Hylla
Författare/Namn
Titel Demokrati och brukarutvärdering
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2013
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Allmän Dahlberg först nämnd i tidigare utgåva
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00003527cam 12200925 a 4500
*001165490
*00520130807132507.0
*007
*008130418s2013 sw ||||e |||| 0 swe d
*020 $a9789144067681
*035 $a(BOKR)9789144067681
*035 $5BOKR
*035 $a(SE-LIBR)14010185$x14010185
*08204$a353.48$223/swe
*084 $aOdc $2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aVedung, Evert
*24510$aDemokrati och brukarutvärdering /$cEvert Vedung, Magnus Dahlberg
*250 $a2., [rev] uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2013
*300 $a193 s. :$bill.
*500 $aDahlberg först nämnd i tidigare utgåva
*592 $aClip2MM$b2013-08-13
*653 $aBrukarinflytande
*653 $aDemokrati
*7001 $aDahlberg, Magnus
*850 $aLoBj
*852 $cOdc
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Brukaren har blivit en central figur i den offentliga sektorn. Över hela den atlantiska världen skallar ropen att boende, socialhjälps?#tagare, patienter, elever och andra brukare skall höras och delta i beslutsfattandet. Men vilken roll kan och bör brukaren egentligen ha i en existerande representativ demokrati? Och vilken roll spelar brukaren i valdemokrati, participativ demokrati och deliberativ demokrati?&& Att begreppet brukare är omstritt visas i boken. Olika sätt att involvera brukare i verksamheter och utvärdering av verksamheter klarläggs. Utvärdering med interventionsteori (programteori) presenteras. Vid sidan av BIKVA-modellen presenteras löpande och invävd utvärdering samt en modell där brukaren förväntas bestämma i stort sett allt.&& Demokrati och brukarutvärdering vänder sig till studenter i socialt arbete, socialmedicin, folkhälsa, sjukvård, arbetsliv, barnomsorg, äldreomsorg, stats?#vetenskap och sociologi. Den riktar sig också till institutions?#chefer, handläggare, personal och andra praktiker i kommunala sektorn samt till regionsförbund som utför eller kommer i kontakt med bru-karutvärdering. Ett utförligt sak- och personregister underlättar läsningen.
Förord 7 Framställningens gång 11 KAPITEL 1 Brukare i demokratiteorier 17 Medborgare och brukare i Schumpeters demokratiteori 17 Representativ demokrati 19 Kritik av representativ demokrati 21 Valdemokrati 23 Participativ demokrati 28 Deliberativ demokrati 32 Representativ demokrati som öppen värdepremiss 35 Brukarorientering bör underordnas representativ demokrati 36 Brukarorienteringen avser utvärdering 37 KAPITEL 2 Vem är brukare? 39 Brukare - fyra betydelser 42 Latenta och oberättigade brukare 46 Brukarorientering, brukarmedverkan och brukarinflytande 47 KAPITEL 3 Argument för brukarorientering 49 Inte bara insatsanpassning: åtta bevekelsegrunder 49 Argumentet insatsanpassning 50 Argumentet maktutjämning 53 Effektivitetsargumentet 57 Legitimitetsargumentet 61 Argumentet medborgarfostran 61 Expressivitetsargumentet 63 Argumentet hjälp-till-självhjälp 64 Huvudeffekts- och bieffektsargument 65 Bevekelsegrund nr 8: metodargumentet 66 KAPITEL 4 Utvärdering - en minimaldefinition 69 4.1 Varning för ett missförstånd 73 KAPITEL 5 Verktyget interventionsteori 75 Vad är en interventionsteori? 75 Ingripandets tankemässiga ryggrad 76 Systemmodellen som utvärderingens analysschema 76 Exemplet utvärdering av Örebro preventionsprogram 82 Systemmodellen är ingen interventionsteori 85 Från rå till rekonstruerad interventionsteori 85 Hur en rekonstruerad interventionsteori används 86 Substansteori och implementeringsteori 91 Många interventionsteorier 93 KAPITEL 6 Effektanalys med interventionsteori 95 Problem, problemanalys, operationalisering 95 Fem upplägg för att påvisa effekter 96 Resonemang kring upplägg i Jönköping 98 Programmets egen, inbäddade interventionsteori 100 Processpårning med interventionsteori 101 Ansatsens ofullkomligheter 104 KAPITEL 7 Förenklad brukarutvärdering 107 Slutprestationer (innehåll) 107 Utfall 109 Processer 109 KAPITEL 8 Löpande, Invävd, praktikbaserad utvärdering 113 GÖS: handlande som gör en skillnad 113 Tolvpunktslistan för GÖS-utvärderingen 115 Producera praktikbaserad evidens - PBE 115 Löpande utvärdering - ongoing evaluation 116 Invävd utvärdering 116 Övergripande syfte och värderingskriterier 118 Kausalitetsfrågan och realistisk utvärdering 119 Sjuschemat för datafångst 120 Plan i åtta steg för datainsamling, analys, återföring 124 1: Föredata för varje brukare 124 2: Loggbok för varje insatstillfälle 125 3: Aktivitetsschema för varje brukare 126 4: Läge, kvartalsvis - varje brukare gör brukarutvärdering 127 5: Lägesbeskrivning, kvartalsvis, för varje delprojekt 127 6: Avstämningskonferens, mittvägs, för hela projektet 128 7: Efterdata för brukare vid utskrivning samt 6 respektive 12 månader senare 129 8: Slutrapport 130 Förmedling av utvärderingens uppläggning 130 Utvärderingsmaskineriet vevas igång 131 Inkommande information bearbetas 131 Brukarnas utgångsläge inom målområdet 134 Fältpersonalens insatser 134 Brukarnas gensvar på socialarbetarnas insatser 136 Vändpunkter, tipping points 137 Socialpsykologisk transformation 137 Mellanliggande resultat som leder till slutresultat 138 Slutresultat i brukarnas liv 139 Inre biståndsmiljö: arenaöverskridanden 139 Inre biståndsmiljö: tidsöverskridanden 142 Inre biståndsmiljö: alliansen 142 Yttre biståndsmiljö: signifikanta händelser 143 Förmedling av utvärderingens rön 144 KAPITEL 9 En brukarstyrd resultatinformerad ansats 149 1: Starta i brukarens styrkor, inte svagheter 153 2: Ta fram och acceptera brukarens förändringsteori 157 3: Låt brukarens förändringsteori vägleda insatserna 158 4: Involvera brukaren i uppföljning och utvärdering 158 5: Rön från uppföljning och utvärdering används till att informera sig, bedöma och modifiera arbetet med brukare 162 Varför brukarinriktad uppföljning och utvärdering? 163 Slutord 164 KAPITEL 10 BIKVA-modellen 165 Referenser 173 Internet 183 Person- och sakregister 185