Hylla
Författare/Namn
Titel Ledarskapets grunder : organisationens hjärna
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2010
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00005387cam 12201393 a 4500
*001168814
*00520110111051841.0
*007
*008100704s2010 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a9789144051611
*035 $a(SE-LIBR)11884447$x11884447
*035 $a(Burlöv)94684
*08204$a658.4$222
*084 $aQbab$2kssb/8
*1001 $aÖnnevik, Thomas
*24510$aLedarskapets grunder :$borganisationens hjärna /$cThomas Önnevik
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2010
*300 $a266 s. :$bill.
*592 $aClip2MM$b2013-11-23
*653 $aledarskap
*653
*850 $aLoBj
*852 $cQba
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Ledarens förmåga att anpassa sitt ledarskap utifrån vad medarbetaren, gruppen, organisationen och situationen kräver blir allt viktigare i dagens arbetsliv. För att kunna situationsanpassa sitt ledarskap behöver ledaren ha kunskaper och färdigheter inom en rad olika områden som beskrivs i boken, nämligen motivation, kommunikation, konflikthantering, grupprocesser, organisation, mål och strategier. Ledarskapets grunder. Organisationens hjärna är en grundläggande bok om hur ledaren kan agera och arbeta med utgångspunkt från det situationsanpassade ledarskapet, för att få sina medarbetare att växa och utvecklas och därmed skapa en effektiv arbetsgrupp. Den pedagogiska utgångspunkten bygger på situationssynsättet där författaren beskriver hur kunskaperna inom de olika ledarskapsområdena kan användas för att analysera olika situationer och utveckla sitt personliga ledarskap. Boken kan användas som kurslitteratur vid högskole- och universitetsutbildningar med inriktning mot företagsekonomi, personal, ledarskap och organisation. Den är även intressant och lärorik att läsa för alla ledare och medarbetare inom den privata, offentliga och ideella sektorn.
Förord 7 Inledning 9 Den teoretiska utgångspunkten 10 Referenser 17 KAPITEL 1 LEDARSKAP 19 Inledning 21 Olika ledarroller 24 Ledarskapet och makten 29 Olika ledarstilar 33 Ledarskapsdiamanten 44 Avslutande tankar kring ledarskapet 50 Avslutande frågeställningar 51 Referenser 52 KAPITEL 2 MOTIVATION 53 Inledning 55 Belöningar 57 Olika motivationsteorier 59 Faktorer som skapar förutsättningar för motivation 65 Stress 71 Avslutande tankar om motivation 75 Avslutande frågeställningar 78 Referenser 78 KAPITELS KOMMUNIKATION 79 Inledning 81 Olika kommunikationsformer 83 Olika typer av samtal 86 Förberedelser inför ett samtal 88 Hinder för kommunikation 89 Feedback 92 Utvecklingssamtalet 96 Belöningssamtalet 99 Avvecklingssamtalet 101 Presentationsteknik 104 Avslutande tankar om kommunikation 106 Avslutande frågeställningar 107 Referenser 108 KAPITEL 4 GRUPPEN 109 Inledning m Faktorer som påverkar gruppens beteendemönster 112 Olika roller i en grupp 115 Gruppens olika utvecklingsfaser 119 Olika värderingar i gruppen 127 Effektiva och kreativa grupper 128 Avslutande tankar om gruppen 129 Avslutande frågeställningar 132 Referenser 132 KAPITEL 5 KONFLIKT 133 Inledning 135 Olika konfliktnivåer 137 Konfliktens olika faser 138 Kartläggning av konfliktsituationen 140 Konflikthantering 143 Försvarsmekanismer 151 Avslutande tankar om konflikter 153 Avslutande frågeställningar 154 Referenser 155 KAPITEL 6 ORGANISATION 157 Inledning 159 De fyra klassiska organisationslärorna 161 Mintzbergs grundmodell 165 Olika organisationsstrukturer 172 Lärande organisationer 179 Avslutande tankar om organisation 184 Avslutande frågeställningar 185 Referenser 186 KAPITEL 7 AFFÄRSPLANEN 187 Inledning 189 Affärsidén 191 Vision 197 Kärnvärden 199 SWOT-analys 201 Mål 205 Strategier 210 Handlingsplan 216 Genomförande 218 Utvärdering 219 Avslutande tankar om affärsplanen 222 Avslutande frågeställningar 225 Referenser 225 KAPITELS DET ANALYTISKA LEDARSKAPET 227 Inledning 229 Matchningsmodellen 230 Överensstämmelsemodellen 235 Det analytiska förhållningssättet i ledarskapet 246 Reflektioner kring dagens och morgondagens ledarskap 250 Avslutande tankar om ledarskap 254 Avslutande frågeställningar 259 Referenser 260 Personregister 261 Sakregister 263