Hylla
Författare/Namn
Uniform titel
Titel Att göra sin röst hörd : tematisk undervisning i grundskolans mellanår
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2013
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
Geografiskt namn
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00002566cam 122006737a 4500
*001165318
*00520130729152320.0
*007
*008130410s2013 sw ||||e 000 0|swe c
*020 $a9789144076898
*035 $5BOKR$a(BOKR)9789144076898
*035 $a(SE-LIBR)13993641$x13993641
*08204$a372.6$223/swe
*084 $aEabf.02$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aMagnusson, Kerstin
*240
*24510$aAtt göra sin röst hörd :$btematisk undervisning i grundskolans mellanår /$cKerstin Magnusson, Gun Malmgren, Jan Nilsson
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2013
*300
*500
*520
*592 $aClip2MM$b2013-08-07
*651 4$aSverige$0163435
*653 $aSpråkutveckling
*653 $aSpråkundervisning
*7001 $aMalmgren, Gun
*7001 $aNilsson, Jan
*850 $aLoBj
*852 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: I skolans demokratiuppdrag ingår att varje elev ska få mod och vilja att uttrycka åsikter och göra sin röst hörd. En sådan identitets- och kunskapsutveckling sker förstås bäst i funktionella sammanhang och i kommunikation med andra. I den här boken får vi följa ett lärarlag på mellanstadiet i arbetet med att skapa en undervisning som består av sammanhängande kunskapskontexter där språk och innehåll går hand i hand. Den primära utgångspunkten för det pedagogiska arbetet är att eleverna genom språket och de texter som på olika sätt förmedlas ska förstå innehållet i den undervisning de möter.&& Författarna beskriver hur en integrerad och tematiskt orienterad under?#visning i svenska kan bedrivas i samverkan med bild, musik, engelska och orienteringsämnen. De förklarar hur olika strategier kan hjälpa eleverna att röra sig mot en djupare förståelse och ger förslag på såväl teman och skönlitterära texter som praktisk-pedagogiska metoder. De två med?#verkande forskarna pekar på hur medvetna undervisningsstrategier och genomtänkta textval ger skjuts åt elevernas språk- och läsutveckling men också utvecklar deras sociala, personliga, kritiska och kognitiva förmågor. Att göra sin röst hörd är i första hand avsedd för blivande och verksamma lärare på grundskolans mellanstadium. Boken kan även läsas för att få råd om hur mindre och enklare forskningsprojekt, av modellen läraren-som-forskare, kan organiseras och genomföras.
Förord 7 KAPITEL 1 Inledning 9 KAPITEL 2 Forskning i skolan 13 Praktiknära forskning 13 Den första kontakten 14 Beslut om forskning 15 Aktionsforskning 16 Dokumentation och analys 16 Forskningsetiska överväganden 21 KAPITEL 3 Tematiskt arbete 23 Läsa och skriva i skolan 23 Metod och innehåll 24 Lära tillsammans 26 Att välja innehåll 28 En sammanhållen kunskapskontext 29 En skola för alla elever 30 Ett demokratiskt förhållningssätt 31 Inget självändamål 31 KAPITEL 4 På liv och död 33 Organisation 33 Planering 35 Temavalet 35 Skönlitteratur i temat 40 Undervisningsförlopp 44 Elevernas utvärderingar 55 Sammanfattning av elevernas utvärderingar 55 Claras utvärdering 57 Elis utvärdering 57 Marias utvärdering 58 Niklas utvärdering 58 KAPITEL 5 Att göra sin röst hörd 59 Organisation och val av tema 59 Planering 61 Skönlitteratur i temat 67 Undervisningsförlopp 68 Elevernas utvärderingar 80 Sammanfattning av elevernas utvärderingar 81 Claras utvärdering 82 Elis utvärdering 83 Marias utvärdering 84 Niklas utvärdering 85 KAPITEL 6 Sammanfattande analys 87 En övergripande beskrivning av temaarbetena 87 Litteraturläsningen 89 Lärarlaget 90 Sammanfattande analys av demokratitemat 92 KAPITEL 7 En undervisning som inkluderar alla 101 En ny medlem i litteraturläsarnas förening 102 Vad hände sedan? 111 KAPITEL 8 I skenet av en ny läroplan 113 Nya kursplaner 113 Tre svenskämnen 116 Att bedöma eller döma 119 KAPITEL 9 När blir eleverna intresserade? 123 Demokratiuppdraget 123 Engagemang och motivation 125 Om litteraturläsningen 127 Referenser 131 Läromedel och andra lärresurser som användes i undervisningen 133 På liv och död 133 Att göra sin röst hörd 134