Hylla
Författare/Namn
Uniform titel
Titel Att skriva sig till läsning : IKT i förskoleklass och skola
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
Term
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00004111cam 12201081 a 4500
*001173370
*00520140325181056.0
*007
*008131025s2014 sw ||||e |00| 0 swe d
*020 $a9789147114108
*035 $a(BOKR)9789147114108
*035 $a(SE-LIBR)14751508$x14751508
*0411 $aswe$hnor
*08204$a372.6044$223/swe
*084 $aEabf.02$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aTrageton, Arne
*24010$aÅ skrive seg til lesing.
*24510$aAtt skriva sig till läsning :$bIKT i förskoleklass och skola /$cArne Trageton ; översättning: Björn Nilsson
*250 $a2., [rev.] uppl.
*260 $aStockholm :$bLiber,$c2014
*300 $a326 s. :$bill.
*520
*592 $aClip2MM$b2014-03-26
*650 7$aLäsinlärning$2sao$0153026
*650 7$aSkrivinlärning$2sao$0174720
*650 7$aDyslexi$2sao$0143270
*650 7$aTeckenspråk$2sao$0158918
*650 7$aDatorstödd undervisning$2sao$0142680
*653
*653
*7001 $aNilsson, Björn$4trl$0368281
*850 $aLoBj
*852 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
FÖRORD 11 KAPITEL 1 LÄROPLANERNA OCH IKT 15 Teorier om skriftspråkskompetens samt skriv- och läsmetoder 16 En pedagogisk grundsyn 16 En konstruktivistisk och sociokulturell syn på lärande 18 LGR 2011: Övergripande mål 18 IKT 19 Kursplaner 19 Temaorganiserat lärande 22 IKT-kompetensens plats i temaarbetet 24 Förhållandet mellan lek och IKT 25 Ämnesdelen i LGR 2011, speciellt lågstadiet 27 Svenska 28 Modersmål 29 Engelska 30 Moderna språk 31 Multimodala texter 31 Bild 31 Samhällsorienterande ämnen 32 Naturorienterande ämnen 33 Matematik 34 Slöjd, Teknik, Idrott, Hälsa, Hem- och konsumentkunskap och Musik 35 Läromedel och IKT 35 Sammanfattning 37 KAPITEL 2 INFORMATIONSSAMHÄLLET OCH DET POSTINDUSTRIELLA SAMHÄLLET 39 IKT-forskning - eleven som konsument eller producent? 40 IKT i skolans vardag - konsument eller producent? 42 Eleven som konsument 44 Skadliga effekter 44 Inlärningseffekter? 45 IT-industrins dominerande position 45 Förstärker skolan barns koncentrationssvårigheter? 46 Fokus på de första åren i skolan - "lek och lär"-program 46 Elektroniska böcker 48 Finns det någon bra pedagogisk programvara? 49 Eleven som producent 49 Verktygsprogram 49 Regler för en bra datoranvändning 50 Multipel intelligens 51 Är internet ett bra verktyg? 52 Skapandet av texter på datorn i nybörjarundervisningen 53 Eleven som producent av egna idéer - en demokratisk fråga! 55 Vad är en text? 56 Elevtext som dokumentation av den enskilde elevens utveckling 57 Elevtexter som bedömning av skolans kvalitet 57 KAPITEL 3 FYSISKA MILJÖN OCH DATORUTRUSTNINGEN 59 Nackdelar med separata datasalar 59 "One to One" eller 4 skrivdatorer per klassrum? 61 Laptop eller läsplatta? 62 Talsyntes 63 Klassrum för tema, lek och IKT - verkstad med "arbetsvrår" 64 Varför bord för två? Varför par? 69 Varför stå och skriva? 69 Internetuppkoppling - nödvändigt eller negativt? 71 Konsumtion 71 Produktion 71 Läromedel i generell bemärkelse 72 Klass- och skolbibliotek 72 KAPITEL 4 SPRÅKLEK I FÖRSKOLAN 75 IKT i förskolan - dataspel eller lekfullt datorskrivande? 76 Nordiska läroplaner för förskolan 77 H ur är det då med IKT? 79 Varför par? 80 Stimulerande lekmiljö i förskolan, inklusive datorskrivande 81 Placering av datorerna 83 Varför ska barnen stå upp? 84 Stationär eller bärbar dator, android eller iPad? Gammal eller ny? 84 Hur kan man starta? 85 Muntlig språkstimulering i par 86 Skrivutveckling av språklek på dator i förskolan 89 1. Bokstavsräckor 89 2. Enskilda ord - titlar - ordböcker 93 3. Satser, berättelser 96 Vad säger personalen under inledningsfasen? 99 Datorskrivning hemma? 101 Kulturella skillnader 101 Flerspråkighet 102 KAPITEL 5 UTVECKLINGEN I FÖRSKOLEKLASS 103 Bakgrund 103 Föräldrainformation 104 Bokstavstest 104 Alfabetets plats i klassrummet - utan bild! 107 Utvecklingen i förskoleklassen 108 Startfasen - bokstavslek och ordbyggande 108 1. Bokstavsräckor 109 2. Bokstavsräckor plus förnamn 115 3. Bokstavsräckorna representerar en berättelse 116 4. Enstaka ord och bokstavsräckor som representerar en berättelse 119 5. Ordböcker - "invented spelling" 119 6. Från hel sats till ordjakt 121 7. Temaorienterade texter 122 8. Tema med matematikämnet i centrum 127 9. Dikter 129 KAPITEL 6 UTVECKLINGEN UNDER ÅK 1 131 Starten 131 Konkret exempel från starten i åk 1 133 Muntliga samtal - en nyckelfaktor vid datorskrivande 137 Bekant respektive obekant lästext - klassbiblioteket 139 Vilka genrer är viktigast för textskapandet i åk 1? 140 Brevskrivande 141 Dikter 145 Tidningar 147 Produktion av läseböcker 154 Läs- och skrivsvårigheter: Traktormannen 159 Att skriva sig till läsning 2013 160 Att skriva sig till läsning 2.0-revolutionen 162 Vilket läsmaterial är bäst för 7-åringar? 165 KAPITEL 7 UTVECKLINGEN UNDER ÅK 2 167 Dikter - muntlig kompetens 168 Tidningar på en mer avancerad nivå 169 Rikstidning i Bergen 169 Lokaltidning i glesbygd 171 "Writing to Read" med dator 267 Naturligt språk 269 Tidig betoning av skrivande 269 Invented spelling 269 Utvärdering av WTR 269 Datorn - revolution i skriftspråksutvecklingen! 271 KAPITEL 14 LÄS- OCH SKRIVINLÄRNING 273 En hundraårig debatt 273 1. Alphabetic (bokstaveringsmetod) 274 2. Phonic method (ljudmetod) 274 3. Phonetic method (ljudskrift) 274 4. Word method (ordbildsmetod) 274 5. "Sentence"-metod (satsmetod) 275 6. Imitative method (naturmetod, föräldrametod) 276 Avkodning och läsförståelse 276 Stadier i låsutvecklingen 277 Två olika traditioner 278 Kinesiskt skriftspråk - ett annat perspektiv 283 Läsning bygger på gissningar 284 Informellt läslärande och effektiv läsning 286 Spontana lässtrategier 288 Analys av ABC-böcker 291 Läsinlärning utan kommersiella ABC-böcker 292 Skriv och läspa dialekt 294 Lästestningen skärper metoddebatten 294 Krav på läromedel/läseböcker - kommersiella ABC-böcker eller klassbibliotek? 295 Slutsatser från kapitel 12, 13 och 14 299 LITTERATUR 302