Hylla
Författare/Namn
Uniform titel
Titel Kan barn förstå vad demokrati är? : inspiration och utveckling i förskolan
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2013
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
Term
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00003002cam 12200805 a 4500
*001172459
*00520140224150613.0
*007
*008131122s2013 sw ||||e |00| 0 swe d
*020 $a9789144083230
*035 $a(BOKR)9789144083230
*035 $a(SE-LIBR)14817316$x14817316
*035 $a(Burlöv)99303
*08204$a372.18$223/swe
*084 $aEmib.02$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aArnér, Elisabeth
*240
*24510$aKan barn förstå vad demokrati är? :$binspiration och utveckling i förskolan /$cElisabeth Arnér, Solveig Sollerman
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2013
*300 $a108 s. ;
*500
*520
*592 $aClip2MM$b2014-02-26
*650 7$aFörskolepedagogik$2sao$0252553
*650 7$aElev inflytande$2sao$0166575
*650 7$aSkoldemokrati$2sao
*650 7$aLärare och elev er$2sao$0220381
*650 0$aTeacher-student relationships
*650 0$aStudent participation in administration
*650 0$aStudent participation in curriculum planning
*653 $alärare
*653 $aElev demokrati
*653 $aförskolepedagogik
*7001 $aSollerman, Solveig,
*850 $aLoBj
*852 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Vilket samhälle skulle vi få om barn fick komma till tals på allvar?&& Vad skulle vi vuxna få reda på om barn fick en röst på riktigt? Evita, 5 år, får frågan av sin lärare: Om du fick bestämma vad skulle du säga till vuxna att de ska tänka på för att ni barn ska få säga vad ni tycker och tänker? Evita svarar: Dom ska ta det lite lugnt och vänta en stund så man hinner tänka. Evitas svar visar på en insikt om att den vuxnes bemötande och inväntande är avgörande för om hon ska tycka att det är någon idé att säga vad hon tänker. Kan barn förstå vad demokrati är? handlar om barn i förskolan och om deras otaliga initiativ varje dag, om vuxna i förskolan, om demokrati?#arbetet, i meningen att barn har rätt att vara både delaktiga, ha inflytande och få ta ansvar i sin egen vardag. Vi ger oss in i förskolans värld men också i skolans och ger många berättelser därifrån om händelser som visar hur barn ständigt söker mening i tillvaron genom sina många initiativ.&& Vi har valt att med hjälp av analys och reflektion kring olika vardags?#händelser, synliggöra skilda sätt att förstå något av barns och vuxnas komplexa och intressanta samvaro. Boken&& riktar sig till alla som arbetar i offentlig verksamhet där barn finns med och riktar sig också till utbildning och fortbildning av lärare i förskola, skola och fritidshem. Boken är angelägen för chefer, politiker och tjänstemän som har att ansvara för att barn kommer till tals och blir respekterade i alla frågor och i all verksamhet som rör dem. Den&& är också avsedd för föräldrar och andra som intresserar sig för barns liv tillsammans med varandra och med vuxna.
Förord 7 Författarpresentation 9 KAPITEL 1 Vad innebär arbetet med demokrati i förskolan? 11 Hur ska vi ha det med varann egentligen? 14 En konflikt i förskolan 17 "Vi har inte fått någon större hjälp när vi har pratat med de vuxna" 19 KAPITEL 2 Barns rättigheter 23 Vid vilken ålder kan barn få inflytande? 25 Att synliggöra demokratiarbetet i förskolan 28 Ställ frågan - annars finns den inte 31 KAPITEL 3 Pedagogiskt ledarskap 35 Vuxnas överordning och barns underordning 37 Ansvar 42 KAPITEL 4 Barnets värdighet och värde 45 Lärare som skäller på barn i förskolan 47 Metoder och arbetssätt 51 Att få vara olika 54 KAPITEL 5 Leken 57 Hur kan läraren få reda på hur barn ser på sin egen lek? 60 KAPITEL 6 Föräldrar 65 Demokratiuppdraget är inte förhandlingsbart 68 Att göra rutinen till ett värde 69 KAPITEL 7 Demokrati i förskola och skola 75 Varför ska vi samtala och varför ska vi berätta för varandra? 75 Vad visar barn oss när de få möjlighet att berätta? 78 KAPITEL 8 Perspektiv 83 Barnperspektiv och barnets eget perspektiv 83 Punktuellt och relationellt perspektiv 85 Att välkomna en ny tanke! 90 KAPITEL 9 Demokratiuppdraget 93 Tror vi på barnets förmåga? 97 Att få barns uppmärksamhet 99 KAPITEL 10 Slutord: Det är ingen fara 103 Litteratur 107