Hylla
Författare/Namn
Titel Demokrati i förskolan : fokus på barns samspel
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
Ämnesord
ISBN
Antal i kö:
*00000714cam a2200253 a 4500
*001174464
*00520151026195914.0
*007
*008131121s2014 sw ||||e |00| 0 swe d
*020 $a9789147106233
*035 $a(BOKR)9789147106233
*035 $a(SE-LIBR)14813661$x14813661
*08204$a372.21$223/swe
*084 $aEmib.02$2kssb/8 (machine generated)
*084 $aEaad.01$2kssb/8
*084 $aEab.01$2kssb/8
*1001 $aKarlsson, Rauni,$d1957-
*24510$aDemokrati i förskolan :$bfokus på barns samspel /$cRauni Karlsson
*250 $a1. uppl.
*260 $aStockholm :$bLiber,$c2014
*300 $a170 s. ;
*520
*592 $aClip2MM$b2015-11-09
*653 $aförskolor
*653 $aElevinflytande
*653 $aDemokrati
*653 $aförskolepedagogik
*852 $cEaa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 7 Inledning 9 Gemensamma erfaranden och omsorgshandlingar 10 Att aktivt visa sitt stöd 11 Normer och implicita signaler 12 Vad barnen värdesätter 13 Om barnens värdegemenskap 13 Om att vilja bli tagen på allvar 14 Observationer i förskolan 14 Bokens disposition 15 Kapitel 1 - Om att förstå demokrati i förskolan 18 Barnsyn, kunskapssyn och demokrati 18 Från barnomsorg till lärandeprocesser 18 Pedagogiska uppdraget med en prägel av demokrati? 20 Hur kan vi förstå demokrati i förskolan? 22 Demokrati i ett aktörsperspektiv 23 En tolkning av läroplanens värdegrund 24 En professionell utmaning - vad är goda och mindre goda värderingar? 25 Delaktighet, inflytande och reellt inflytande 25 Värden, värderingar och värdegemenskaper 28 Barnens perspektiv - barn som experter 30 Hållbar utveckling - demokratiska värden och mänskliga relationer 32 Med fokus på barnens gestaltande av demokratiska värden 33 Kapitel 2 - Om ansvar 35 Barnen tar ansvar 35 Om att ta ansvar för lekens innehåll 35 Om att ta ansvar får egna handlingar och eget intresse 37 Om att ta ansvar för egna handlingar och vilja bli tagen på allvar 39 Om att ta ansvar för gemensamma regler 41 Slutsatser 50 Kapitel 3 - Om omsorg 52 Barnen visar omsorg 52 Om att visa omsorg om andras välbefinnande 52 Om att visa omsorg om andras delaktighet i lek 59 Slutsatser 64 Kapitel 4 - Om respekt 66 Barnen visar respekt 66 Om att visa respekt för regler och hålltider 66 Om att visa respekt för gemensamma uppgifter 70 Om att visa respekt för lärarens position 72 Om att visa respekt för andras intressen 75 Slutsatser 79 Kapitel 5 - Om att göra könsåtskillnad 80 Könsåtskillnadens gestaltning 80 Om att ta ansvar, visa omsorg och respekt som flicka och som pojke 80 Slutsatser 91 Kapitel 6 - Om didaktiska konsekvenser 93 Att tillsammans utveckla demokratiska värden - ett didaktiskt perspektiv 93 Liv-lust-lek 93 Barnet är i lek 94 Vad är bra för barn? - en fråga för vuxna att reflektera över 96 Ansvar 97 Ansvar och frihet 98 Lärarens tolkningsföreträde 99 Respekt och personliga val 101 Vem har tolkningsföreträde gällande omsorgshandlingar? 103 Individen i ett kollektivt sammanhang 103 Könsåtskillnadens etiska gestaltning 104 Avslutande reflektioner 106 Kapitel 7 - Om observation som ett arbetsredskap 108 Pedagogisk dokumentation? 108 Beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund 110 Barnperspektiv och barns perspektiv 111 FN:s barnkonvention - om barns perspektiv relativt barnperspektiv 112 Om att lägga en demokratisk grund 112 Observationer av barnens samspel ger värdefull information 113 Om att observera barnens samspel 114 Teorier - redskap för att förstå och för att förklara 114 Hur översiktlig, specifik eller detaljerad "teorikarta"? 115 Skillnad i användningen av teorier och forskningsresultat 115 Om att observera vardagliga aktiviteter - löpande protokoll och ljudinspelningar 116 Tre-stegs-dokumentation 117 Exempel på empirisk systematik 118 Hur du genomför sakliga och värderingsfria observationer 120 Om att göra urval 122 Om att få syn på barn som sociala aktörer och deras bidrag till sammanhanget 125 Om att få syn på barnens perspektiv 127 Om maktordningar 128 Exempel på analys som ger ett empiriskt resultat 129 Resultat 131 Att visa omsorg om andras välbefinnande 132 Joel håller kvar blicken på Alexis 133 Frågor att arbeta vidare med 137 Bilaga 1 139 Observation 1 - Flicka med isbit 139 Observation 2 - En samling 142 Observation 3 - En skattjakt 146 Bilaga 2 150 Observation 1 150 Observation 2 152 Observation 2, transkriberad 154 Dokumentation 3 159 Bilaga 3 161 Exempel på tre-stegs-dokumentation 161 Referenser 164 Register 169