Hylla
Författare/Namn
Titel Ett år i ur och skur : utomhuspedagogik i förskolan
Utgivning, förlag, etc. Studentlitteratur, Lund : 2014
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
Term
ISBN
Antal i kö:
*00002566cam 122006977a 4500
*001175304
*00520140603151344.0
*007
*008140423s2014 sw a|||e |00| 0 swe c
*020 $a9789144088099
*035 $a(SE-LIBR)16420421$x16420421
*035 $a(Burlöv)101690
*08204$a371.384$223/swe
*084 $aEaby$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aÄnggård, Eva
*24514$aEtt år i ur och skur :$butomhuspedagogik i förskolan /$cEva Änggård
*250 $a1. uppl.
*260 $aLund :$bStudentlitteratur,$c2014
*300 $a156 s. :$bill.
*520
*592 $aClip2MM$b2014-06-04
*650 7$aUtomhuspedagogik
*650 7$aI ur och skur
*650 7$aFörskolan
*653
*653
*850 $aLoBj
*852 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 9 KAPITEL 1 Introduktion 11 Barn och natur 13 Naturens plats i förskolan 15 Natur i barnkulturen 17 Ökat intresse för utomhuspedagogik 19 ... men barn är utomhus allt mindre 20 Studien 20 Bokens uppläggning 22 KAPITEL 2 Varför utomhuspedagogik? 23 Argument för utevistelse 23 Glädje och lust 23 Friska, rörliga och starka barn 24 Ro för själen 27 Lek, fantasi och kreativitet främjas 29 Social och emotionell träning 31 Kunskap om och genom naturen 32 Miljömedvetenhet och vana vid skogen 34 Mer jämställd lek 36 Motvikt till det urbana livet 38 Vad säger forskningen? 39 KAPITEL 3 Regnbågen - en I Ur och Skur-förskola 43 I Ur och Skur som pedagogisk verksamhetsform 43 Friluftsfrämjandets verksamhet för barn 43 Skogsmulleskolor 44 Förändringar i pedagogiken 46 I Ur och Skur 46 Organisation 47 Mål 48 Arbetssätt 49 Lärarnas uppgifter 55 Dokumentation och reflektion 55 Regnbågens verksamhet 56 Barn, personal, lokaler och gård 56 Basplatserna 56 Skogsgrupperna 59 Dokumentation 59 Engagemang 61 KAPITEL 4 Skogen som plats för förskoleverksamhet 63 Platsbegreppet 63 Vägen till platsen 64 Avgränsning av platserna 67 Platser för pedagogiska aktiviteter och omsorg 68 Platser för lek 71 Platserna får mening 74 KAPITEL 5 Naturen som plats för lärande 77 Lärande utomhus 77 Lärande i I Ur och Skurs skrifter 79 Syn på barn och lärande 79 Innehåll i förskolan 82 Exempel från Regnbågen 87 Sinnen stimuleras 88 Upptäcka, utforska och experimentera 90 Förmedling av kunskaper 93 Projektarbete 94 KAPITEL 6 Naturens material och miljöer som resurser i lek 97 Materialets betydelse i leken 97 Forskning om lek i naturmiljöer 98 Lek med naturmaterial 100 Naturmaterial som primära leksaker 100 Naturmaterial som sekundära leksaker 102 En tolkande process där betydelser måste förhandlas 104 Tillfälliga och permanenta tolkningar 108 Naturens material inbjuder till olika lekar 108 Naturmaterial som leksaker 109 Fantasi bygger på begrepp 110 KAPITEL 7 Symbollekar i skogen 113 Barndomsminnen 113 Forskning om barns symbollek i naturmiljöer 114 Teman i barnens lekar 115 Familjelekar 115 Superhjältelekar 116 Djurlekar 118 Några ytterligare teman i lekarna 119 Miljön bjuder in till lekteman 119 Stinas och Hannas berättelse 120 Barns platser skapas 123 I lekarna blandas natur och kultur 125 KAPITEL 8 Flickor och pojkar leker i skogen - åtskilda och tillsammans 127 Jämställdhet - ett mål i förskolan 127 Studier om genus och lek i förskolan 128 Forskning om genus i naturmiljöer 129 Genuspositioner i olika lektyper 130 Sjörövare i kärret 130 Grilla fisk under trädet 132 Leoparder och monster 133 Hoppa i badkaret 135 Könsstereotypa och jämställda lekar 137 KAPITEL 9 Det sista barnet i skogen? 141 Är det bra för barn att vara utomhus? 142 Hur får barn en relation till naturen? 145 Vad kan vi lära av I Ur och Skur? 146 Litteratur 149