Hylla
Författare/Namn
Titel Tillbaka till skolan : metodhandbok i arbetet med hemmasittande barn & unga
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
Term
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00002103cam 12200577 a 4500
*001174466
*00520140429140834.0
*007
*008140305s2014 sw ||||e |00| 0 swe d
*020 $a9789172059641
*035 $a(BOKR)9789172059641
*035 $a(SE-LIBR)16011629$x16011629
*08204$a370.154$223/swe
*084 $aEaacb$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aGladh, Marie
*24510$aTillbaka till skolan :$bmetodhandbok i arbetet med hemmasittande barn & unga /$cMarie Gladh & Krysmyntha Sjödin
*250 $a2., rev. uppl.
*260 $aStockholm :$bGothia,$c2014
*300 $a143 s.
*500
*520
*592 $aClip2MM$b2014-05-07
*650 7$aStudiemotivation$2sao$0165682
*650 7$aSkoltrötthet $2sao$0165710
*650 7$aSkolk$2sao$0165669
*653
*653
*7001 $aSjödin, Krysmyntha
*850 $aLoBj
*852 $cEaa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
INLEDNING 7 Nyckelmetoden 8 Om boken 10 Om författarna 11 1. OM HEMMASITTANDE BARN OCH UNGA 12 Definitioner 12 Hur många sitter hemma? 13 Vad beror det på? 16 Vad kan man göra? 18 2. EN HÄLSOFRÄMJANDE SKOLA 19 Samverkan 19 Dokumentation 23 Relationer, anpassningar och stöd 24 Tecken att vara uppmärksam på 26 Faktorer som främjar elevers närvaro 28 3. NYCKELMETODEN 30 Metod 30 Åtgärdsprogram 31 Kartläggning 33 Loggbok 38 Det pedagogiska arbetet 38 Kurativa samtal 41 Internetsamtal 43 Samverkan 44 Föräldrar 45 Utvärdering 46 Överföring och avslut 47 4. MANUAL FÖR NYCKELMETODEN 50 Informationsmöte 50 Inskrivning och kartläggning 51 Schemagenomgång och fortsatt kartläggning 51 Det fortsatta gemensamma arbetet 52 Uppföljning 54 5. MIKS BERÄTTELSE 55 Hur det började 55 Problemet förvärras 56 Behandling 57 Elevhälsan 57 Skolan 58 Vändpunkten 59 Framtiden 60 6. PSYKOSOCIALA ASPEKTER 61 Psykisk ohälsa 62 Samtal som redskap i elevhälsoarbetet 64 Isolering från omvärlden 64 Motivation 66 Vinna och slippa 67 Sömn 69 Förändring genom allians 70 Föräldrar 71 Mik 73 Självbild 74 Tajming 76 Distans till situationen 76 Motstånd 78 7. LÄRANDEASPEKTER 79 Kunskapsbedömning 80 Kartläggning 81 Individuell utvecklings- och studieplan och åtgärdsprogram 83 Arbetssätt och arbetsformer 85 Utmaningar i arbetet med hemmasittande elever 88 Mik 90 8. VAD SÄGER FORSKNINGEN? 92 Historik 92 Individen 94 Familjerelationer 95 Föräldrar 98 Behov i skolan 100 Ogiltig frånvaro 101 När eleverna återvänder till skolan 102 Hur det bör vara och hur det är i verkligheten 103 Skolan - elevernas arbetsplats 104 Dokumentation av särskilt stöd 105 Distansundervisning 105 Planering och bedömning 108 Lärares relation till elever 109 Psykosociala erfarenheter 111 9. VAD SÄGER LAGEN? 113 Rätt till utbildning 113 Skolplikt i Sverige 114 Ogiltig frånvaro i grundskolan 115 Frånvarorapporteringen till vårdnadshavaren 115 Särskilt stöd, åtgärdsprogram 116 Särskilda utbildningsformer 118 Individuell studieplan för elever inom gymnasieskolan 118 Bedömning och betygssättning 119 Samverkan 120 Skyldighet att anmäla till socialtjänsten 120 Arbetsmiljö 121 10. AVSLUTNING 122 REFERENSER 124 BILAGOR 132 Bilaga 1. Åtgärdsprogram 132 Bilaga 2. Psykosocial kartläggningsmall 136 Bilaga 3. Mina önskemål inför skolstarten 140 Bilaga 4. Liten chattordlista 143