Författare/Namn
Titel Samverkan kring barn och unga i behov av särskilt stöd : viktigare än diagnos
Utgivning, förlag, etc. Natur Kultur Läromed el Stockholm : 2013
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
Geografiskt namn
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00001349cam a2200445 a 4500
*001163445
*00520151031085654.0
*007
*008121024s2013 sw ||||e |00| 0|swe
*020 $a978-91-27-13233-7 (inb.)
*035 $a(SE-LIBR)13560702$x13560702
*08204$a371.71309485$223/swe
*084 $aEu$2kssb/8 (machine generated)
*084 $aOhfb$2kssb/8
*084 $aEaae$aEu$2kssb/8$2kssb/8
*084 $2kssb/8
*1001 $aJakobsson, Inga-Lill,$d1949-
*24510$aSamverkan kring barn och unga i behov av särskilt stöd :$bviktigare än diagnos /$cInga-Lill Jakobsson, Marianne Lundgren ; [textredaktör: Theres Lagerlöf och Johan Ekelund ; formgivning illustrationer: Stig Söderlund]
*250 $a1. utg.
*260 $aStockholm :$bNatur Kultur Läromed el$c2013
*300 $a135 s. :$bill.
*520
*592 $aClip2MM$b2015-11-19
*651 4$aSverige$0163435
*653 $abarn psykiatri
*653 $aSamarbete mellan skola och socialtjänst
*653 $aElever med särskilda behov
*653 $aSpecialpedagogik
*7001 $aLundgren, Marianne,
*852
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 7 Inledning g Komplexiteten i samverkansarbetet 11 Vilka aktörer ska samverka? 13 Centrala begrepp 15 Innehåll och upplägg 18 1. Den teoretiska grunden 21 Den intersubjektiva vändningen 22 Ett utvecklingsekologiskt perspektiv 23 Risk- och skyddsfaktorer - resiliens 26 KASAM - ett salutogent synsätt 30 Samverkan som idé och problem 32 2. Samverkan mellan skolan och andra aktörer i samhället 39 Samhällets ideologi och styrning i internationella dokument 41 FN:s barnkonvention 42 Salamancadeklarationen 43 ICF 45 En nationell strategi för samverkan 48 Skolan är central i samverkansarbetet 49 Det är oro man rapporterar om 50 En likvärdig utbildning 51 Samverkan inom skolan 52 Några konkreta exempel på samverkan inom skolan 54 Samverkan mellan skolan och hemmet 58 "Spindeln i mitten av nätet" 60 Samverkan mellan skolan och socialtjänsten 64 När samverkan inte fungerar 65 Att hantera skolans oro 66 Erfarenheter från ett samverkansprojekt mellan skola och socialtjänst 68 Samverkan mellan skolan och hälso- och sjukvården 70 Skolans samverkan med habiliteringen 73 Skolans samverkan med barn- och ungdomspsykiatrin 76 Samverkan mellan skolan och polisen 78 En sammanfattande beskrivningsmodell 79 3. Villkor och förutsättningar för samverkan 81 Framgångsfaktorer 82 Hinder 85 Ledarskapets betydelse för samverkan 86 Sekretess - skydd eller begränsning 87 Diagnos - förutsättning eller hinder 88 Relationer, respekt och tillit 91 Slutsatser kring villkor och förutsättningar för samverkan 92 4. Olika verksamhetskulturer 95 Proaktiva och reaktiva verksamhetskulturer 97 5. Kommunikationens gestaltning 101 Kommunikationens form 106 Kommunikationens karaktär 107 Kommunikationens innehåll 110 Maktrelationer och ansvarsfördelning 113 Vikten av en väl fungerande kommunikation 115 Avslutande reflektioner 117 Hur gick det för Martina? 119 Referenser 125 Register 131