Hylla
Författare/Namn
Titel Att avslöja lögn : i rättsväsende, sjukvård, socialtjänst och försäkringsbransch
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2007
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Allmän 4. tr., 2011 ; 5. tr., 2012
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
Term
ISBN
Antal i kö:
*00003827cam 12200985 ar4500
*001174897
*00520140516134957.0
*007
*008071210s2007 sw ||||e |00| 0 swe
*020 $a9789144050201
*035 $a(SE-LIBR)10626836$x10626836
*08204$a153.6$222 (machine generated)
*0830 $a170$222 (machine generated)
*084 $aDoef$2kssb/8
*084 $aDg$2kssb/8
*1001 $aKronkvist, Ola
*24510$aAtt avslöja lögn :$bi rättsväsende, sjukvård, socialtjänst och försäkringsbransch /$cOla Kronkvist
*250 $a2. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2007
*300 $a144 s.
*500 $a4. tr., 2011 ; 5. tr., 2012
*520
*592 $aClip2MM$b2014-05-19
*650 7$aLögn $2sao$0153048
*653
*653
*850 $aLoBj
*852 $cDoe
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
MTM:s talboksannotation: Den som valt att arbeta inom t.ex. rättsväsendet, socialtjänsten, sjukvården eller försäkringsbranschen kan tvingas göra tilförlitlighetsbedömningar i sitt arbete. Boken gör en genomgång av forskningsläget kring lögndetektion utan hjälpmedel och ger exempel och tips för att förbättra förmågan att avslöja lögn. Förlagsinformation: Kan du se på en annan människa om han eller hon ljuger? Om du valt att jobba inom till exempel rättsväsendet, socialtjänsten, sjukvården eller försäkringsbranschen tvingas du göra tillförlitlighetsbedömningar i ditt arbete. Denna bok gör en genomgång av forskningsläget kring lögndetektion utan hjälpmedel och ger exempel och tips för att hjälpa dig att förbättra förmågan att avslöja lögn. Boken vänder sig både till studenter och yrkesverksamma.
INLEDNING 5 1. VAD, VARFÖR, VILKA OCH HUR? 9 Vad är en lögn? 10 Hur bra är vi på att avslöja lögn? 10 Varför är vi så dåliga på att avslöja lögn? 11 Lögn och genus 21 Lögner i nära relationer 23 Lögn och etnicitet 24 Vilka konsekvenser får det när vi gör fel? 29 Glappet mellan vad vi (tjänstemän) får och vad vi skall göra 29 Sekundär viktimisering - hur vi fortsätter plåga brottsoffren 31 2. ICKEVERBALA LEDTRÅDAR TILL LÖGN 35 Vad de egentligen visar 36 Ögonrörelse, bluffarnas bluff 39 Ansiktsuttryck, "micro expressions" och "duping delight" 40 3. PARALINGVISTISKA LEDTRÅDAR TILL LÖGN 43 Hur någonting sägs, en populär ledtråd! 44 4. VERBALA LEDTRÅDAR TILL LÖGN 47 Motsägelsefullt och ologiskt? 48 Bill Clinton, Helge Fossmo och några till 50 Bill Clinton 50 Helge Fossmo 51 Andra kända lögner 52 Taktisk användning av kända fakta 55 5. INTEGRERADE METODER 61 Statement Validity Assessment 62 En strukturerad intervju 63 CBCA, de nitton kriterierna 69 De sammansatta berättelserna 76 Validity Check-List (VC-L) 77 Reality Monitoring 84 6. DEN PERFEKTA LÖGNEN 93 När känslorna är de rätta 95 Dubbelbluffen 96 Jättebluffen 98 Mytomanen och den patologiske lögnaren 99 7. RÅD OCH RIKTLINJER FÖR LÖGNDETEKTION I PRAKTISKT ARBETE 105 Att bestämma sig sent 106 Att välja sina strider 107 Ledtrådar som funkar och förvirrar 108 Några råd från Aldert Vrij och Ray Bull 109 Taktisk användning av bevis, steg för steg 111 Rättslig reglering vid förhör 120 Internationell rättslig reglering vid förhör 120 Svensk rättslig reglering av bevishantering vid polisförhör 122 Rutiner vid en försäkringsutredning 124 Styrkan med en subjektiv bedömning 125 Hur och när skall man konfrontera? 127 AVSLUTNINGSVIS 131 REFERENSER 133 Juridiska referenser 141 Nordamerikanska rättsfall 142 Några litteraturtips om tillförlitlighetsbedömningar 142 REGISTER 143