Hylla
Författare/Namn
Uniform titel
Titel Aggression : ett nytt och farligt tabu
Utgivning, förlag, etc. Månpocket , Stockholm : 2014
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Serie
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
Term
ISBN
Antal i kö:
*00002035cam 12200565 a 4500
*001177990
*00520140904101105.0
*007
*008140205s2014 sw ||||e |00| 0 swe d
*020 $a9789175033266
*035 $a(BOKR)9789175033266
*035 $a(SE-LIBR)15177778$x15177778
*041 $aswe$heng
*08204$a155.41247$223/swe
*084 $aDofa$2kssb/8 (machine generated)
*1001 $aJuul, Jesper
*24010$aAggression.
*24510$aAggression :$bett nytt och farligt tabu /$cJesper Juul ; översättning: Ulrika Junker Miranda
*250 $a[Ny utg.]
*260 $aStockholm :$bMånpocket ,$c2014
*300 $a143 s.
*4900 $aMånpocket . Fakta, $x99-0832420-9
*500
*520
*592 $aClip2MM$b2014-09-08
*650 7$aAggression hos barn$2sao$0252063
*653
*653
*850 $aLoBj
*852 $cDofa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Enligt familjeterapeuten Jesper Juul har samhället i stort lagt locket på de alltför yviga känslorna. Glädje och lycka går bra att visa, men frustration, besvikelse och alldeles särskilt ilska och aggression är inte välkomna. Här berättar han hur vi kan lära oss att handskas med vreden, vår egen och våra barns.
FÖRFATTARENS FÖRORD 7 "Sluta vara så arg!" 10 I. PSYKISK HÄLSA 15 Självmedvetande 20 Aggressivitet hos vuxna 25 II. INGA VÅLDSAMHETER, TACK! 35 Hur definierar vi aggression och våld? 36 "Annars...!" 43 Aggressivitet bland barn 48 III. AGGRESSIVITETENS RÖTTER 53 1. Önskan att känna sig värdefull i den andres liv 58 2. Samarbete 60 3. Lojalitet 62 Blockerade anknytningsprocesser 62 Ålder 63 Kön 63 Kultur 64 Självkänsla 65 När aggressionerna bryter fram 66 Vem bär ansvaret? 69 Barn är offer 70 Hur barn samarbetar 73 Källor till provokation 77 1. Föräldrar 78 2. Förskolan 81 3. Skolan 82 IV. ATT INTEGRERA AGGRESSION 85 Konstruktiv och destruktiv aggression 86 De verkliga mobbarna 97 Relevanta reaktioner från vuxna som har god effekt 99 Föräldrar som mobbare 99 Syskonrivalitet 101 V. MORALISKT ELLER EXISTENTIELLT? 105 De fem stegen 112 Steg 1: Dialog 113 Steg 2: Intresse 114 Steg 3: Nyfikenhet 116 Steg 4: Erkänsla 117 Steg 5: Personlig feedback 118 Processen är målet 119 Involvera nätverket 121 VI. EMPATI - MOTGIFT MOT VÅLD 125 VII. NÄR DITT BARN ÄR AGGRESSIVT 129 VIII. SLUTSATS 135 NOTER 139 LITTERATUR 143