Hylla
Författare/Namn
Titel Ledarskap : 200 råd / Percy Barnevik
Utgivning, förlag, etc. Sanoma utbildning, Stockholm : 2013
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Allmän
Term
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00008897cam a2201657 a 4500
*001164004
*00520160331084947.0
*008130306s2013 sw a|||e||||||000 0|swe|c
*020 $a9789152318836
*035 $a(BOKR)9789152318836
*035 $5Bo$a(Bo)513987
*035 $a(SE-LIBR)13930371
*041 $aswe
*08204$a658.4092$223/swe
*084 $aQbab$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aBarnevik, Percy,$d1941-
*24510$aLedarskap :$b200 råd / Percy Barnevik
*250 $a1. uppl.
*264 1$aStockholm :$bSanoma utbildning,$c2013
*300 $a236 s.$bill.$c24 cm
*500 $5Halm$aKlinikplacerad
*500 $5Li$aPliktex.
*583 $5R$a20130405
*650 7$aLedarskap
*650 7$aleadership
*650 7$aenterprises
*650 7$awork organization
*650 7$ahuman behaviour
*650 7$ahuman resource s management
*653 $aLedarskap
*698 $5R$a201314$bNÄRINGSLIV HANDEL
*852 $cQba
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
MTM:s talboksannotation: Percy Barneviks tips på hur man blir en bra och effektiv ledare. Boken baseras i huvudsak på författarens egna erfarenheter från nära 50 år som ledare i olika sammanhang. Tyngdpunkten ligger på effektivitet i genomförandet, vilket enligt författaren skiljer framgångsrika ledare från mindre framgångsrika. Råden sträcker sig från personlig effektivitet till strategi, krishantering och byggande av framgångsrika team
LEDARROLLEN 1. Ledare - inte ett jobb för alla 17 2. Ledarskap - mäts i vad medarbetarna uträttar 19 3. Ledarskapets miljö - medarbetare ska vara respekterade och betydelsefulla 21 4. Ansvar - eget och delegerat till andra - mitt livs ledmotiv 22 5. Delegera - betyder inte att abdikera 22 6. Förtroende - tar tid att bygga och går snabbt att förlora 24 7. Walk the talk - var själv ett föredöme på alla områden 24 8. Bygga team - vill du uträtta något "stort", börja med ett "stort" team 25 9. Makt - inte detsamma som orderrätt, utövas genom övertygande 26 10. Positivism - positivt ledarskap viktigt i en värld av kriser och cynism 26 11. Ödmjukhet och uppriktighet - finns hos stora ledare 27 12. Prestige - ett hinder på vägen mot stort ledarskap 28 13. Nya chefer - specialister blir chefer, många fallgropar 28 14. Tuffa chefer - som regel olämpliga som chefer 29 15. Medarbetare - bygg på starka sidor, gnäll inte över svaga 30 16. Miljöansvar - en allt viktigare ledarskapsfråga 31 GENOMFÖRANDE/EXECUTION 17. Genomförande - eller "execution", avgörande för framgång 35 18. Sense of urgency - stark känsla för att saker och ting är angelägna 36 19. Strategi - mindre viktigt än kraft och snabbhet i genomförandet 37 20. Kvantifiera - bara vad som mäts blir gjort 37 21. Analys eller operationsanalys - Bra, men varning för överanvändning 38 22. ABC-analyser - bra hjälpmedel liksom 80/20-regeln 38 23. Projektledning - sorgligt eftersatt kompetens i många företag 39 24. Enkelhet - inte enkelt att uppnå 39 25. Gilla läget - och gnäll inte över omständigheterna 41 26. Utredningsfällan - (The Investigation trap) - gå inte i den 41 ATT LEDA FÖRÄNDRING 27. Förändring är nödvändigt - hindret är människors motstånd 43 28. Globalt och lokalt - Tänk globalt och agera lokalt. 46 29. Benchmarking - Benchmarking den största förändringskraften 46 30. Misstag - måste tolereras om initiativtagande ska blomstra 47 31. Mod - att välja nya vägar- inte att blanda samman med dumdristighet 47 32. Nej-sägande - till investeringar, förvärv och så vidare - en nyckel till framgång 48 33. Timing is everything - ibland bra att inte vara först 49 34. Initiativ - ska uppmuntras även om de kan gå snett 50 35. Transfer of best practice - flytta människorna 51 36. Kunskapsöverföring - mellan företag och länder 51 37. Utflyttning till lågkostnadsländer - ett rörligt mål 52 38. Extraordinära kostnader - ofta inte så extraordinära 52 ORGANISATION 39. Drömföretaget - stort och litet, globalt och nationellt 55 40. Matris - omfattar dels länder, dels globala produktgrupper 56 41. Platt organisation - mest fördelar 57 42. Centralisering - en naturkraft som måste motarbetas 57 43. Decentralisering - divisioner eller dotterbolag vid decentralisering 58 44. Ihålig organisation - med överdriven outsourcing 59 45. Specialiststaber - ofta onödiga 59 46. Korridormän - personer som "flyter omkring" utan uppgifter 60 47. Befattningsbeskrivningar - begränsande och i regel av ondo 60 48. Fast organisationsform - vela inte med organisationsformen fram och tillbaka 60 49. Samarbete - stora företag ska undvika samarbetsbolag med små 61 PERSONLIG EFFEKTIVITET 50. Snabbhet i allt - avgörande för framgång 63 51. Tillgänglighet - ofta på resa men aldrig bortrest 65 52. Tidstjuvar - din tid kan användas effektivare Håll "tidstjuvar" borta 66 53. Beslutsfattande - beslut ska fattas en gång, gå inte tillbaka till gamla beslut 66 54. Obehagliga åtgärder - agera omedelbart 67 55. Fnurror på tråden - klaras ut verbalt och omedelbart 67 56. Möten - ofta hemska tidsförstorare och ansvarsupplösare 68 57. "Sitter i möte" - en vanlig och oursäktlig ursäkt 69 58. Elfenbenstorn - om man saknar kontakt med verkligheten 69 59. Hands on - leva med verksamheten 70 60. Helikoptersyn - bra om kombinerad med gräsrotskontakt 70 61. Problemdelegering uppåt - kväver ledaren, acceptera det inte 71 62. Powernap - sov överallt och när som helst 71 63. Kollektivt ansvar - ingens ansvar 72 64. Externa engagemang - måste begränsas för vd 72 65. Argumentation - konsten att få människor med dig 73 66. Förlustenheter - får inte paralysera annat arbete 75 67. Slav under kalendern - bli inte det 75 68. Telefonväxel i huvudet - ger blixtsnabb koordinering i hjärnan 76 69. Produktivitet - stor potential vid mobilisering underifrån 77 70. Mobilisering av människans inre kraft - en stor potential 77 71. God fysik - kamp mot övervikt och alkoholism 78 72. Företagsledarens effektivitet - beror också på företag och ledningsteam 79 CONTROLLING, BUDGET, PLANER OCH MÅL 73. Budget - ska vara ett instrument för förbättring 83 74. Stretch targets - ambitiösa mål ska genomsyra företaget 84 75. Budgettaktik - taktik i budgetering för högre bonus måste elimineras 85 76. Kassaflödet ljuger inte - följ det 85 77. Controller - en katalysator för förbättringar 85 78. Commitment - eller starkt åtagande 86 79. Ursäkter - som regel dåliga. Köp inte "ursäktsmaskineriet" 86 80. Poster utanför balansräkningen - stor varning 87 81. Långtidsplanering överspelad - istället lyhördhet för förändringar och snabb handling 87 82. Nedskärningar - med störst åtgärder närmast dig själv 89 83. Marginalhöjning - lättare för produkter med redan höga marginaler 90 84. Kampradmodellen - sparsam signal till anställda och kunder 90 85. Investeringsuppföljning - både av kostnader och besparingar 91 86. Fullkostnadskalkyler - i alla lägen 91 87. Internprissättning - med marknadspriser utan förhandlingar 92 88. intäktskontroll - lika viktig som kostnadskontroll 92 89. Kontroll - och inga överraskningar 93 90. Överfokusering - låt inte små saker stå i vägen för stora 93 91. Överrapportering - dränk inte linjefolket med rapportkrav 94 92. Skatter - minimeras men med måtta 94 93. Bonus - bra stimulans men med tak 95 STRATEGI 94. Egen tillväxt - avgörande för framgång 97 95. Portföljbeslut - var etta eller tvåa på marknaden 97 96. Prisa ut dåliga produkter - ibland blir de lönsamma 98 97. Extrapolering kontra diskontinuiteter - bli ej slavar under historien 98 98. Intäktssamband - ofta påhittade, var skeptisk 98 99. Nollbasbudgetering - öppnar upp för stora besparingar 99 100. Reträtter - reträttens generaler bättre än segrargeneraler 100 101. Distributionskanaler - vela inte med distributionskanalerna övertiden 100 102. Integration - integrera inte framåt i varukedjan, köp inte distributörer 101 103. Konglomerat - på utdöende, se upp för storhetsvansinne 102 104. Misslyckanden - bland ledare och företag 104 105. Visioner - ska vara upplyftande, trovärdiga och enkla 105 106. Konkurrenskraft - gäller produkter, processer och organisation 106 107. Konkurrenter - underskatta dem inte 107 108. Six Sigma - program - höjer kvaliteten 107 ANSTÄLLNING, AVSKED 109. Anställningstrygghet - finns inte 111 110. Anställningsbarhet- gemensamt ansvar för företag och anställd 111 111. Anställningsstopp dåligt - ständigt granskande av anställningar bra 112 112. Avskedande - dålig hantering ger dåliga "ambassadörer" 113 113. Chefsbyten - tålamod med utbyte av chef eller snarare mindre tålamod 114 114. Vaktombyte - avgå i tid 115 PERSONALUTVECKLING, REKRYTERING 115. Givers and recievers - de som utvecklar folk, de som inte gör det 117 116. Differentiering - att göra skillnad, en viktig men svår konst 117 117. Farfarsprincipen -höjer kvaliteten i besluten 118 118. Internrekrytering - ska uppmuntras 118 119. Internutbildning - endast med klara och praktiska mål 119 120. Inkompetensnivå - där många till slut hamnar 120 121. Personalchefen - helst från produktionen 121 122. Personalomflyttning internt -test av familjelojaliteten 121 123. Rekryteringsarbete - underskattat, tar mycket chefstid 122 124. Välj rätt chef - viktigare än rätt företag för första jobbet 125 KRISER, RISKER OCH VARNINGSSIGNALER 125. Företagskriser, stora - särskilda krav på ledarskap 127 126. Kriser - reagera snabbt, beredskap för nya scenarier 128 127. Early warnings - vid konjunkturssvängningar och tekniska genombrott 129 128. Ny vd - varningssignaler när en ny vd tillträtt 132 129. Risktagande - oundvikligt men måste kontrolleras 132 130. Konflikter inom företagen - undvik dem 134 131. Hockeyklubbor förbjudna -vänta inte till december 135 132. Julgranar förbjudna - istället upprepa tekniska lösningar 135 133. Aktionsprogram - och diagnos av sjuka företag 136 134. Karteller - olagliga och olönsamma 137 135. Berg- och dalbana i karriären - du är inte så bra och inte så dålig som det sägs 139 FÖRETAGSFÖRVÄRV OCH FUSIONER 136. Success ratio - företagsförvärv och fusioner har dåligt success ratio 143 137. Eget kapital - kontrollera före förvärv att vinster ej försvunnit 145 138. Uppklädning av bruden - inför företagsförsäljning 145 139. Global integration - med blandning av nationaliteter 146 140. Global chef - med integritet och kunskap om olika kulturer 147 141. Företagskultur - kan skapas men svårt i storföretag 147 142. Kultur -nationella kulturer och företagskulturer 149 143. Informationsläckage - hålla tyst inför företagsförvärv och fusioner Insiderhandel är stöld 152 KOMMUNIKATION 144. Bad English - talas av de flesta 155 145. Drottningens engelska - inget för utlänningar 155 146. Kommunikation - svårt att nå ut - tala med många 156 147. Overheadprojektor - överlägsen PowerPoint 158 148. Repetition, repetition - ständig upprepning av enkla budskap 159 149. Telefonnummer - ska vara uppdaterade 160 KUNDER OCH SÄLJARE 150. Kunden kung - tillbringa mer tid med kunden 163 151. Kvalitet - sälj på kvalitet och produktivitet för kunden 165 152. Priser sätts uppifrån - säljare som prissättare, recept för undergång 166 153. Service - en underskattad vinstkälla i nästan alla företag 167 154. Säljare - står mitt hjärta nära, i ur och skur drar de in order 168 FORSKNING OCH UTVECKLING, IT-FRÅGOR, VISSA PERSONALKATEGORIER 155. Innovationer - lyfter företagen 171 156. Stealing with pride - kommersialisera lika viktigt som uppfinna 172 157. Forskning och utveckling - inte fredat för rationalisering 173 158. Before Computer - After Computer - AC-generationen 174 159. Internet-revolutionerar arbetsformer och kommunikation 176 160. IT-projekt - tar de över ett år blir de aldrig klara 178 161. Inköpare - en underskattad grupp, "hjältar" enligt Kamprad 179 162. Jurister - ska säga vad man kan göra, inte vad man inte kan göra 180 163. Revisorer - valda högst fem år med begränsat konsultarbete 181 INGA SUBOPTIMERINGAR, SMÅ HUVUDKONTOR 164. First refusal - inbjud inte de egna med armbågen 183 165. Fusk - straffas snabbt och obönhörligt 183 166. Generositet - bli inte en "turf defender" 184 167. Tänka stort - och befrämja koncernen/familjen 184 168. Husbyggande - ofta av ondo 184 169. Huvudkontor - ska vara små 185 AMERIKANER, KINESER, ÖSTEUROPÉER 170. Amerika - vinna stort eller förlora stort 187 171. Amerikanska advokater - stor varning 188 172. Kina - världens skickligaste affärsförhandlare 190 173. Östeuropa - med stora affärsmöjligheter 192 SOCIALT ANSVAR I UTVECKLINGSLÄNDER 174. Biståndsorganisation - att drivas som ett företag 197 175. Utrotande av den extrema fattigdomen - en utmaning för biståndsorganisationer 198 176. Hjälp till självhjälp - 20 gånger effektivare än traditionellt givande 199 177. Socialt ansvar - utvecklingsländer kräver socialt ansvar vid investeringar 200 178. Jämlikhet-eller snarare brist på jämlikhet 201 OLIKA EGENSKAPER 179. Mångfald - mot vår natur som "flockdjur" 203 180. Paranoida människor-vanliga i näringslivet, ett svårt handikapp 204 181. Perfektionister-strävar mot exakthet och tappar tid 204 182. Prata inte först - prata inte alls 205 183. Självtillit-grundläggande för människors prestationer 206 184. Uppriktighet - en bristvara i företagen 206 185. Vara sig själv - rollspel blir inte trovärdigt och avslöjas 208 ÄGANDE OCH ÄGARKONTROLL 186. Styrelsen - punkter om styrelsens roll och arbetsformer 211 187. Pilotskolan - göra ledning till aktieägare bra, men med måtta 216 188. Aktivt ägarskap - ägare av kött och blod är bättre än institutioner 217 189. Delägande av alla anställda-bra för företagssolidariteten 218 190. Arbetstagarrepresentanter - facket i styrelserna som regel bra i Sverige 218 191. Minoritetsägande utifrån - i dotterbolag, inte bra som regel 219 ÖVRIGT 192. Balans i livet - mellan krävande arbete och hemmafronten 221 193. Ensamt på toppen - motverka med ditt nätverk 223 194. Entreprenörskap - svårt att uppnå i storföretagen 224 195. Intima relationer på arbetsplatsen - som regel inte bra 226 196. Ja-sägare - inte bra runt vd 227 197. Konsultbolag - bra att lära sig hos, svåra att leda 228 198. Korruption - ett gissel för ekonomisk utveckling 229 199. Rättvisa - ett svårt begrepp i företagen 230 200. Regndansen - påverkar regnet liksom goda råd hjälper ledaren (ironi) 230