Hylla
Författare/Namn
Titel Vad räknas i förskolan? : matematik 3-5 år
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2013
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00010672cam a2201945 a 4500
*001166118
*00520160307135037.0
*008130612s2013 sw ||||e||||||000 0|swe|c
*020 $a9789144084886
*035 $a(SE-LIBR)14289085
*041 $aswe
*08204$a372.7$223/swe
*084 $aEabt.02$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aBjörklund, Camilla,
*24510$aVad räknas i förskolan? :$bmatematik 3-5 år /$cCamilla Björklund
*250 $a1. uppl.
*264 1$aLund :$bStudentlitteratur,$c2013
*300 $a132 s.$c23 cm
*650 7$aMatematikundervisning
*650 7$aFörskolan
*650 7$aMatematiskt tänkande
*650 0$aMathematical ability
*650 0$aEducation, Preschool
*653 $aFörskolan
*653 $aMatematikundervisning
*852 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Den svenska förskolan har sedan 2011 implementerat en reviderad läroplan för förskolan. Det som tydligt skiljer den tidigare läroplanen från den nuvarande är tyngdpunkten på bl.a. matematik, litteracitet och språk. Lek och lärande i tematiska och integrerande arbetsformer är karakteristiska för förskolans verksamhet, men det innebär också ett ökat krav på förskollärares kunnande inom olika områden, hur barn lär och utvecklar sitt kunnande och hur lärare bäst kan organisera för ett meningsfullt och lustfyllt lärande. I Vad räknas i förskolan? beskriver författaren grundläggande förmågor i matematik som barn utvecklar i samspel och kommunikation med andra. Boken bygger på den internationella forskningen inom området och ny praxisnära forskning från nordisk förskoleverksamhet. Autentiska exempel från verksamheten varieras med teoretiskt förankrad diskussion i syfte att ge läsaren stöd för sin professionsutveckling. Med ökade kunskaper om matematiska förmågor och färdigheternas grunder har lärare en större beredskap att möta och stödja varje barns lärande och utveckling. Professionsutveckling förutsätter också självreflektion. En betydande del i boken är därför problematisering av förskollärarens förhållningssätt och vilken inverkan det har på barns möjligheter att lära i förskolan. Boken vänder sig till blivande och yrkesverksamma förskollärare som önskar fördjupa sitt matematikdidaktiska kunnande och utveckla sina färdigheter att organisera för meningsfullt och målinriktat matematiklärande i förskolan.
Förord 7 KAPITEL 1 Grundläggande matematik i de tidiga barnaåren 9 Matematik överallt - och ingenstans? 10 Matematiklärandets komplexitet 13 Matematikfärdigheter generellt 14 Numeriska förmågor 17 Spatiala förmågor 20 Språkliga förmågor 23 Att bli matematiskt kompetent 26 Att "äga" sin lärandeprocess 27 Vilken roll spelar förskolan för barns livslånga matematiklärande? 29 KAPITEL 2 Lek och matematiklärande 33 Matematisk lek 35 Regellekar 36 Skapande lek 37 Spel 39 Digitala tekniker 41 KAPITEL 3 Undervisning på förskolans villkor 43 Vad innebär det att undervisa i matematik? 46 Att presentera matematiska idéer 47 Att svara på barns frågor 47 Att välja synliggörande exempel 47 Att tolka innebörden av matematiska representationer 48 Att se samband mellan representationer 49 Att se kontinuiteten i lärandet 50 Att involvera föräldrar 51 Att anpassa aktiviteter till det individuella barnet 51 Att tolka utvecklingsbara idéer 52 Att välja ut och utveckla lämpliga förklaringsmodeller 53 Att använda matematiska begrepp 53 Att ställa utmanande matematiska frågor 54 Att använda manipulativa materiel 54 Lärares förhållningssätt och attityder till matematik 55 Mognad och matematikundervisning 57 Begåvning och matematikgener 57 Tal och former - förenklade eller för komplicerade 58 Matematik, språk och litteracitet - vad är viktigast? 59 Organiserande, observerande eller deltagande lärare? 60 Integrerad eller självständig matematikundervisning 61 Utvärdering av barns lärande 62 Från konkreta objekt till abstrakt matematik 63 Digitala redskap för undervisning och lärande i matematik 63 Reflektion för professionsutveckling 64 KAPITEL 4 Matematik i läroplaner 69 Nordiska trender 69 Läroplanen för svensk förskola 71 Problematiserande verksamhet 77 KAPITEL 5 Materialens möjligheter och begränsningar 85 Nedslag i ett målorienterat pedagogiskt arbete 88 En kloss - i en kopp - i en skål 88 Mångsidiga knappar 89 Familjära djur 91 Baka, baka liten kaka 92 Klossar på höjden och bredden 94 Läraren och manipulativa materiel 95 Öppna frågor 96 Ledande frågor 98 Synliga kontraster 100 KAPITEL 6 Matematikprat i förskolan 103 Nödvändigheten av att kommunicera matematik 103 Begreppsbildning och begreppsanvändning 104 Delaktighet och meningsfullhet i begreppsbildandet 105 Urskiljning och generalisering 108 Differentiering och syntetisering 110 Vad pratar man om i förskolan - och vad pratar man inte om? 113 Synlig och osynlig matematik i förskolan 114 Målinriktat lärande - den pedagogiska utmaningen 116 Att gestalta matematik i ord och handling 118 Att urskilja möjligheter att utforska matematik 119 Från tanke till handling 121 Nyanser i det talade matematiska språket 122 Med barnets initiativ som utgångspunkt 123 KAPITEL 7 Vad räknas i förskolan? 127 Litteratur 129