Hylla
Författare/Namn
Uniform titel
Titel Litteraturläsning i förskolan
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2013
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
Geografiskt namn
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00003113cam 12200865 a 4500
*001165444
*00520130808194611.0
*007
*008130426s2013 sw ||||e |||| 0 swe c
*020 $a9789144078137
*035 $a(BOKR)9789144078137
*035 $5BOKR
*035 $a(SE-LIBR)14083669$x14083669
*035 $a(Burlöv)95577
*08204$a372.4$223/swe
*0830 $a418.4$223/swe
*084 $aEabf.02$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aDamber, Ulla
*240
*24510$aLitteraturläsning i förskolan /$cUlla Damber, Jan Nilsson, Camilla Ohlsson
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2013
*300 $a128 s. :$bill. ;
*500
*520
*592 $aClip2MM$b2013-08-09
*651 4$aSverige$0163435
*653 $aLitteraturläsning
*653 $aförskolepedagogik
*7001 $aNilsson, Jan
*7001 $aOhlsson, Camilla
*850 $aLoBj
*852 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Tidiga textmöten hjälper barn att utveckla strategier i sin senare&& läsning och ger dem en inre motivation att söka läsupplevelser&& och kunskap om omvärlden. Den tidiga läsningen sätter på så vis&& spår i den fortsatta litteratur- och språkutvecklingen, men också&& i kunskapsutvecklingen i stort.&& Men hur arbetar förskolepersonal med uppdraget att grundmura&& nyfikenhet och lust till läsning? Och hur kan litteraturläsningens&& potential som kunskapskälla tas tillvara?&& I bokens första del undersöker författarna vilka förutsättningar&& barnen ges vid ett antal förskolor i Sverige att utveckla kunskap&& med litteraturens hjälp. I den andra delen resonerar de kring&& tematiskt arbete i förskolan och vilken funktion läsning av skönlitteratur&& kan ha i sådana sammanhang. Men de ger även konkreta&& planeringsförslag på teman teman om familjekonstellationer och&& om natur, djur och miljö där ett uttalat syfte med litteraturläsningen&& är just att stödja barnens kunskapsutveckling.&& Litteraturläsning i förskolan vänder sig främst till blivande och yrkesverksamma förskollärare.&& Den erbjuder också värdefull läsning för bibliotekarier som&& samarbetar med förskolan.&&
Förord 7 KAPITEL 1 Läsaktiviteter i förskolan 9 Bakgrund 10 Metod 15 Material och undersökningsgrupp 15 Genomförande 16 KAPITEL 2 Barns tidiga möten med texter 17 Genombrott som litteraturläsare 24 KAPITEL 3 Litteraturläsning i förskolan - när, var, hur 27 Hur ofta och hur länge läser man skönlitteratur för barnen? 27 Hur väljs litteraturen ut? 29 Vem tar initiativ till lässtunderna? 30 I vilka sammanhang äger läsningen rum? 32 Samtal under själva läsningen 33 Hur följs läsningen upp? 34 Syftet med läsningen 37 Tillgång till och placering av böcker 39 Språkträning 40 KAPITEL 4 Läsmönster i förskolan 43 Läsvilan 44 Litteraturläsning och temaarbete 45 En jämförande diskussion 47 Språk 50 Varför är det som det är? 51 En sammanfattande bild 52 KAPITEL 5 Temaarbete i förskolan 55 Att välja tema 56 När ska man arbeta med temat och hur länge ska det pågå 57 Om relationen splittrad - sammanhållen kunskapskontext 59 Att skapa en tematisk förväntan 60 Litteraturen får kvalificera sig till det tematiska innehållet 64 Var hittar man böcker? 65 Biblioteket 65 Bokförlag, organisationer och föreningar 66 Loppmarknad och utförsäljning 67 SBI - årets bokprovning 68 Bloggar 68 Den läsande förskolläraren 68 Hur kan läsningen följas upp? 71 Samtal 71 Leka bokens värld 72 Alla sinnen 73 Lite om pedagogiskt riktad textanalys 76 Andra källor än litteratur 76 Vad gör man när barn inte vill lyssna eller delta? 77 Att kritiskt granska lässituationen 78 Skapa förväntan 79 Att se bilderna 80 Samtalsklimat 81 Platsen 81 Tidpunkten 82 Vad ska dokumenteras - och hur? 82 KAPITEL 6 Tema "Min familj och jag" 85 Val av böcker 86 Förarbete planering 88 Aktiviteter 88 Förloppsbeskrivning 88 Vad är en familj? 88 Min familj - uppgift, skapande och samtal 90 En dikt om familjen - diktskapande 91 Högläsning av boken Min familj 92 Familjemedlemmar och syskon 93 Photostory-berättande 94 Karta 95 Film från UR - bilduppgift 95 Diskussion kring bokens omslag 96 Högläsning av boken Snäll 97 Uppföljning och bearbetning av texten 100 Utvärdering 102 KAPITEL 7 Tema "Livet runt knuten" 103 Val av böcker 105 Förarbete planering 107 Förloppsbeskrivning 107 Introduktion: Uppdraget 107 Äventyr på gården 108 Dokumentera genom att ta bilder av äventyret: Modell av gården eller närmiljön 109 Högläsning av Ditt stora äventyr! och samtal med Kim 109 Äventyr på gården med nya ögon 110 Samtal och skapande efter äventyret 111 Filmer och fakta 112 Utvärdering 116 Litteraturförteckning 117 Skönlitteratur 121 Länkar 122 Bilagor 123