Hylla
Författare/Namn
Titel Bockarna Bruse i förskolan : att arbeta med projekt, ämnesintegrering och pedagogisk dokumentation
Utgivning, förlag, etc. Lärarförlaget, Stockholm : 2014
SAB Klassning
Omfång
Anmärkning: Innehållsbeskrivning, sammanfattning
Term
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00003014cam 12200781 a 4500
*001178438
*00520140916185012.0
*007
*008140519s2014 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a9789198176209
*035 $a(BOKR)9789198176209
*035 $a(SE-LIBR)16546142$x16546142
*08204$a372.21$223/swe
*084 $aEab$2kssb/8
*1001 $aBerggren, Elisabeth
*24510$aBockarna Bruse i förskolan :$batt arbeta med projekt, ämnesintegrering och pedagogisk dokumentation /$cElisabeth Berggren & Sandra Söderlund
*260 $aStockholm :$bLärarförlaget,$c2014
*300 $a160 s. :$bill.
*520
*592 $aClip2MM$b2014-09-17
*650 7$aFörskolepedagogik$2sao$0252553
*650 7$aLärarutbildning $2sao$0152989
*650 0$aTeachers ¡ Training of
*653
*653
*7001 $aSöderlund, Sandra
*850 $aLoBj
*852 $cEab
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
"Vi kunde!" 9 Det var en gång 13 Inspiration från Reggio Emilia 14 En miljö för skapande 15 Barngruppen 19 Hur skulle vi göra? 22 Projektet Bockarna Bruse 23 Ett barn har hundra språk 27 Varför projekt? 28 Första delen av projektet 29 Undervisa eller under visa? 31 Skapa förutsättningar för lärande 33 Projektgrupper 33 Utveckla språket genom sagan 36 Mångkulturellt - flerspråkighet 37 Modersmålet 38 Böcker berikar språket 39 Sagan lämnar spår överallt 40 Estetiska språk i arbetet 42 Bildskapande 43 Man måste gripa för att begripa 43 Utmaningar 45 Ge alla barn förutsättningar 48 Kommunikation genom bilder 48 Utmaning kring broar 50 Kladdiga material, lek och skratt 52 Även julbocken 52 Skapa egna bockar och troll 52 Bygg och konstruktion 56 Lägga till material 57 Gå ett steg till 58 Sång och musik 59 Drama 60 Träna teater 61 Kulissen 62 Skapa landskap 63 Film 64 Sagan utomhus 66 Matematik - språkförståelse och begreppsbildning 68 Jämförelseord 68 Lägesord 70 Bockarna Bruse-kamevalen 72 Bockarna Bruses bro 75 Hur strukturerade vi? 75 1. Vi letar broar i centrum 76 2. Reflektion kring studiebesöket 78 3. Från intryck till uttryck 80 4. Första detaljritningarna av bron 83 5. Detaljerade ritningar 86 6. Längden på bron 90 7. Bredden på bron 93 8. Höjden på bron 96 9. Räckets höjd 100 10. Vi mäter med standardiserade mått 103 11. Sammanställning till snickarna 105 12. Vi går till snickarna 106 13. Hur långt har snickarna hunnit? 107 14. Andra besöket vid brobygget 108 15. Avslutning 109 Eftertankar om brobygget 111 Barnens erfarenheter, tankar och idéer 111 Språkutveckling 112 Reflektion med barnen 113 Barnens tankar byggs och konstrueras 114 Matematik och problemlösning 114 Samverkan med andra 115 Sporrade av barnen 115 Pedagogisk dokumentation 116 Vad är att dokumentera? 117 Vilka verktyg kan man använda? 117 Olika aspekter av dokumentationsarbetet 121 Dokumentation på olika sätt 123 Den pedagogiska kompassen 124 Barnens roll i dokumentationen 125 Hur tänka vid reflektion och analys? 126 Exponering av dokumentation 127 Pedagogens roll 129 Värdegrunden 131 Trollet och Bockarna Bruse blir kompisar 133 När förutsättningarna förändras 136 Bockarna Bruse och vattnets kretslopp 137 Vi gör ett ekosystem 141 Lärprocesser genom projektet 144 Till dig som vill starta ett projekt 146 Så strukturerade vi verksamheten 154 Slutord 157 Referenser 158