Hylla
Författare/Namn
Titel Lekfull matematik i förskolan
Utgivning, förlag, etc. Lärarförbundet, Stockholm : 2013
SAB Klassning
Omfång
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00003304cam 12200865 a 4500
*001169513
*00520131206103004.0
*007
*008130911s2013 sw a|||e |00| 0 swe c
*020 $a9789198084948
*035 $a(BOKR)9789198084948
*035 $a(SE-LIBR)14701270$x14701270
*035 $a(Burlöv)97335
*08204$a372.7044$223/swe
*0830 $a372.1102$223/swe
*084 $aEabt.02$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aKärre, Anna
*24510$aLekfull matematik i förskolan /$cAnna Kärre ; [foto: Anna Kärre... ; illustrationer: Maria Lingensjö]
*260 $aStockholm :$bLärarförbundet,$c2013
*300 $a166 s. :$bill.
*592 $aClip2MM$b2013-12-07
*653 $aförskolepedagogik
*653 $amatematikundervisning
*7001 $aLingensjö, Maria,$4ill
*850 $aLoBj
*852 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
FORORD 5 PROLOG 9 Hur många potatisar kan en spindel skala? DEL I: Att upptäcka matematiken 13 "Matematik, hm ... jo, men vi dukar ju ..." 14 Ut på matematikspaning 16 Förändra självbild och förhållningssätt 17 Matematik miljö och material 22 Att följa och analysera barns utveckling och lärande 26 Barn dokumenterar sina erfarenheter 27 Ta del av varandras dokumentationer 31 Utveckla verksamheten med dokumentation 32 Barn lär av varandra 34 Att följa barnens intressen 40 Missar ni inte språket? 43 Det kompetenta barnet 44 'Jag räckte inte upp handen!' 47 Matematiska samtal 49 Matematik med hela kroppen 54 Matematiken finns överallt! 57 Att fånga tillfället i flykten 58 Att initiera matematiska utmaningar 61 Att synliggöra olika sätt att tänka 68 DEL II Matematikens olika områden 73 Sortera och klassificera 74 Att ta barns perspektiv 79 Tolka, förklara och argumentera 84 Rumsuppfattning 89 Barn utforskar rumsliga begrepp i leken 91 Att mota och utforska geometriska former 97 Mönster 98 Jämföra och mäta 104 Störst och minst - om matematiska begrepp 106 "Nej ... de är lika stora!" - om att mäta 108 Mätandets idé 110 Att använda formella mätverktyg 114 Mäta tid 117 Taluppfattning 122 Att förstå antal 125 Helhet och delar 128 Räkneordens betydelse 141 Om siffersymboler 145 Subitisering 151 Att leka med tal och antal 153 EPILOG 159 Så fick jag "matematikglasögon" LITTERARTUR 164