Hylla
Författare/Namn
Titel Barn upptäcker skriftspråket
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00003581cam 12200961 a 4500
*001168686
*00520131120110611.0
*007
*008130528s2013 sw ||||e |00| 0 swe d
*020 $a9789147106554
*035 $a(BOKR)9789147106554
*035 $a(SE-LIBR)14223755$x14223755
*08204$a372.623$223/swe
*084 $aEaaca $2kssb/8
*084 $aEab.01$2kssb/
*084 $aEab.021$2kssb/8
*100 $aDahlgren, Gösta
*24510$aBarn upptäcker skriftspråket /$cGösta Dahlgren, Karin Gustafsson, Elisabeth Mellgren, Lars-Erik Olsson (Leo)
*250 $a4., rev. uppl.
*260 $aStockholm :$bLiber,$c2013
*300 $a237 s. :$bill.
*592 $aClip2MM$b2013-11-21
*653
*653
*7001 $aDahlgren, Gösta
*7001 $aGustafsson, Karin
*7001 $aMellgren, Elisabeth
*7001 $aOlsson, Lars-Erik
*850 $aLoBj
*852 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 5 1. Inledning 7 2. Skriftspråkets konstruktion 11 Hur skriftspråket har utvecklats 11 Det alfabetiska skriftspråket 16 Talspråk och skriftspråk 21 Skrivning och läsning 23 Skriftspråkets idé 25 3. Skriftspråkskompetens 26 Utvecklingen av skriv- och läsfärdighet i Sverige i ett historiskt perspektiv 26 Basfärdigheter i skrivning och läsning 31 Internationella jämförelser 34 Att använda skriftspråket 37 Skrivning och läsning i hem, forskola, förskoleklass och skola 42 Samverkan mellan hem, förskola, förskoleklass, fritidshem och skola 55 Lärarens kompetens 61 4. Barn möter skriftspråket - skriftspråksutveckling från ett till åtta år 63 Skriva och läsa är att härma de skriv- och läskunnigas beteenden och arrangera skriv- och lässituationer 64 Läsning är detsamma som bildtolkning 68 En första sammanhållen idé om textens konstruktion - den alfabetiska koden är ännu inte knäckt 70 Barn nalkas skriftspråket via skrivningen; de härmskriver och lekskriver 71 Att forma och uppfatta skrivtecken ställer krav på barnet 74 Skrivning och läsning betonas på olika sätt 79 Självkänsla och skriftspråkslärande 80 Skrivarens uppfattningar av skrivning - studier om barns skrivlärande 82 5. Att studera skriftspråksutvecklingen 97 Insiktsfulla samtal och intervjuer med barn om skriftspråk enskilt eller i grupp 99 Att följa barns utveckling och lärande, individuella utvecklingsplaner 104 Systematiskt kvalitetsarbete 105 Test och systematiska scheman av olika slag för att kartlägga skriftspråklig medvetenhet och skriftspråklig förmåga 107 Diagnostiska material 111 Observation av kommunikationsmönster 120 Dokumentation av barnets tidiga tal- och skriftspråkslärande 122 6. Hur lär sig barn? 126 Utgå från barns tankar och funderingar 127 Utvecklingspedagogik - att lära barn lära 128 Strukturerade skriv- och läsaktiviteter 130 7. Språklig kompetens och medvetenhet 132 Fonologisk kompetens och medvetenhet 134 Bornholmsmodellen 135 Skriftspråklig medvetenhet 138 Att stimulera skriftspråket genom lek 146 Att utveckla barns medvetenhet om skriftspråket - en studie 151 Textmiljön i förskolan 163 8. Didaktiska utgångspunkter 171 9. Didaktisk tillämpning 174 Arbetssätt och utgångspunkter i förskola och skola 175 Barns och föräldrars delaktighet i arbetet 177 Att skapa och undersöka en skriftspråklig miljö 179 Skriftspråk i arbetet med barn 188 Barn skapar sin egen skriftspråkliga miljö 215 10. Avslutning 219 Referenser 220 Register 234