Hylla
Författare/Namn
Titel
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2014
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
ISBN
Antal i kö:
*00002687cam 12200733 a 4500
*001172899
*00520140310185155.0
*007
*008140111s2014 sw ||||e |00| 0 swe d
*020 $a9789144082684
*035 $a(BOKR)9789144082684
*035 $a(SE-LIBR)14959328$x14959328
*08204$a330.12209$223/swe
*084 $aKv$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aElbe, Jörgen
*24510$aSamhälle och marknad /$cJörgen Elbe
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2014
*300 $a228 s.
*592 $aClip2MM$b2014-03-11
*650 7$aMarknadsekonomi$xhistoria$2sao
*650 7$aSamhällsutveckling$xekonomiska aspekter$xhistoria$2sao
*653
*850 $aLoBj
*852 $cKv
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Vi lever i ett marknadssamhälle. En stor del av våra liv kretsar kring marknadsutbyten. Vi får tillgång till varor och tjänster vi har behov av och eftertraktar på olika marknader. Vi söker och byter jobb på arbetsmarknaden, boende på bostadsmarknaden samt finansierar våra större inköp genom kapital från finansmarknaden. Det system av marknader som möjliggör fördelningen av resurser i samhället utgör en sådan naturlig del av våra liv att vi tar detta system för givet. Men marknadsekonomi har inte alltid varit det dominerande resursfördelningssystemet. Marknadssamhället&& har vuxit fram som en effekt av händelser och utvecklingslinjer i historien. Det har påverkats av idéer och kunskap som utvecklats om detta system, liksom idéerna har påverkats av dessa historiska händelser och utvecklingslinjer. I boken beskrivs och analyseras den historiska utvecklingen av marknadsekonomin från antiken fram till dagens globala marknadssamhälle. Parallellt med den historiska redogörelsen ges introduktioner till hur idéer, kunskap och perspektiv på marknadsekonomi, företag och marknadsföring utvecklats och förändrats under historiens gång. En ambition med boken är att sätta marknadsekonomin och teorierna och modellerna om denna i en samhällsvetenskaplig kontext. Boken är en utmärkt introduktion för studenter som studerar företagsekonomi eller andra ekonomivetenskaper, men den är även intressant för den som är mer allmänt intresserad av att lära mer om ekonomi och samhälle.
KAPITEL 1 Inledning 11 Marknadssamhället 11 Syfte 13 Bokens fortsatta innehåll 14 KAPITEL 2 Utgångspunkter 19 Samhället - en social konstruktion 19 Institutionell förändring 22 Ekonomiska fördelningssystem 25 Marknad och aktörer 28 Marknad och institutioner 31 Marknadsföring 34 Marknadssamhället 35 KAPITEL 3 Marknadsutbyten under antiken 39 - i praktiken men inte i teorin (- 476 e.Kr.) Marknaden - en tidig utbytesinstitution 39 Redan de gamla grekerna ... 40 De grekiska filosoferna och de ekonomiska frågorna 41 Tidiga tankar om ekonomi och samhälle 42 Romarna utvecklar vägar, lag och ordning 43 Marknadsutbyten under de tidiga civilisationerna 44 KAPITEL 4 Svåra prövningar under medeltiden 47 - tillbakagång för den gryende marknadsekonomin (476-1400) Kaos i Europa - utvecklingen sker på andra håll 47 Begränsad ekonomisk rörlighet i det feodala samhället 48 Ökad trygghet, de medeltida städerna och ny stormakt 49 De första universiteten 51 Medeltida tankar om marknadsutbyten - skolastiken 52 Handelscentra, förbund och marknadsinnovationer 52 Förutsättningarna var på plats ... 54 ... men då inträffade den stora katastrofen 55 KAPITEL 5 Reformation, vetenskap och nationalstater 57 - grunden till marknadssamhället (1400-1750) Reformationen förändrar synen på det världsliga 57 Nationalstater, innovationer och kolonier 58 Utveckling av merkantilismen 61 Merkantilismen - ett embryo till en ekonomisk vetenskap 63 Den moderna vetenskapen 63 Konflikter, nytänkande och den suveräna staten 64 Viktiga steg på vägen mot marknadssamhället 66 KAPITEL 6 Upplysningstid och industriell revolution 69 - idén om marknadsmekanismen etableras (1750-1850) Upplysningstidens ideal påverkar samhällsutvecklingen 69 Den första industriella revolutionen startar i England 70 Snabb samhällsförändring och nya idéer om ekonomi 72 Adam Smith och den klassiska nationalekonomin 73 Höga födslotal, fattigdom och konflikter 76 Befolkningsfrågan och resursernas ändlighet 77 Nya förutsättningar skapade nya institutioner 79 KAPITEL 7 Den andra industriella revolutionen 81 - snabb utveckling av kapitalismen (1850-1900) Snabb spridning, nya innovationer - men också problem 81 En ny samhällsstruktur utvecklas - oroligheter utbryter 82 De sociala utopisterna 83 Karl Marx och den kritiska analysen 84 Mill och socialliberalismen 88 Nya stater, handelsavtal och avskaffande av slaveriet 89 En ny våg av imperialism för att säkra tillgångar 90 Marknadssystemet sprids och nationalekonomin utvecklas 91 Neoklassikerna tar vid 92 Innovationer, ägarfamiljer och storföretag 95 Ägande och ledning separeras 96 Marknadsföring och konsumism 97 Veblens amerikanska institutionalism 98 Organisering och demokratisering av det kapitalistiska samhället 99 Ett marknadssystem börjar ta form 101 KAPITEL 8 Världskrig, börskrasch och ett världskrig till 103 - marknadsekonomin skakas om (1900-1945) Rationalisering, stordrift och distributionslösningar 103 Utbildningar startar för industrins behov 105 Utvecklingen av management 106 Marknadsföringsämnet etableras 107 Ytterligare innovationer påskyndar utvecklingen 108 Schumpeter och entreprenörens roll 110 Första världskriget och dess konsekvenser 112 Det glada 20-talet - fram till börskraschen 114 Keynes hjälpande hand 115 Fascism och autarki i Europa 116 USA tar täten och storföretagen dominerar än mer 117 Imperfekta marknader och monopolistisk konkurrens 117 Andra världskriget - katastrofen var ett faktum 119 Period med omfattande motgångar 119 KAPITEL 9 Återuppbyggnad 121 - en värld men två ekonomiska system (1945-1960) En ny världsordning och överstatliga institutioner 121 Delning i öst och väst - två olika system 122 Imperierna upplöses och Kina stängs mot omvärlden 123 Blandekonomier i väst - USA stärker sin position 124 Konsumismen - 1950- och 1960-talens nya livsstil 125 Den fortsatta utvecklingen av managementutbildningen 126 Human relations 127 Utvecklingen av Marketing Management 129 Snabb utveckling, men inte utan avigsidor 134 KAPITEL 10 Utvecklingen bromsas i Europa 137 -frågor om miljö och socialt ansvar uppmärksammas (1970-talet) Nya händelser skakar om världen 137 Japans och tigerekonomiernas utveckling slår hårt 137 Branschstrukturanalys 138 Mikroteoretisk boom, men neoklassikerna fortsätter i sitt spår 139 Exil, Voice and Loyalty 140 Begränsad rationalitet 141 Transaktionskostnader 142 Principaler och agenter 143 De nya institutionalisterna 144 Industrialismens miljökonsekvenser uppmärksammas 145 Utveckling av miljöekonomin 146 Företagens sociala ansvar börjar diskuteras 148 Sociala aspekter och företagens ansvar i teorin 149 Den blandekonomiska utvecklingen ifrågasatt 150 KAPITEL 11 Marknadsliberalismen triumferar 151 - även öst gläntar på dörren (1980-talet) Från blandekonomi till avreglerad marknadsekonomi 151 Neoklassikernas återkomst 152 Högkonjunktur, diversifiering och en ny finanskrasch 154 Konsulter och managementlitteratur 155 Företag och strategi 156 Intressentmodellen 158 Tjänste- och informationssamhället 160 Tjänstemarknadsföring 161 Kina - en socialistisk marknadsekonomi 162 Kamp om oljan och fortsatt diskussion om miljön 163 Marknadsekonomin utbredd i väst och påbörjad i öst 164 KAPITEL 12 Muren rasar 165 - en snabb globalisering inleds (1990-talet) Sovjetunionen upplöses och marknadsekonomi införs 165 Tilltagande liberalisering och globalisering 166 Internationell marknadsföring 168 Företagen ändrar skepnad 171 Core Competence 173 Samarbeten, relationer och nätverk 174 Internet och kundrelationer allt viktigare 177 Relationsmarknadsföring 178 Dramatiska förändringar genomförda 179 KAPITEL 13 Det globala marknadssamhället 181 -många frågor återstår (2000-) Ett globalt marknadssystem 181 Tillväxt och befolkningsutveckling 182 En ny industriell revolution - en era av globala varumärken 183 Branding 185 Konsumismens utbredning 186 Större företag och ökad koncentration 188 Likartade managementutbildningar överallt 190 Tillväxten avtar och arbetslösheten stiger i industriländerna 191 Företag och lokalisering 192 Korruption - egenintressets baksida 194 Nygamla problem när utvecklingsländerna industrialiseras 195 Corporate Social Responsibility 197 Spänningar i det globala marknadssamhället 198 Fortsatta utmaningar: millenniemålen 201 KAPITEL 14 Marknadssamhället idag och i framtiden 205 - avslutande kommentarer Marknadssamhället - en grundläggande institution 205 Kunskapen bekräftar och förstärker - och ifrågasätter 207 Framtida frågor 208 Referenser 213 Register över ekonomiska tänkare 223 Register över ekonomiska begrepp 225