Hylla
Författare/Namn
Titel
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2014
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
Term
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00003351cam 12200949 a 4500
*001174462
*00520140505120908.0
*007
*008140213s2014 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a9789144094281
*035 $a(BOKR)9789144094281
*035 $a(SE-LIBR)15216365$x15216365
*08204$a302.231$223/swe
*084 $aBs$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aGillberg, Nanna
*24510$aUppmärksamhetssamhället /$cNanna Gillberg
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2014
*300 $a149 s. :$bill.
*520
*592 $aClip2MM$b2014-05-07
*650 7$aSociala medier$2sao$0332032
*650 0$aSocial media
*653 $aDigital media
*653 $aMarketing
*653 $aIndividualism
*653 $asociala medier
*653 $aDigital kommuniktion
*850 $aLoBj
*852 $cBv
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förlagsinformation: Festen pågår medan gästerna instagrammar bilder på sig själva ackompanjerade av bildtexter om hur roligt de har. Maten kallnar medan fotot på den läggs upp på Facebook. Föreläsaren på scenen drar sin presentation medan publiken interagerar med twitterfeeden som rullar förbi bakom hans rygg. Exemplen är otaliga och trenden entydig: Den medierade verkligheten utmanar den direkta som primärverklighet. När blev det viktigare att dokumentera och distribuera det vi är med om än att uppleva det vi är med om medan det pågår? Varför prioriterar vi medierad interaktion med dem som inte är närvarande framför umgänge med dem som är det? Och finns jag om ingen vet att Nanna Gillberg är glad att det snart är helg ? Eller om alla vet men ingen klickar gilla . Om dessa och andra frågor handlar den här boken. I den här boken beskrivs uppmärksamhetssamhällets etablering och placeras i ett kulturellt, socialt och ekonomiskt sammanhang. Det ges också praktiska exempel på hur uppmärksamhetssamhället yttrar sig på arbetsmarknaden, i socialt liv, i digitala medier och i människors beteendemönster, normer och värderingar.
KAPITEL 1 Om ett träd faller i skogen och ingen hör - låter det då? 9 Verklighetssyn och relevans 11 Bokens upplägg 13 KAPITEL 2 Uppmärksamhetssamhället, synlighetslogiken och offentlighetsprincipen 17 Uppmärksamhetssamhället: en innehållsdeklaration 17 Den materiella produktionen kapitulerar inför den symboliska 20 Produktionsprocessen: social produktion av symboliska värden 21 Uppmärksamhetssamhällets produktionsprocess: ett exempel från den akademiska världen 24 Offentlighetsprincipen 27 Dokument offentlighetsprincipen: exemplet talarmarknaden 28 Den samtidiga produktionen av produkten och tron på produkten: exemplet E! 30 Upptakten till uppmärksamhetssamhället 32 Mobiltelefonen - det privata gör entré i offentligheten 32 Realitygenren 33 Nedladdning på nätet - behovet av nya inkomstkällor 34 Sociala medier - intimisering, självpresentation och nätverkande 35 Nyliberala vindar och individualisering: Var och en blir sin egen lyckas smed 36 Pseudohändelser i uppmärksamhetssamhället 37 KAPITEL 3 Allt börjar och slutar med media: Medialisering som uppmärksamhetssamhällets motor 41 Media som modersmål - socialisering 41 Samhällets medialisering - medias makt att uppmärksamma och definiera 43 Medielogiken och dess beståndsdelar 44 Uppmärksamhet 45 Personifiering 46 Underhållning 46 Snuttifiering 48 Medias intimisering 49 När tempot trappas upp - betydelsedevalvering och evig förgänglighet 50 Insparkare, bloggar och det subjektiva tilltalet 52 Journalistikens väg från profession till PR och folkrörelse 54 Media som arena för socialt liv 56 KAPITEL 4 Kändiskultur 59 Diversehandel som överlevnadsstrategi 60 "Claim to fame" blir "Fame to claim": från kulturarbetare till mediepersonligheter 61 Kändisskap som praktiserad offentlighetsprincip 64 Kändisskap etableras som yrke 65 Kändisen som entreprenör och varumärke - 2000-talets renässansmänniska 65 Underhållare utan gränser - kändisar när, var och vem som helst 67 Pseudohändelser i kändisindustrin 69 Utställningsverksamhet: Jag kom, jag sågs, jag segrade 71 Varumärken gifter sig 72 Featuring och cameos: utställningskulturens uttryck 73 Kändisar som opinionsbildare, konsumtions- och livsstilsförebilder 74 Kändisar som umgängesform 75 Kändisar som parkeringshus för känslomässiga behov och begär 75 Ändrade attityder och det nya kändisskapet 77 Att vara eller inte vara - det är frågan 79 Och i semioffentligheten mötas de tu 81 KAPITEL 5 Individen i uppmärksamhetssamhället: Livet är en vernissage och alla är bjudna 83 Privatpersonen är död, länge leve privatpersonen! 83 Kommodifieringen av jaget 85 Med livet som insats: självpresentationen formaliseras 85 Skönhet ligger i betraktarens öga - identitet och självpresentation 87 Du är vad du äter - om konsumtionens roll i självpresentation 87 Referenser som språk och nyckeln till förståelse 90 Tupperware 2.0 - det kollektiva misskännandet av jakten på egen vinning 91 Digitaliseringen programmerar om våra hjärnor 93 KAPITEL 6 Klimatfrågan: Socialt liv i uppmärksamhetssamhället eller "Vad hände med stämningen?" 95 Medierad interaktion konkurrerar ut direktinteraktion 95 Kontaktlös hyperinteraktivitet och asociala medier 98 Live don't live here anymore: Om uppmärksamhetssamhällets frånvaro av nerv 100 Oförmågan att leva i nuet 103 Prioriteringen av den subjektiva verkligheten framför den objektivt delade 104 Nätverkande blir föredragen umgängesform 105 Mångsyssleri, lågengagemang och kravlöshet 107 Etikett och sällskaplighet i mötet mellan analoga och digitala normsystem 108 KAPITEL 7 På riktigt eller på låtsas 111 Making believe is just another way of dreaming: Det räcker att låtsas 112 Och jag vet att allt är falskt och bedrägeri, men det struntar jag i 114 Ibland spelar det stor roll om det är på låtsas och inte på riktigt 118 Det man inte vet har man inte ont av - tillsammans värnar vi illusionen 122 Image - genuint och inneboende eller bara fernissa? 124 Du sökte en kvinna och fann en själ - du är besviken 125 KAPITEL 8 Alla dessa blogginlägg som kom och gick, inte visste jag att de var livet 127 Uppmärksamhetssamhället: en diskurs, tre teman 127 Den medierade verkligheten utmanar den direkta som primärverklighet 128 Den subjektiva verkligheten utmanar den objektivt delade som primärverklighet 130 Varför vi gör som vi gör och det blir som det blir 131 "Vad kan vi vänta oss framöver?" 133 Litteraturförteckning 137 Person- och sakregister 147