Hylla
Författare/Namn
Titel Förskoleklassen : en ö eller en bro mellan förskola och skola?
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00003917cam 12200997 a 4500
*001171045
*00520131003085201.0
*007
*008110326s2011 sw ||||e |00| 0 swe
*020 $a978-91-47-09983-2
*035 $a(SE-LIBR)12130557$x12130557
*08204$a372.21809485$222/swe
*084 $aEm.01$2kssb/8
*084 $aEm-c.01$2kssb/8
*084 $aEab-c.01$2kssb/8
*1001 $aAckesjö, Helena
*24510$aFörskoleklassen :$ben ö eller en bro mellan förskola och skola? /$cHelena Ackesjö
*250 $a1. uppl.
*260 $aStockholm :$bLiber,$c2011
*300 $a151 s. :$bill.
*520
*592 $aClip2MM$b2014-01-20
*653 $aFörskoleklass
*653 $aförskolor
*850 $aLoBj
*852 $cEm-c
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 8 1. Inledning 10 Bokens huvudfokus 12 Material och metod 14 2. Från lekskola till förskoleklass, en historisk översikt 18 Lekskola och deltidsgrupp 19 Förskoleklassens politiska tillblivelse 21 3. Förskoleklass - ett kulturmöte 24 Förskollärare i en förskola i förändring 24 Förskola och skola beskrivna som "två främmande världar" 26 En "ny pedagogik" i förskoleklass 28 Dilemman relaterade till samverkan 30 Skolmiljö och undervisning i förskoleklass 33 4. Den teoretiska placeringen av förskoleklassen i gränslandet 37 Gränser och markeringsprocesser 38 Gränslandsteorier relaterat till lärarnas berättelser 40 Gränslandet - en mötesplats mellan kulturer? 42 En fråga om makt 43 5. Inspiration av barndomssociologi och litteracitet 45 Barn som beings eller becomings i en mångkontextuell barndom 46 Litteracitet 47 Lärarnas berättelser 49 6. Talet om samhörighet och samverkan med skolan 50 De öppna dörrarnas praktik 50 Att samverka med skolan 53 Ett otydligt läraruppdrag? 56 Skolförberedelse är anpassning 61 6.1 Analys av lärarnas berättelser 67 Brobyggare och Pendlare 69 7. Talet om utanförskap och att arbeta på skuggsidan 71 "Vi och Dom" - att skapa mening i motstånd 71 Lärare i skolans marginaler 74 Pedagogiska och sociala följder av uteslutning 77 Skolmiljöns betydelse för förskoleklassens verksamhet 81 7.1 Analys av lärarnas berättelser 86 Att arbeta i ett gränsland 86 Gästarbetare 88 8. Talet om förskoleklassen som "något annat" än förskola och skola 90 En annorlunda del av en helhet 90 Olika villkor för samverkan 94 Undervisning karaktäriserad av närhet och flexibilitet 96 Förskoleklassen och dess lärare beskrivna som något "sär-skilt" 101 Kan friheten göra verksamheten otydlig? 104 8.1 Analys av lärarnas berättelser 109 "Annanheten" och inkluderingen i skolan 110 Förskoleklasslärarna blir Avståndstagare 112 9. Barns bilder av innehållet i förskoleklassen 115 Lek eller undervisning? 115 Lek 116 Undervisning 118 Samling 120 Förskoleklassen - lek, lek, lek!? 123 10. Att vara lärare och barn i förskoleklass 126 Att vara lärare i förskoleklass 126 Att förbereda för skolan 128 Att vara barn i förskoleklass 131 Relationen mellan lek och lärande 133 11. En avslutande framåtblick 137 Ett blivande obligatoriskt skolår? 138 Förskoleklassen - en ö eller en bro mellan förskola och skola? 140 Referenser 142 Register 148