Hylla
Författare/Namn
Titel
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2013
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00004763cam 122012257a 4500
*001165484
*00520130807132223.0
*007
*008130517s2013 sw ||||e |||0 0|swe c
*020 $a9789144081236
*035 $a(BOKR)9789144081236
*035 $5BOKR
*035 $a(SE-LIBR)14214614$x14214614
*08204$a300.723$223/swe
*084 $aOa:dd$2kssb/8 (machine generated)
*084 $aDoef$2kssb/8
*1001 $aLantz, Annika
*24510$aIntervjumetodik /$cAnnika Lantz
*250 $a3. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2013
*300 $a173 s.
*592 $aClip2MM$b2013-08-13
*653 $akommunikationspsykologi
*653 $aIntervjuteknik
*850 $aLoBj
*852 $cOa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Hur genomförs en intervju på ett professionellt sätt? Författaren beskriver vad som kännetecknar en väl genomförd intervju och vad som kännetecknar ett professionellt förhållningssätt, oberoende av intervjuns ämne, innehåll och form. I denna tredje, omarbetade upplaga, fokuseras framför allt på vilka kompetenser som krävs för att intervjun ska fylla sin funktion som&& datainsamlingsmetod. Boken följer den kronologiska ordningen i ett intervjuarbete, vilket gör den lättläst och praktiskt användbar.&& Boken har följande disposition: - Bakgrunden till undersökningen: Varför är området och problemet&& oviktigt och intressant? - Val av teori eller modell. - Problemformulering. - Val av intervjuform. - Planering av intervjuns uppläggning och innehåll. - Genomförande av intervjun. - Databearbetning. - Kritisk granskning av resultat och slutsatser. - Redovisning och presentation av resultatet. Intervjumetodik vänder sig till universitets- och högskolestuderande vid beteende- och samhällsvetenskapliga utbildningar samt till alla yrkesverksamma som genomför intervjuer.
En introduktion till boken 7 KAPITEL 1 Utgångspunkterna 13 Kvalitet i intervjuerna 13 Intervjun skiljer sig från samtalet 21 KAPITEL 2 Att formulera problemet och knyta an till tidigare kunskap 25 Förberedelsearbetet 26 KAPITEL 3 Olika typer av intervjuer 41 Intervjuernas grad av strukturering 41 Olika former av intervjuer ger olika slags information 42 Olika typer av intervjuer ger underlag för olika typer av analyser och slutsatser 45 Valet av intervjuform kan göras praktiskt 48 Ett filosofiskt sidospår? 51 En praktisk infallsvinkel på det filosofiska 61 KAPITEL 4 Att planera innehållet i och uppläggningen av en intervju 63 Intervjuns innehåll och omfång avgränsas och bestäms 64 Att göra en intervjuplan 70 Att kritiskt granska intervjuns innehåll och upplägg 76 KAPITEL 5 Intervjusituationen och den omgivande ramen för intervjun 83 Påverkansprocessen 84 Samspelet under intervjun 86 Tolkningsprocessen 87 Personbundna sätt att tolka 90 En tydlig ram underlättar närvaro under samspelet 91 Intervjusituationen 95 KAPITEL 6 Det yrkesmässiga förhållningssättet 99 Den professionella relationen 100 Empatisk förmåga 103 Känslomässig bekräftelse och ett accepterande förhållningssätt 105 Att kunna härbärgera känslor och tankar 107 Rambrott är tecken på att professionalismen brister 108 KAPITEL 7 Samspelet under intervjun 111 Några vanliga fenomen och processer i samspel 112 Intervjuarens metodologiska färdigheter 126 KAPITEL 8 Vad är en kvalitativ analys? 133 Skillnaden mellan kvalitativ och kvantitativ analys 135 En allmän modell för kvalitativ databearbetning 138 KAPITEL 9 Att genomföra en kvalitativ databearbetning 143 Räcker det att skriva ner svaren under intervjun? 144 Datareduktion 145 Att bilda dimensioner som speglar innehållet 148 Att söka mönster 157 Att kritiskt granska slutsatserna 160 KAPITEL 10 Att rapportera resultaten 165 Något om vetenskapliga rapporters allmänna form 166 Vägledande principer för utformningen av rapporten 166 Rapportens struktur 168