Hylla
Författare/Namn
Titel Språkutveckling och språkstörning hos barn. teorier, utveckling och svårigheter / D. 2, Pragmatik :
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2013
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Ämnesord
Medarbetare
Annan titel
ISBN
Antal i kö:
*00003840cam 12200997 a 4500
*001165783
*00520130814103818.0
*007
*008111202s2013 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a9789144017648
*035 $5BOKR$a(BOKR)9789144017648
*035 $a(SE-LIBR)12445723$x12445723
*08204$a618.92855$223/swe
*084 $aEud$2kssb/8
*084 $aVjj$2kssb/8
*084 $aF:dofa$2kssb/8
*1001 $aNettelbladt, Ulrika
*24510$aSpråkutveckling och språkstörning hos barn.$nD. 2,$pPragmatik :$bteorier, utveckling och svårigheter /$cUlrika Nettelbladt ; under medverkan av Eva-Kristina Salameh (red.) ; [fackgranskning: Per Linell]
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2013
*300 $a536 s. :$bill.
*592 $aClip2MM$b2013-08-21
*653 $abarn
*653 $aSpråkstörningar
*653 $aSpråkutveckling
*7001 $aSalameh, Eva-Kristina$4edt
*7400 $aPragmatik
*850 $aLoBj
*852 $cEu
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Behovet av en bok på svenska som samlar olika forskningsperspektiv och ger en översikt av kommunikativa (pragmatiska) svårigheter hos barn har länge varit stort. Denna bok utgör andra delen i serien Språkutveckling och språkstörning hos barn. Boken är uppdelad i fyra block: - Block I ger en historisk översikt av hur pragmatiska svårigheter, inklusive&& autism, beskrivits och väcker frågor om normalitet. - Block II sätter beskrivningar av pragmatiska svårigheter i relation till&& grundläggande teorier om pragmatik. - Block III redovisar forskning om pragmatisk utveckling hos barn med typisk utveckling. Teorier och begrepp inom barnspråksforskning med relevans för pragmatisk utveckling och svårigheter diskuteras också. - Block IV behandlar pragmatiska svårigheter i relation till språkstörning och andra funktionsnedsättningar. I slutet presenteras en övergripande teoretisk modell för att förstå hur pragmatiska svårigheter kan uppstå. Blocket ger också&& pedagogiska och kliniska implikationer för intervention. Språkutveckling och språkstörning hos barn del 2 riktar sig främst till logoped?#studenter, logopeder och specialpedagoger men kan även läsas av studenter i psykologi, pedagogik och språkvetenskapliga ämnen. Den kan också användas som fördjupningslitteratur i forskarutbildning inom dessa ämnen. Även andra yrkesgrupper som kommer i kontakt med barn med olika slag av pragmatiska svårigheter kan ha nytta av boken.