Hylla
Författare/Namn
Uniform titel
Titel Flerspråkiga barn s villkor i förskolan : lärande av och på ett andra språk
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
Term
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00002484cam 122006858a 4500
*001173615
*00520140328132957.0
*007
*008131017s2014 sw ||||e |00| 0 swe d
*020 $a9789147106080
*035 $a(BOKR)9789147106080
*035 $a(SE-LIBR)14740649$x14740649
*08204$a372.65049$223/swe
*084 $aEabf.02$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aKultti, Anne
*240
*24510$aFlerspråkiga barn s villkor i förskolan :$blärande av och på ett andra språk /$cAnne Kultti
*250 $a1. uppl.
*260 $aStockholm :$bLiber,$c2014
*300 $a131 s. :$bill. ;
*500
*520
*592 $aClip2MM$b2014-04-02
*650 7$aFlerspråkighet hos barn $2sao$0260002
*650 7$aFörskolan$2sao$0146332
*650 0$aEducation, Preschool
*650 0$aMultilingualism in children
*653 $aförskolor
*653 $abarn
*653 $aFlerspråkighet
*7001
*850 $aLoBj
*852 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 8 Inledning 9 En bok för vem? 11 Ordval och använda termer 12 Bokens disposition 13 1. Flerspråkiga förskolebarn - lika och olika 15 Barns språkliga utveckling 15 Individfokus och fokus på ett språk 17 Fokusskifte från ålder till miljö 18 Flerspråkiga barn i förskolan 19 Deltagande - en rättighet för svensktalande barn? 21 Sammanfattning 22 Reflektionsfrågor 23 2. Mångfaldsperspektiv på lärande och utveckling 24 Språkanvändning i olika språkmiljöer 24 Lärande och utveckling 25 Institution för omsorg och lärande - educare 26 Typer av deltagande 28 Barnperspektiv och barns perspektiv som stöd 29 Möjligt och önskvärt språklärande i förskolan 33 Sammanfattning 34 Reflektionsfrågor 35 3. Kommunikativa resurser 36 Vad menas med kommunikation? 36 Handlingsmönster som premieras 37 Lekmaterial och andra fysiska redskap 38 Sammanfattning 48 Reflektionsfrågor 49 4. Institutionaliserade aktiviteter 50 Utrymme för varierat deltagande 50 Måltid 51 Sagostund 52 Sångsamling 52 Övergångsaktiviteter 52 Gemenskap och/eller lärande i fokus 54 Likheter i fokus 57 Sammanfattning 60 Reflektionsfrågor 61 Guidat deltagande, stöttning och språkundervisning 62 Arenor för utveckling 62 Guidat deltagande 63 Stöttning 65 Pedagogisering av görande och språklig stöttning 66 Närvarande lärare 70 Individer i grupp 73 Sammanfattning 75 Reflektionsfrågor 75 6. Resurser för deltagande i lekaktiviteter 77 Språkanvändning som interaktiv prestation i barngruppen 77 Varaktiga lekaktiviteter 80 Upprepning som resurs för deltagande 82 Sammanfattning 86 Reflektionsfrågor 87 7. Barns användning av sina språk i olika miljöer 88 Val av språk utifrån språklig och fysisk miljö 88 Deltagande i tre språkmiljöer 94 Språkanvändning i enspråkig miljö 94 Språkanvändning i tvåspråkig miljö 95 Det viktiga samarbetet mellan barns språkmiljöer 96 Språkval och kommunikation reflekterar den institutionella miljön 98 Sammanfattning 99 Reflektionsfrågor 100 8. Didaktisk diskussion 101 Villkor för språklig utveckling i förskolan 101 Språkundervisning i och genom lärarledda gruppaktiviteter 104 Språkundervisning och barns delaktighet 107 Sammanfattningsvis - vad förutsätter läraruppdraget? 108 9. Metodreflektion 110 Ural av verksamhet och deltagare 110 Deltagande förskolor och barn i föreliggande studie 111 Konfidentialitet - forskningsintressen 112 Dataproduktion genom observationer 113 Observationsschema med fasta kriterier 113 Deltagande i verksamheten 113 Observationer av aktiviteter och kommunikation 114 Videoinspelningar av interaktion 114 Hur observeras den som observerar? 116 Etiska ställningstaganden vid videoinspelningar av små barn 117 Analysprocess av interaktion i videoinspelningar 118 Preliminär kategorisering av datamaterialet 118 Bearbetning och analys av utvalda delar av videomaterialet 118 Analys av barninitierade och lärarledda aktiviteter 119 Att presentera videoobservationer 119 Utmanande tolkningar 120 Tillsist 121 Referenser 122 Register 130