Hylla
Författare/Namn
Uniform titel
Titel Ewles & Simnett Hälsoarbete
Varianttitel
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2013
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Allmän Tidigare utgåva av Linda Ewles och Ina Simnett, utgiven med titeln: Hälsoarbete Orig:s titel i publikationen: Ewles & Simnett Promoting health
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
Ämnesord
Medarbetare
Institution
ISBN
Antal i kö:
*00007331cam 12201849 a 4500
*001171014
*00520131210123328.0
*007
*008130222s2013 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a9789144073088
*035 $5BOKR$a(BOKR)9789144073088
*035 $a(SE-LIBR)13917481$x13917481
*0411 $aswe$heng
*08204$a613$223/swe
*084 $aVnaa$2kssb/8
*1001 $aScriven, Angela
*24010$aPromoting health.
*24510$aEwles & Simnett Hälsoarbete /$cAngela Scriven ; översättning: Anders Schærström ; sakgranskning och bearbetning: Nina Buer
*24610$aHälsoarbete
*250 $a3., rev. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2013
*300 $a439 s. ;
*500 $aTidigare utgåva av Linda Ewles och Ina Simnett, utgiven med titeln: Hälsoarbete
*500 $aOrig:s titel i publikationen: Ewles & Simnett Promoting health
*520
*592 $aClip2MM$b2014-01-18
*653 $aHälsa
*653 $aFolkhälsa
*653 $aHälsofrämjande arbete
*653 $aHälsoupplysning
*653 $aHälsopedagogik
*653 $aPrevention
*7001 $aSchærström, Anders$4trl
*7101 $aEwles, Linda
*7101 $aSimnett, Ina
*850 $aLoBj
*852 $cVnaa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Hälsoarbete är en praktisk handbok som beskriver hälsoarbetets teori och praktik. Bokens första del utforskar begreppen hälsa och hälsofrämjande arbete, diskuterar värderingar och etiska överväganden samt identifierar organisationer och professioner som har en roll i det hälsofrämjande arbetet. Den andra delen behandlar teori och praktik utifrån behov och prioriteringar, evidensbaserat hälsoarbete samt planering och samarbete med andra. I den tredje och sista delen behandlas kompetensutveckling för hälsofrämjande genom kommunikation och undervisning samt stöd till förändring av levnadsvanor och arbete i lokala folkhälsoprojekt. Denna reviderade upplaga tar upp den senaste utvecklingen inom området. Liksom i tidigare svenska upplagor har informationen om hälsostrategier, omorganisationer och riktlinjer som rör brittiska förhållanden anpassats men också utvidgats till att inkludera information om svenska förhållanden. Hälsoarbete riktar sig till universitets- och högskolestuderande inom vårdvetenskap, medicin, folkhälsovetenskap och andra närliggande utbildningar samt till dem som arbetar med hälsofrågor för individer och grupper i kommuner och landsting med flera. Texten är en översättning av originaltextens 6:e upplaga och är sakgranskad av Nina Buer, med. dr och verksam som universitetslektor i vårdvetenskap vid Örebro universitet.
Förord till den tredje svenska upplagan 15 DEL I TANKAR OM HÄLSA OCH HÄLSOFRÄMJANDE ARBETE KAPITEL 1 Vad är hälsa? 19 Vad innebär det för dig att vara frisk? 20 Hälsans innebörd 22 Hur ser folk i allmänhet på hälsa? 22 Professionella hälsobegrepp 23 Vad påverkar hälsan? 32 Hälsan och läkarvetenskapen 33 Hälsans bestämningsfaktorer i vidare mening 34 Hälsans förbättring - en historisk överblick 36 Svensk folkhälsopolitik i dag 40 Nationella hälsofrämjande initiativ 40 De svenska folkhälsomålen 41 Var står vi nu? 44 Nyckelpunkter 45 KAPITEL 2 Vad är hälsofrämjande arbete? 47 Hur definieras hälsofrämjande arbete? 48 Hälsovinst, hälsoförbättring och hälsoutveckling 48 Hälsoundervisning, hälsofrämjande och social marknadsföring 49 Folkhälsa i flervetenskapligt perspektiv 50 Delaktighet i folkhälsoarbetet 52 Hälsofrämjandets räckvidd 52 Tjänster vid sjukdom och funktionshinder 54 Positiva hälsoinsatser 55 Social marknadsföring 57 Förebyggande hälso- och sjukvård 58 Insatser i lokalsamhället 59 Organisationsutveckling 59 Hälsofrämjande politik 59 Miljöhygieniska åtgärder 60 Ekonomiska åtgärder och föreskrifter 60 En mall för hälsofrämjande verksamhet 60 Breda kompetensområden som är viktiga för praktiskt hälsofrämjande 61 Styrning, planering och utvärdering 62 Kommunikation och undervisning 62 Marknadsföring och publicering 62 Stimulera, utveckla nätverk och arbeta i partnerskap 63 Påverka principer och praktik 63 Hälsofrämjandets yrkesnormer 64 Tillämpning av nationella yrkesnormer 70 Nyckelpunkter 70 KAPITEL 3 Mål, värderingar och etiska överväganden 71 Klargör målen för hälsofrämjandet 72 Ska man sikta på hörsamhet eller väl underbyggda val? 76 Analysera dina mål och värderingar: fem tillvägagångssätt 77 1. Det medicinska tillvägagångssättet 77 2. Beteendeförändring 77 3. Utbildningsmetoden 78 4. Den klientcentrerade metoden 78 5. Samhällsförändring som metod 79 Etiska dilemman 84 Är det bara så att ojämlikheten ökar? 85 Hälsoarbetaren - ett lysande exempel? 86 Fakta, fluga eller färskvara? 86 Hälsa till vilket pris som helst? 87 Hälsoinformation ut i det blå? 87 Låta folk bestämma? 87 Hälsa till salu? 88 Individuell frihet eller samhällshälsa? 88 Att fatta etiska beslut 89 Nyckelpunkter 92 KAPITEL 4 Vem främjar hälsan? 93 Hälsofrämjandets aktörer och organ 94 Internationella organ 94 WHO 94 Europeiska unionen 96 Norden 97 Andra internationella organ 97 Folkhälsoaktörer i Sverige 99 Regering och riksdag 99 De statliga myndigheternas ansvar 100 Landstingen och kommunerna 102 Yrkesföreningar, frivilligorganisationer och påtryckningsgrupper 103 Arenor för folkhälsoarbete 109 Hälsofrämjandets yrkesgrupper 114 Primärvårdens arbetslag 114 Att utvecklas som hälsoarbetare 117 Nyckelpunkter 118 DEL II FRÅN TEORI TILL PRAKTIK KAPITEL 5 Planering och utvärdering av hälsofrämjande arbete 121 Planeringsprocessen 122 Planeringsramen 124 Steg 1: Ange behov och prioriteringar 124 Steg 2: Formulera mål och syften 124 Steg 3: Bestäm bästa sättet att uppnå målen 130 Steg 4: Finna resurserna 134 Steg 5: Planera utvärderingsmetoder 136 Steg 6: Gör upp en handlingsplan 143 Steg 7: Genomförande 144 Nyckelpunkter 145 KAPITEL 6 Fastställa behov och prioriteringar för att främja hälsa 147 Begreppet behov 148 1. Normativa behov - definierade av Experten 149 2. Upplevda behov 149 3. Uttryckta behov 149 4. Relativa behov 150 Behov, efterfrågan och tillgång 150 Fastställa behov av att främja hälsan 151 Omfattningen 151 Reaktiv eller proaktiv? 151 Att sätta brukarnas behov främst 152 Finna och använda information 155 Epidemiologiska data 155 Livsstilsdata 157 Socioekonomiska data 157 Professionella perspektiv 157 Allmänhetens perspektiv 158 Lokala medier 159 Bedöma behov av hälsofrämjande arbete 159 1. Vilken sorts behov är det? 159 2. Vem har bestämt att det finns ett behov? 160 3. På vilka grunder avgör man att det finns ett behov? 160 4. Vilka är målen och de lämpliga sätten att bemöta behovet? 160 Ange prioriteringar för att främja hälsa 164 Nyckelpunkter 169 KAPITEL 7 Evidens- och forskningsbaserat hälsofrämjande arbete 171 Nationella folkhälsostrategier 172 Lokala strategier och initiativ för hälsa 174 Evidensbaserat hälsofrämjande arbete 175 Hur vet man vad som fungerar? 175 Publicerad forskning som underlag 177 Litteratursökning 177 Att göra sin egen undersökning i liten skala 180 Väsentliga forskningsverktyg 182 Forskningsrapporten 186 Valuta för pengarna 187 Alternativkostnader 187 Kostnads-/nyttoanalys 188 Kostnads-/effektivitetsanalys 188 Revision 188 Revision, forskning och utvärdering 190 Hälsokonsekvensbedömning 191 Nyckelpunkter 192 KAPITEL 8 Personlig effektivitet 193 Ledarskap inom hälsofrämjande arbete 194 Hantera information 195 Principer för effektiva informationssystem 196 Skriva rapporter 196 Steg 1: Definiera syftet 196 Steg 2: Definiera läsarna 197 Steg 3: Lägg upp strukturen 197 Steg 4: Skriv rapporten 198 Steg 5: Granska och revidera 198 Steg 6: Slutkontroll 198 Använda tiden effektivt 199 Tidsregistrering och dagböcker för tidsanvändning 200 Schemalägg arbetet 201 Styra projektarbete 202 Starta ett projekt för hälsofrämjande 204 Detaljplanering 204 Tillsyn över implementering 206 Hantera förändring 207 Implementera förändring 207 Nyckelfaktorer för att förändra med framgång 207 Skäl till motstånd mot förändring 210 Metoder för att övervinna motstånd mot förändring 211 Arbeta för kvalitet 213 Kvalitetskriterier 213 Förbättrad kvalitet 214 Utveckla standarder för kvalitet 217 Nyckelpunkter 218 KAPITEL 9 Effektivt samarbete 219 Kommunicera med kolleger 220 Samordning och lagarbete 222 Utse en samordnare 222 Policies, procedurer och program 224 Gemensam planering 224 Delta i möten 225 Effektivt kommittéarbete 226 Tjänstemän 226 Möteskultur 228 Att förstå konflikter 228 Arbeta i partnerskap med andra organisationer 229 Faktorer för framgångsrikt arbete i partnerskap 231 Tänkbara svårigheter med att arbeta i partnerskap 232 Nyckelpunkter 233 DEL III KOMPETENSUTVECKLING FÖR HÄLSOFRÄMJANDE KAPITEL 10 Kommunikationens grunder 237 Sondera klientrelationerna 238 Acceptera eller döma? 238 Autonomi eller beroende? 239 Partnerskap eller enkelriktad process? 240 Klienternas känslor - positiva eller negativa? 241 Självaktning, självförtroende och kommunikation 241 Lyssna 244 Förmå andra att prata 246 Inbjud till att prata 246 Visa uppmärksamhet 246 Uppmuntra 246 Omformulera 246 Avspegla känslor 247 Avspegla innebörder 247 Sammanfattning 247 Ställ frågor och få gensvar 249 Typer av frågor 249 Få gensvar 251 Kommunikationshinder 252 1. Sociala och kulturella klyftor 252 2. Begränsad mottaglighet 252 3. Negativ inställning till hälsoarbetaren 253 4. Begränsad förståelse och minnesförmåga 253 5. Hälsoarbetaren betonar otillräckligt 254 6. Motstridiga budskap 254 Övervinna språkhinder 255 Ordlös kommunikation 257 Kroppskontakt 257 Närhet 257 Orientering 257 Nivå 258 Hållning 258 Fysisk anblick 258 Ansiktsuttryck 258 Hand- och huvudrörelser 258 Blickens riktning och ögonkontakt 259 Icke-verbaa aspekter på tal 259 Skriftlig kommunikation 261 Nyckelpunkter 263 KAPITEL 11 Hälsoarbetets kommunikationsredskap 265 Vägledning för att välja och åstadkomma resurser för hälsoarbete 266 Är det ändamålsenligt för att nå målen? 266 Är detta det mest ändamålsenliga redskapet? 266 Är det förenligt med dina värderingar och din inställning? 268 Är det relevant för dina klienter? 268 Är det rasistiskt eller sexistiskt? 268 Blir det förstått? 269 Är informationen tillförlitlig? 269 Innehåller det annonser? 269 Hälsoarbetets material: användningar, fördelar och begränsningar 270 Framställa material till hälsofrämjande arbete 270 Hur man får ut så mycket som möjligt av utställningsmaterial: affischer, planscher, utställningsskärmar och ställ 271 Hur man får ut så mycket som möjligt av det skrivna: instruktionsblad och kort, broschyrer och häften 272 Att skriva könsneutralt 273 Presentera statistisk information 274 Använda massmedier i hälsoarbetet 276 Massmedierna som verktyg i hälsoarbetet 276 Använd massmedierna till effektivt hälsoarbete 278 Skapa tillfällen 280 Arbeta med radio och television 280 Arbeta med lokalpressen 284 Använda Internet i hälsoarbetet 289 Stöd åt evidensbaserat hälsoarbete 289 Spridning av resurser och information till andra hälsoarbetare 290 Bedömning av informationskvalitet på Internet 290 Nyckelpunkter 291 KAPITEL 12 Hälsoundervisning 293 Grunderna för lärande om hälsa 294 Underlätta lärandet om hälsa 295 Planera undervisningspasset 297 Arbeta från det kända till det okända 297 Sikta på största möjliga medverkan 297 Variera inlärningsmetoderna 298 Utforma aktiviteter i hälsoundervisningen 299 Se till att det är relevant 300 Ange realistiska mål och syften 301 Använd inlärningskontrakt 301 Ordna ditt material 304 Utvärdering, återkoppling och bedömning 304 Ta emot återkoppling 305 Bedöm resultatet av hälsoundervisningen 307 Tala för publik - en vägledning 307 Undersök lokalen 308 Gör en plan 308 Gör stolpar och använd dem 308 Förbered din introduktion 310 Förbered nyckelpunkterna 311 Planera en slutsats 311 Be om frågor 311 Arbeta på din presentation 312 Planera för oförutsedda händelser 312 Förbättra patientundervisningen 313 Lära ut praktisk hälsokunskap 316 Nyckelpunkter 317 KAPITEL 13 Arbeta med grupper 319 Typer av grupper 320 Möjliga fördelar med att arbeta i grupper 321 När ska man arbeta med grupper? 323 Gruppledarskap 324 Ledarstil 324 Ledarskapets ansvar 328 Gruppbeteende 329 Grupputveckling 329 Gruppdeltagarnas roller 330 Dolda agendor 331 Bilda en grupp 331 Få igång en grupp 335 Före första mötet 335 Vid ankomsten 335 Bli bekanta med varandra 335 Fastställa grundregler 337 Diskussionsförmåga 338 Material för att utlösa diskussion 338 Brainstorming/möten för eftertanke 338 Varvet runt 339 Bikupor 340 Säkra avslöjanden 340 Hantera svårigheter 341 Tystnad 341 Missöden 341 Störningar 342 Besvärligt uppträdande 343 Nyckelpunkter 346 KAPITEL 14 Att göra ett sundare liv möjligt 347 Modeller för beteendeförändringar 349 Hälsoaktionsmodellen 350 Den transteoretiska modellen (TTM) och förändringsstadier 351 Arbeta med en klients motivation 354 Arbeta med klientens egenmakt 356 Strategier för att öka sin självkännedom, klarlägga värderingar och förändra attityder 356 Avgöra vad som ska förändras 357 Rangordning eller kategorisering 357 Polariserade perspektiv 358 Glidande värderingsskala 359 Rollspel 360 Strukturerade aktiviteter 360 Strategier för beslutsfattande 362 Strategier för att ändra beteende 364 Självövervakning 365 Ange kostnader, vinster och belöningar 366 Sätta upp mål och utvärdera framsteg 366 Utforma coping-strategier 367 Använda strategierna effektivt 368 Ombud och arbete i partnerskap 368 Hur man gör sundare val till lätta val 369 Att förhålla sig till klienterna 371 Hantera motstånd 371 Använda metoder på ett lyhört sätt 371 Nyckelpunkter 372 KAPITEL 14 Att arbeta med lokala folkhälsoprojekt 375 Lokalt hälsofrämjande arbete 376 Nyckelbegrepp 377 Principer för lokalt samhällsbaserat arbete 380 Samhällsdelaktighet 381 Delaktighet i planering 381 Sätt att utveckla delaktighet 382 Utveckling av lokalsamhället 384 Vissa följder av samhällsutveckling som tillvägagångssätt 388 Lokala folkhälsoprojekt 389 Utveckla kompetens i arbetet med lokalsamhället 399 Nyckelpunkter 400 Referenser och litteraturförslag 401 Sakregister 437