Hylla
Författare/Namn
Titel Teknikdidaktik i förskolan
Utgivning, förlag, etc. Norstedts, Stockholm : 2013
SAB Klassning
Omfång
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00002075cam 122005777a 4500
*001164106
*00520130530092114.0
*008130126s2013 sw ||||e |00| 0|swe c
*020 $a978-91-1-304570-2
*035 $5BOKR$a(BOKR)9789113045702
*035 $a(SE-LIBR)13865186$x13865186
*08204$a372.358$223/swe
*084 $aEabp.02$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aBjurulf, Veronica$0314576
*24510$aTeknikdidaktik i förskolan /$cVeronica Bjurulf
*260 $aStockholm :$bNorstedts,$c2013
*300 $a160 s.$bill.
*592 $aClip2MM$b2013-06-05
*653 $aTeknikundervisning
*653 $aförskolor
*850 $aLoBj
*852 $hEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Sedan Teknikdidaktik kom ut 2011 har inte bara grundskollärare använt den utan även förskollärare eftersom ingen motsvarighet fanns. Nu har alla förskolärare, blivande och verksamma, sin egen Teknikdidaktik i förskolan (2013), även den skriven av Veronika Bjurulf som vet precis hur man sprider kunskap och inspiration och väcker både de vuxnas och barnens nyfikenhet. Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Författarens tack 9 Inledning 10 1. Teknik i förskolan 13 Varför teknik i förskolan? 13 Teknikbegreppet 16 Begrepp inom tekniken 17 Vardagsteknik 21 Artefakter inspirerade av djur och natur 23 2. Teknik och pedagogerna 25 Fröbel, Dewey, Vygotskij och teknik 25 Entreprenöriellt lärande 27 Gruppen som läranderesurs 29 Pedagogens roll 31 Pedagogen som medupptäckare 32 Forskning om teknik i förskolan 35 3. Leksaker 37 Köksredskap som leksaker 37 Lek eller arbete 39 Material i leksaker 40 Leksaker förr och nu 41 Mekaniska leksaker 45 Exempel på leksaker att tillverka själv 46 Snurrar 47 Modeller av bilar 48 Sprattelfigurer och rörliga djur 50 4. Teknik på gården 52 Gården ur ett teknikdidaktiskt perspektiv 53 Gungan 55 Gungbrädan 57 Rutschkanan 58 5. Konstruera 62 Konstruera med hjälp av en beskrivning 62 Konstruera med olika material 65 Pedagogens roll vid konstruktionsarbete 68 Att urskilja viktiga aspekter vid konstruktionsarbete 69 Konstruerade tekniska system 73 Konstruera utifrån sagor 76 6. Hållbar utveckling 78 Vad jag gör spelar roll 78 Människans roll i naturens kretslopp 79 Vuxna förebilder och barns delaktighet 81 Sol, vind och vatten 83 Temperaturmätning 83 Vindsnurror 83 Vattenhjul 85 7. Digitala redskap och förskolan 87 Vad, hur och varför digitala redskap? 87 Den digitala generationen 90 Digitala redskap som en resurs i verksamheten 91 Datorn 92 Surfplattan 93 Interaktiv whiteboard 94 De digitala redskapens användningsområden 95 8. Teknik och genus 97 Jämställdhetsresonemangets grunder 97 Begrepp inom jämställdhetsarbetet 99 Jämställdhet i förskolan 100 Genusfällor 103 Egna föreställningar 106 Föreställningar som förmedlas av media 107 Barns föreställningar 109 Föreställningar i bilderböcker 111 9. Pedagogisk dokumentation 114 Dokumentation - vad och hur? 114 Etiska frågor 117 Bedömning och utvecklingssamtal 118 Hjälpmedel för dokumentation 121 10. Learning study 124 Vad är en learning study? 125 Förutsättningar för en learning study 126 Centrala begrepp 127 En learning study i teknik 129 Det manifesta lärandeobjektet, första cykeln 132 Det levda lärandeobjektet, första cykeln 138 Det manifesta lärandeobjektet, andra cykeln 139 Det levda lärandeobjektet, andra cykeln 147 Diskussion 147 Avslutande ord 150 Referenser 152 Register 158