Hylla
Författare/Namn
Titel Att skriva examens arbete inom utbildningsvetenskap
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2011
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00004764cam 12201201 a 4500
*001172234
*00520131203095742.0
*007
*008111005s2011 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a978-91-44-05226-7
*035 $a(SE-LIBR)12320903$x12320903
*035 $a(Burlöv)105954
*08204$a808.066378$222/swe
*084 $aAef$2kssb/8
*1001 $aStukát, Staffan
*24510$aAtt skriva examens arbete inom utbildningsvetenskap /$cStaffan Stukát
*250 $a2. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2011
*300 $a220 s. :$bill.
*520
*592 $aClip2MM$b2014-02-19
*653 $aUtbildningsvetenskap
*653 $aExamens arbete
*653 $aUppsatsskrivning
*850 $aLoBj
*852 $cAef
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
MTM:s talboksannotation: Forskning och vetenskaplig rapportering utformas på olika sätt inom olika universitetsdiscipliner. Vad är typiskt för god forskning och vetenskapliga rapporter inom det utbildningsvetenskapliga området? Vilka metoder, regler och konventioner bör tillämpas? I denna bok beskriver förf. hur den utbildningsvetenskapliga forskningen och rapporteringen ser ut. Främst avsedd som handbok för lärarstuderande Förlagsinformation: Vad kännetecknar den goda forskningen och den vetenskapliga rapporten inom området utbildningsvetenskap? Vilka metoder, regler och konventioner finns? I alla högskoleutbildningar ingår forskningsmetodik dels som förberedelse för forskning och uppsatsskrivande, dels som ett led i att förstärka det vetenskapliga och akademiska förhållningssättet. Trots att likheterna är stora för vad vi anser vara ett vetenskapligt arbete, skiljer sig olika universitetsdiscipliner åt vad gäller hur forskningen kan gå till och hur den vetenskapliga uppsatsen bör vara utformad. Författaren till den här boken beskriver hur just forskningen och rapporteringen inom utbildningsvetenskap ser ut. Områden som tas upp är: - Att utforma den inledande undersökningsplanen - Att söka litteratur kring utbildningsvetenskaplig forskning - Val av metod och undersökningsgrupp - Forskarens statistiska grundbegrepp - Undersökningsrapportens struktur och några stilistiska synpunkter - Redovisningen av uppsatsen på ett slutseminarium Boken är främst avsedd som handbok för lärarstuderande i deras avslutande examensarbete, men den är också användbar för den som skriver magister- och masteruppsatser inom beteendevetenskapliga ämnen samt forskarstuderande inom pedagogiskt arbete.
KAPITEL 1 Forskning som ett led i den akademiska utbildningen 5 Motiveringar för examensarbetet 5 Utbildningsvetenskap - tvärvetenskapliga möjligheter och dilemman 6 Handledare och partner 9 Bokens syften 15 KAPITEL 2 Att utforma en undersökningsplan 19 Den ideala forskningsprocessen 19 Litteratur om utbildningsvetenskaplig forskning 24 Kvalitativa och kvantitativa studier 34 Val av metod 41 Val av undersökningsgrupp 63 Sammanfattning av planeringen 74 KAPITEL 3 Forskarens statistiska grundbegrepp 79 Att göra tabeller och figurer 80 Medelvärden och spridningsmått 85 Beskrivning av samband 94 Hypotesprövning 106 Facit 112 KAPITEL 4 Undersökningsrapportens struktur 113 Titelsida 114 Sammanfattning (abstract) 116 Innehållsförteckning 118 Inledning och problemområde 120 Litteraturgenomgång och teorianknytning 122 Preciserat syfte för den egna studien 128 Metod 131 Resultat 143 Diskussion och slutsatser 149 Referenser 151 Bilagor 159 KAPITEL 5 Text och layout 161 Stil, storlek, paginering 162 Att utforma bra rubriker 163 Att göra tabeller och figurer 164 Inledningar och sammanfattningar 164 Styckeindelning, stavning, tempus och pronomen 165 Språket 167 Referenser i texten 172 KAPITEL 6 Ventilering av den vetenskapliga uppsatsen 181 En vanlig gång i oppositionsförfarandet 182 Påminnelser inför seminariet 183 Opponentens förberedelse 186 Examinatorns uppgifter 190 KAPITEL 7 Framåtblick 195 Efter examensarbetet 195 Utbildningsvetenskaplig forskarutbildning 197 Bilaga A: Exempel på en sammanfattning 203 Bilaga B: Exempel på en innehållsförteckning 205 Bilaga C: Exempel på inledning av en uppsats 207 Bilaga D: Exempel på missiv 211 Bilaga E: Exempel på betygskriterier 213 Referenser 215 Sakregister 219