Hylla
Författare/Namn
Titel Barndomspsykologi : utveckling i en förändrad värld
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Allmän På titelsida och omslag felaktigt: "Andra reviderade utgåvan" Orig:s titel: Barndomspsykologi (danska)
Anmärkning: Innehåll Barndomspsykologi - Ett perspektivskifte -- Barndomen - föreställningar i tiden -- Kulturintegration och kompetensutveckling - Barnets kulturtillägnande -- Omsorgens och fostrans betydelse i den senmoderna barndomen -- Från moderscentrism till fäder som social realitet -- Självets uppkomst - En teori om barns kompetens -- Barndomspsykologi - Ett framtidsperspektiv
Term
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00007130cam 12201729 a 4500
*001173606
*00520140326090808.0
*008090224s2009 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a978-91-47-02059-1
*035 $5Bo$a(Bo)435428
*035 $5Mo$a(Mo)b1776317
*035 $a(SE-LIBR)11314423$x11314423
*0411 $aswe$hdan
*08204$a155.4$222/swe
*084 $aDofa$2kssb/8
*084 $aOabkba$2kssb/8
*1001 $aSommer, Dion
*24510$aBarndomspsykologi :$butveckling i en förändrad värld /$cDion Sommer ; översättning av Per Larson
*250 $a3. uppl.
*260 $aMalmö :$bLiber,$c2009
*300 $a304 s. :$bill.
*500 $aPå titelsida och omslag felaktigt: "Andra reviderade utgåvan"
*500 $aOrig:s titel: Barndomspsykologi (danska)
*5050 $aBarndomspsykologi - Ett perspektivskifte -- Barndomen - föreställningar i tiden -- Kulturintegration och kompetensutveckling - Barnets kulturtillägnande -- Omsorgens och fostrans betydelse i den senmoderna barndomen -- Från moderscentrism till fäder som social realitet -- Självets uppkomst - En teori om barns kompetens -- Barndomspsykologi - Ett framtidsperspektiv
*592 $aClip2MM$b2014-04-02
*650 7$aBarnpsykologi$xteori, filosofi
*650 7$aBarndomen$xpsykologiska aspekter
*650 7$aUtvecklingspsykologi
*653 $aBarns utveckling
*850 $aLoBj
*852 $hDofa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
FÖRORD TILL DEN SVENSKA UTGÅVAN av Ingrid Pramling Samuelsson 8 FÖRORD 10 FÖRORD TILL ANDRA UTGÅVAN 12 VARFÖR BARNDOMSPSYKOLOGI? Introduktion och bakgrund 16 I BARNDOMSPSYKOLOGI Ett perspektivskifte 29 Generella skiften i internationell teori och forskning - en översikt 29 Förändringar i uppfattningen om barnets utveckling 33 Från familje- och moderscentrism till barnets utvidgade värld 33 Barn - bräckliga eller motståndskraftiga? 36 Barn - noviser eller kompetenta? 42 Utvecklingsstadier som måttstock 50 Från de stora utvecklingshistorierna till vardagens livsrum 54 Utvecklingsförloppet som en transaktionell process 56 Barndomspsykologi - ett kontextuellt perspektiv 61 II BARNDOMEN Föreställningar i tiden 66 Det förflutna och den senmoderna ambivalensen 68 Stereotypin om släktskapets reducerade betydelse 74 Kontexten - förändringar för mödrar och barn 75 Det omstridda barnet - ideologiska kontroverser 77 Förändrad expertsyn - ett exempel på snabb förändring 78 Förhandlings- och demokratiseringskultur 81 Barnsyn som "filter" 83 Bekymmersfilter 85 Grund för bekymmer? 88 Kritik mot barndomens villkor 91 Familjens senmoderna eländighet 91 Tidsbrist och stress - vanligt i barnfamiljen? 95 Förskolan som hot? 99 Etikettering av barnet - negativa stereotypier 108 Avslutning 113 III KULTURINTEGRATION OCH KOMPETENSUTVECKLING 115 Barnets kulturtillägnande 115 Utvecklingssyn 117 Kulturintegration och kulturproduktion 118 Samhällelig organisering, barndomsskapare och barnet som aktör 120 Kulturellt deltagande - värdering av utveckling 122 Kompetensutveckling och det distribuerade självet 124 Vardagens rutiner och den lilla traditionen 125 Rutingörande och utveckling 127 Social samhörighet, individualitet och samvarokompetens 129 Samvarokompetens - exempel 130 Avläsning av sociala markörer 130 Social iscensättning 132 Utveckling av samvaro och tema 133 Utvecklingens senmoderna dubbelhet 135 IV OMSORGENS OCH FOSTRANS BETYDELSE I DEN SENMODERNA BARNDOMEN 138 Familjens utvecklingspotentialer 138 Omsorgens kulturella dimension 141 Personaliserad omsorg 145 Omsorg som synkroni och intoning 147 Sätt att fostra och fostran 149 Typer av fostran 150 Kontextens betydelse för sättet att fostra 153 Fostrandets sociala koreografi 156 Förhandlingsfamiljer - ett signalement 163 Förhandlingsbarn i de offentliga rummen 169 V FRÅN MODERSCENTRISM TILL FÄDER SOM SOCIAL REALITET 172 Fäder och mödrar - delning av omsorgen? 173 Bygger fackkunskapen på ändrade villkor? 176 Idealiseringen av moderskapet 177 Ett nytt perspektiv på moderns exklusivitet 179 Anknytning, bonding och kritisk period 180 Kompetensbarnets sociala kapaciteter 185 Fadern som social realitet 190 Fadersbilder - distans eller närvaro? 191 Förändringar i fadersrollen? 192 Fackstereotypi - män avskärmas från barn 193 Den instrumentelle mannen i familj och samhälle 194 Forskning om fäder och barn 195 Faderskompetens? 198 Ömsesidig anknytning? 199 Far-barn-förhållandet - en särskild samvarostil? 202 Ska den primära omsorgspersonen vara en kvinna? 203 Bristande kulturellt stöd för ett senmodernt faderskap 203 VI SJÄLVETS UPPKOMST En teori om barns kompetens 208 Bakgrunden - självet som historisk och ideologisk konstruktion 210 Mellan psykoanalys och utvecklingspsykologi 211 Själv-begreppet hos Stern 215 Känsla av själv, amodal perception och vitalitetsaffekter 217 Uppvaknande själv och kärnsjälv - primärt medvetande och upplevelse av konstans och samhörighet 220 Själv-invarianter 221 "Själv-tillsammans-med-annan" 223 RIG-systemet 225 RIG som fasthållare av personhistorien 227 Stern - kontextualist? 228 Socialkonstruktionismens kritik och Sterns svar 229 Kulturens roll i självets utveckling 230 Avslutning 240 VII BARNDOMSPSYKOLOGI Ett framtidsperspektiv 241 Barnpsykologi eller barndomspsykologi? 241 Utvecklingens ramar och relationer 245 Utveckling och tid 246 Utvecklingsnivåer 246 Barndomspsykologi - inte sociologisering av barnet 248 Vad påverkar utvecklingen på längre sikt? 250 Ett framtidsperspektiv 252 NOTER 256 LITTERATUR 275 PERSONREGISTER 295 SAKREGISTER 299