Hylla
Titel Medborgerlig bildning : demokrati och inkludering för ett hållbart samhälle
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2013
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Innehåll En ny medborgerlig bildning? / Lennart Olausson -- Aktuella perspektiv på skolans medborgerliga skapande / Tomas Englund -- Att vara ung medborgare i Europa i dag : vad innebär aktivt medborgarskap? / Alistair Ross -- Den medborgerliga bildningens olika ansikten / Nanny Hartsmar -- Medborgerlig bildning för alla barn / Lena Lang -- Existentiella frågor i religionsundervisning för ett hållbart samhälle / Bodil Liljefors Persson -- Naturvetenskap för medborgerlig bildning / Malin Ideland, Anna Jobér, Mats Lundström & Claes Malmberg -- Papperslösa barns rätt till utbildning i Sverige / Anna Lundberg & Henry Ascher -- Gränserna för gränslös undervisning / Pauline Stoltz.
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00004109cam 12200877 a 4500
*001166104
*00520130620094528.0
*007
*008121029s2013 sw ||||e 00| 0 swe c
*020 $a978-91-44-06062-0
*035 $5BOKR$a(BOKR)9789144060620
*035 $a(SE-LIBR)13563850$x13563850
*08204$a370.115$223/swe
*084 $aEm-c$2kssb/8
*084 $aEv$2kssb/8
*24510$aMedborgerlig bildning :$bdemokrati och inkludering för ett hållbart samhälle /$cNanny Hartsmar, Bodil Liljefors Persson (red.)
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2013
*300 $a215 s.
*5058 $aEn ny medborgerlig bildning? / Lennart Olausson -- Aktuella perspektiv på skolans medborgerliga skapande / Tomas Englund -- Att vara ung medborgare i Europa i dag : vad innebär aktivt medborgarskap? / Alistair Ross -- Den medborgerliga bildningens olika ansikten / Nanny Hartsmar -- Medborgerlig bildning för alla barn / Lena Lang -- Existentiella frågor i religionsundervisning för ett hållbart samhälle / Bodil Liljefors Persson -- Naturvetenskap för medborgerlig bildning / Malin Ideland, Anna Jobér, Mats Lundström & Claes Malmberg -- Papperslösa barns rätt till utbildning i Sverige / Anna Lundberg & Henry Ascher -- Gränserna för gränslös undervisning / Pauline Stoltz.
*592 $aClip2MM$b2013-08-29
*653 $amedborgarkunskap
*653
*7001 $aHartsmar, Nanny$4edt
*7001 $aLiljefors Persson, Bodil$4edt
*850 $aLoBj
*852 $cEm
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: I den här boken diskuterar och problematiserar författarna medborgerlig bildning ur olika perspektiv. De ställer frågor om vad som krävs för att barn och ungdomar ska utvecklas till kompetenta, reflekterande, kritiska och aktiva medborgare med möjlighet att ta ansvar. Vilka krav på kompetenser krävs inom så specifika områden? Läsaren får ta del av: hur medborgerlig bildning har utvecklats och fått utrymme inom högre utbildning i västvärlden utvecklingen av skolans medborgerliga bildning och politiskt socialiserande roll vad aktivt medborgarskap kan betyda för dagens ungdomar vad det kan innebära att vara inkluderad i, respektive exkluderad från grupptillhörighet och undervisning medborgerlig bildning som ställer krav på avancerat kritiskt och kreativt tänkande och handlande hur vi ur mänskligt rättighetsperspektiv kan förstå innebörden av likvärdiga och icke-diskriminerande lärandesituationer för alla medborgerlig bildning med exempel som rör livsfrågor och existentiella frågor varför medborgerlig bildning har en plats inom det naturvetenskapliga fältet hur statsmakten bryter mot internationella förpliktelser om mänskliga rättigheter hur utbildningsanordnare kan hantera mötet mellan lärare och studenter från hela världen. Medborgerlig bildning demokrati och inkludering för ett hållbart samhälle vänder sig till studenter på olika nivåer i lärarutbildning och till fortbildning av verksamma lärare och skolledare.
KAPITEL 1 Introduktion 7 NANNY HARTSMAR & BODIL LILJEFORS PERSSON Författarnas bidrag 10 Referenser 13 KAPITEL 2 En ny medborgerlig bildning? 15 LENNART OLAUSSON En ingång i bildningens värld 18 Det sokratiska medborgarskapet 22 Försvarstalet 25 Ett samtida filosofiskt medborgarskap 33 Referenser 34 KAPITEL 3 Aktuella perspektiv på skolans medborgerliga skapande 35 TOMAS ENGLUND Från utbildning som "public good" till "private good" 37 Olika skolhuvudmän - olika medborgerlig bildning 41 Om yrkesskoleelevers medborgerliga bildning 46 Avslutande diskussion: Demokratifostran och politisk socialisation 52 Konklusion 58 Referenser 59 KAPITEL 4 Att vara ung medborgare i Europa i dag: Vad innebär aktivt medborgarskap? 65 ALISTAIR ROSS Vad innebär identitet? 68 Medborgarskap, nationalitet och identitet 70 Ett socialkonstruktivistiskt perspektiv 71 Multipla identiteter 75 Unga människors multipla identiteter 77 Aktivt medborgarskap 78 Referenser 82 KAPITEL 5 Den medborgerliga bildningens olika ansikten 87 NANNY HARTSMAR Rättigheter och kompetenser 89 Children's Identity and Citizenship in Europe, CiCe 90 Är medborgerlig bildning en baskunskap? 91 Mänskliga rättigheter i förskola och de tidiga skolåren 93 Intentioner och resultat 95 Demokratins grund och den komplexa verkligheten 97 Medborgerlig bildning i klassrummet 100 Referenser 102 KAPITEL 6 Medborgerlig bildning för alla barn 107 LENA LANG Vilka ses som alla i ett (ut)bildningssammanhang? 108 Mötet med det mindre vanligt förekommande 110 Olika synsätt på svårigheter i lärandesituationer 112 Medborgarskap inom ett specialpedagogiskt fält 114 Utmaningar på flera nivåer 116 Det kan gå - några avslutande reflektioner 117 Referenser 120 KAPITEL 7 Existentiella frågor i religionsundervisning för ett hållbart samhälle 125 BODIL LILJEFORS PERSSON Innehåll i de fyra samhällsorienterande ämnena 1994-2011 126 Innehåll i SO-ämnena i Lpo 94 och Lgr 11 - en jämförelse 128 Religionskunskap, religionsvetenskap och medborgerlig bildning 130 Religionskunskapsämnets framväxt och värdegrundsarbete 131 Nyheter i religionskunskapsämnet enligt Lgr 11 133 Tema: livsfrågor och reflektion 135 Tema: Abrahams barn 137 Religionsvetenskap, medborgerlig bildning och hållbart samhälle 139 Avslutande kommentar 140 Referenser 142 KAPITEL 8 Naturvetenskap för medborgerlig bildning 145 MALIN IDELAND, ANNA JOBÉR, MATS LUNDSTRÖM & CLAES MALMBERG Exemplet svininfluensa 149 Naturvetenskap och beslutsfattande 152 Naturvetenskaplig bildning för alla? 155 Samhällsdilemman som praktikgemenskap 160 Referenser 163 KAPITEL 9 Papperslösa barns rätt till utbildning i Sverige 167 ANNA LUNDBERG & HENRY ASCHER Utbildningens syfte och innehåll 170 Alla barns lika rätt till utbildning 172 Staternas förpliktelser 174 Rätten till utbildning i Sverige 178 Från rättighet till praktik 188 Avslutande reflektioner 192 Referenser 193 FN-dokument 193 Svenska lagar och förordningar 195 Statliga offentliga utredningar och direktiv 195 Övriga rapporter 195 KAPITEL 10 Gränserna för gränslös undervisning 197 PAULINE STOLTZ Bildning till globalt medborgarskap 197 Kosmopolitism förr och nu 199 Skyldigheter gentemot främlingar 199 Kant som lärare 200 Dialogisk kosmopolitism 202 Malmö, Hiroshima och världen 203 Kurserna 203 Erfarenheter av olika platser i världen 204 Erfarenheter av krig, förtryck och diskriminering 205 Främlingar i en kosmopolitisk värld 208 Hyper-självreflektion 208 Kosmopoliter och invandrare 209 Avslutande reflektioner 210 Referenser 210 Bokens författare 213