 0 (0)
*00003415cam 122007817a 4500
*001162925
*00520130424145046.0
*007   
*008130213s2013    sw  |||e     |001 0 swe c
*020  $a978-91-44-08279-0
*035  $a(SE-LIBR)13900149$x13900149
*082  $a371.9$223/swe
*084  $aEu$2kssb/8
*1001 $aOlsson, Britt-Inger
*24510$aAtt se möjligheter i svårigheter :$bbarn och ungdomar med koncentrationssvårigheter /$cBritt-Inger Olsson, Kurt Olsson
*250  $a2. uppl.
*260  $aLund :$bStudentlitteratur,$c2013
*300  $a155 s.
*500  
*5058 $a1. Koncentrationssvårgiheter hos barn och ungdomar -- 2. ADHD hos barn och ungdomar -- 3. Psykosociala risk- och skyddsfaktorer -- 4. Flickor och ADHD -- 5. Tourettes syndrom -- 6. Autism - autismspekrumstörningar -- 7. Självkänsla och relationer -- 8. Ett kognitivt förhållningssätt -- 9. Det respektfulla samtalet -- 10. Lösningsfokuserade förhållningssätt -- 11. Specialpedagogik -- 12. Pedagogisk kartläggning och åtgärder
*592  $aClip2MM$b2013-04-26
*653  
*653  
*7001 $aOlsson, Kurt
*850  $aLoBj
*852  $cEu
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här för att vara den första som skriver ett omdöme.

Förlagsinformation: Författarna presenterar olika psykologiska och specialpedagogiska teorier och förklarar varför en del barn och ungdomar drabbas av koncentrationssvårigheter och uppmärksamhetsstörningar. I den nya upplagan beskrivs mer ingående ett relationellt synsätt som innebär att lärare bör fokusera mer på bakomliggande miljömässiga faktorer som orsak till elevers svårigheter. Avsnitten om ADHD hos barn och ungdomar har uppdaterats med aktuell forskning, speciellt avsnittet om flickor med ADHD. Ett nyskrivet avsnitt behandlar hur vuxna ska bemöta elever med utagerande beteende. Ett avsnitt om det respektfulla samtalet har tillkommit. I ett kapitel presenteras samtalsmetodik, individuella utvecklingsplaner, kartläggningar och åtgärdsprogram. Gällande lagstiftning har förts in i de avslutande delarna och i kapitlet om åtgärdsprogram och sekretess. De svårigheter som bristande koncentration kan orsaka speglas utifrån kognitiva perspektiv, lösningsfokuserade förhållningssätt och inkluderande synsätt som ger utrymme för att alla elever ska kunna bemötas positivt och respektfullt. Bokens pedagogiska teorier och frågeställningar konkretiseras och varieras med fallbeskrivningar och diskussionsuppgifter som ger läsaren möjlighet att förstå och reflektera över dessa teorier. Boken vänder sig till studenter på lärarutbildning. Den är även anpassad för verksamma lärare och skolledare i förskola och skola för att fördjupa personalens kompetens och förhållningssätt till barn och elever med rätt till särskilt stöd.

Ex.namnStatusFörfallodagTillhörHylla
B ex 1Tillgängligt Bjärred vuxenavdelningEu