Hylla
Författare/Namn
Uniform titel
Titel Det berättande barnet : stimulera förskolebarn att uttrycka sig i ord
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2013
SAB Klassning
Omfång
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
Term
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00003690cam 12200985 a 4500
*001170859
*00520140110172018.0
*007
*008131003s2013 sw ||||e |00| 0 swe d
*020 $a9789144091501
*035 $a(BOKR)9789144091501
*035 $a(SE-LIBR)14721646$x14721646
*0411 $aswe$hdan
*08204$a372.6049$223/swe
*084 $aEabf.02$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aThomsen, Pia
*24014$aDet fortællende barn.
*24514$aDet berättande barnet :$bstimulera förskolebarn att uttrycka sig i ord /$cPia Thomsen ; översättning: Ulrika Jakobsson
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2013
*300 $a175 s. :$bill.
*520
*592 $aClip2MM$b2014-01-15
*650 0$aEducation, Preschool
*650 0$aLanguage acquisition
*650 0$aChildren$xLanguage
*653 $aförskolepedagogik
*653 $aBarnspråk
*653 $aSpråkutveckling
*653 $aförskolor
*850 $aLoBj
*852 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Förskolebarn har en enorm lärandemotivation som ska aktiveras, stimuleras och sporras så tidigt som möjligt. All forskning visar att det lärande som försiggår och grundläggs i 0 6-årsåldern är basen för barnets livslånga lärande. Den allra viktigaste språkliga utvecklingen i förskoleåldern är berättelser förmågan att koppla samman ord till små sekvenser som i sin tur kopplas samman till större händelseförlopp. Att lära sig att berätta innebär att barnet tillägnar sig nya sätt att tänka och organisera tankar på. De narrativa praktikformer i förskolan som bokens författare för fram är en medveten uppgörelse med föreställningen att barn till övervägande del lär sig språk av sig själva eller av varandra. De metoder som beskrivs representerar ett alternativ till språklig utveckling i så kallad fri lek. Den röda tråden i metoden är att barn lär sig språk genom att ingå i språkliga, sociala och kognitiva gemenskaper med vuxna och att barn stimuleras kognitivt genom målinriktade aktiviteter och medvetet sociala umgängesformer. Det berättande barnet vänder sig i första hand till blivande och verksamma förskollärare.
För vem är boken skriven? 7 Bokens innehåll och struktur 8 Fokus på ditt lärande 8 DEL I VAD ÄR SPRÅK OCH NARRATIVA PRAKTIKFORMER? KAPITEL 1 Från självförvaltningspedagogik till narrativa praktikformer i förskolan 13 Därför ska du införa språkliga praktikformer i förskolan 14 Min berättelse om språk 15 Tre viktiga kunskaper du inte kan vara utan 16 KAPITEL 2 Två perspektiv på språk i förskolan - teori och praktik 17 Barnspråk - teori och praktik 17 Periodisk språkstimulering eller narrativa praktikformer 19 Narrativa praktikformer 20 Fem skäl att tillämpa narrativa praktikformer med barn 22 Har du undanflykterna i beredskap? 24 Förvandla språkmiljön i förskolan från ordverkstad till växthus för berättelser 25 Den lättaste vägen ut ur sårbarheten 27 Fördelarna med att bedriva ett systematiskt, kontinuerligt språkarbete i vardagen 28 Tre viktiga kunskaper du inte kan vara utan 31 KAPITEL 3 Språk är mycket mer än ordförråd och meningar 33 Vet du hur språket uppstår? 33 Det social-kognitiva perspektivet på barns språkutveckling 35 Hur bra är barn på att lära sig språk? 38 När barnet lär sig språk gör det också fel 40 Språk utvecklas i gemenskapen runt kognitiva samtal och berättelser 41 Vi är byggda av spegelneuroner - därför är ditt språk en förebild för barnets språk 43 Tre viktiga kunskaper du inte kan vara utan 45 Framtidssäkring av det du lärt dig 46 DEL II MINIGUIDE TILL SPRÅKETS BYGGKLOSSAR KAPITEL 4 Vet du vilket språk förskolebarnet egentligen lär sig? 51 Kan du skilja på olika stadier av språkutveckling och individuella skillnader? 52 Det är just nu som förskolebarnets ordförråd nyanseras 55 Hur ser det ut i barnets hjärna? 56 Vägledning till barnens förståelseordförråd och användningsordförråd i förskoleåldern 59 Det finns många sätt att förstå och använda ord på 65 Förvandla barnets ordförråd från basordförråd till komplext förskoleordförråd 67 Ord och begrepp - och hur barnen känner skillnad på dem 69 Varje gång barnet deltar i kommunikativa uppgifter nyanseras ordförrådet 71 Tre viktiga kunskaper du inte kan vara utan 73 KAPITEL 5 Allt du bör veta om förskolebarnets användningsordförråd 75 Hur kan du göra skillnad på kvantitet och kvalitet i barnets ordförråd? 75 Därför ska du alltid välja kvalitet - fyra kvalitetstips som stöttar barnets ordförråd 78 Tre viktiga kunskaper du inte kan vara utan 83 KAPITEL 6 Från enstaka ord till grammatik - barnets smartaste sätt att uttrycka sig 85 Därför har förskolebarnet användning för grammatik 85 Tydliggör grammatikens strukturer och konsekvenser för barnet 89 Så använder förskolebarnet helt nya uttryck för tid, plats och sätt 90 Sambandet mellan barnets muntliga språk och senare läs- och skrivutveckling 93 Därför gör barnet massor av ordböjningsfel i förskoleåldern 94 När kan barnet använda språk om språk? 97 Hur bra är du på att agera språklig förebild? 100 Tre aktiviteter som stöttar barnets grammatiska utveckling och språkliga medvetenhet 106 Tre viktiga kunskaper du inte kan vara utan 109 Framtidssäkring av det du lärt dig 111 DEL III BERÄTTELSERNA OM DEN INRE OCH YTTRE VÄRLDEN, OM BARNETS SAMTALS- OCH BERÄTTARKOMPETENS KAPITEL 7 Berättelser - tankar och språk kopplas samman 115 Så skapar du stöttande berättelser 115 Visste du att berättelser skapar mentala bilder i hjärnan? 117 Olika människor har olika uppfattning om händelser, känslor och händelseförlopp och olika perspektiv 121 Tre viktiga kunskaper du inte kan vara utan 124 KAPITEL 8 Barnets väg till berättelser och språklig flexibilitet 127 Förskolebarnet är nu redo att språkligt röra sig fritt i tid och rum 127 Så stöttar du barnet i att lära sig komplexa språkliga strukturer 128 Vet du vad barnet egentligen lär sig genom narrativa praktikformer? 131 Så upprättar du narrativa praktikformer med förskolebarn 133 Tre viktiga kunskaper du inte kan vara utan 138 KAPITEL 9 Miniguide till samtals- och berättandeutveckling i förskolan 139 Så blir du en lärofrämjande samtalspartner för förskolebarnet 139 Övertrumfar du barns berättarglädje, eller talar du mest med de andra vuxna? 140 Klara, färdiga, gå: Så skapar du narrativa praktikformer - också med språksvaga barn 142 Vilka områden utforskar barn genom berättelser? 148 Därför är berättelser förlösande för barnhjärnans utveckling 149 Fyra inspirationskällor till utveckling av narrativer om barnets inre liv 150 Därför ska du lära förskolebarnen berätta utan att behöva prestera 154 Tre viktiga kunskaper du inte kan vara utan 159 Framtidssäkring av det du lärt dig 160 Epilog 163 Fick du lärt dig det du ville? 163 Slutsats 166 Framtidssäkring av det du lärt dig 167 Litteratur 169