Hylla
Författare/Namn
Uniform titel English learners, academic literacy, and thinking
Titel Lyft språket, lyft tänkandet : språk och lärande
Utgivning, förlag, etc. Hallgren & Fallgren, Uppsala : 2013
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
Term
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00002361cam 12200613 a 4500
*001173961
*00520140122105818.0
*007
*008131024s2013 sw ||||e |00| 0 swe d
*020 $a9789173828680
*035 $a(BOKR)9789173828680
*035 $a(SE-LIBR)14749709$x14749709
*0411 $aswe$heng
*08204$a439.7800712$223/swe
*084 $aFc.062$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aGibbons, Pauline
*24010$aEnglish learners, academic literacy, and thinking
*24510$aLyft språket, lyft tänkandet :$bspråk och lärande /$cPauline Gibbons ; översättning: Eva Heljesten och Rolf Sävström ; granskning: Lena Sjöqvist, Nationellt centrum för svenska som andraspråk
*250 $a2., uppdaterade uppl.
*260 $aUppsala :$bHallgren & Fallgren,$c2013
*300 $a263 s. :$bill. ;
*500
*520
*592 $aClip2MM$b2014-04-11
*650 7$aAndraspråksinlärning$2sao$0167446
*650 7$aSvenska som andraspråk$2sao$0168529
*650 7$aPedagogisk metodik$2sao$0154005
*650 7$aLäs- och skrivkunnighet $2sao$0152508
*650 7$aSpråkutveckling$2sao$0164013
*650 0$aTeaching - Methodology
*650 0$aLiteracy
*650 0$aSecond language acquisition
*650 0$aLanguage acquisition
*653
*653
*7001 $aSjöqvist, Lena$4edt
*850 $aLoBj
*852 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord till den svenska översättningen 11 Förord av Jim Cummins 15 Författarens tack 21 1 Lyft tänkandet - språk och lärande i ett andraspråksperspektiv. Definition av frågorna 23 Vad boken handlar om: Att öka förväntningarna 23 Litteraciteten under den senare delen av grundskolan 26 Eleverna 32 Aktuella perspektiv på "kognitiv kvalitet" 38 Strategi för undervisning och lärande: Kognitivt utmanande klassrum med mycket stöttning 41 De följande kapitlen 44 Sammanfattning 45 Att fundera över ... 45 För vidare läsning 46 2 Kognitivt krävande uppgifter i praktiken. Klassrumsperspektivet 47 Vad är kognitiv kvalitet? 47 Sju kognitivt krävande aktiviteter 49 Att utveckla kognitivt krävande uppgifter i klassrummet 62 Sammanfattning 76 Att fundera över ... 77 Vidare läsning 77 Noter 78 3 Litteracitet i undervisningen. Utmaningar för andraspråkselever 79 Vad innebär det att vara "litterat"? 79 Litteracitet i undervisningen 82 Vad är det som gör skolspråket svårt? 85 Sammanfattning 97 Att fundera över ... 98 Mer att läsa 98 4 Att utveckla elevernas litteracitet. Exempel på klassrumsaktiviteter 99 Kapitlets innehåll 99 Allmänna principer för utveckling av litteracitet 100 Att integrera språkliga aktiviteter med ämnesundervisningen 105 Sammanfattning 123 Att fundera över ... 123 Mer att läsa 123 5 Bygga broar till text. Stöttning vid läsning av text på hög kognitiv nivå 125 Vilket är det bästa sättet att lära sig läsa? 126 Att lägga pusslet 132 Några läsrelaterade aktiviteter 134 Sammanfattning 157 Att fundera över ... 157 För vidare läsning 158 6 Att stötta andraspråkselever att bli framgångsrika skribenter 159 Kapitlets innehåll 159 Vad är en genre? 162 Introduktion och stöttning av genrer i klassrummet 170 Att använda en matris för bedömning av genrer 179 Sammanfattning 187 Att fundera över ... 188 För vidare läsning 188 7 Talet, lärandet och litteraciteten - planering 190 Kapitlets innehåll 190 Vilket slags samtal stöder andraspråksinlärningen? 191 Gör klassrumssamtalet till en språklig lärsituation 197 Att se till att samtal mellan eleverna blir givande 208 Sammanfattning 216 Att fundera över ... 217 För vidare läsning 217 8 Planera undervisning med höga kognitiva utmaningar och mycket stöttning 218 Kapitlets innehåll 218 Planerad och interaktiv stöttning 220 Fem steg för planering av ett integrerat program 227 Ett ramverk för att öka språkmedvetenheten i ämnesundervisningen 230 Bedömning 233 Att lära i utmaningszonen 234 För vidare läsning 237 Appendix 238 Referenser 247 Register 256