Hylla
Författare/Namn
Titel Det lekande lärande barnet : i en utvecklingspedagogisk teori
Utgivning, förlag, etc.
SAB Klassning
Upplaga
Omfång
Term
Ämnesord
Medarbetare
ISBN
Antal i kö:
*00004187cam 12201081 a 4500
*001180654
*00520141110182353.0
*008140820s2014 sw ||||e |00| 0 swe c
*020 $a9789147114597
*035 $a(BOKR)9789147114597
*035 $a(SE-LIBR)16817676$x16817676
*035 $a(Burlöv)102162
*08204$a372.21$223/swe
*084 $aEm.01$2kssb/8 (machine generated)
*084 $aEaa
*1001 $aPramling Samuelsson, Ingrid
*24514$aDet lekande lärande barnet :$bi en utvecklingspedagogisk teori /$cIngrid Pramling Samuelsson, Maj Asplund Carlsson
*250 $a2. uppl.
*260 $aStockholm :$bLiber,$c2014
*300 $a256 s. :$bill. ;
*592 $aClip2MM$b2014-11-12
*650 7$aInlärning$2sao$0148942
*650 7$aFörskolebarn$2sao$0146334
*650 7$aLekmetodik$2sao$0152299
*650 0$aLearning
*650 0$aPreschool children
*653 $aLärande
*653 $alek
*653 $aförskolepedagogik
*7001 $aAsplund Carlsson, Maj
*850 $aLoBj
*852 $hEaa
^
Det finns inga omdömen till denna titeln.
Klicka här
för att vara den första som skriver ett omdöme.
Förord 7 Del I. Bakgrund 9 1. Ett perspektiv i tiden 10 2. Några inriktningar inom det förskolepedagogiska fältet 19 Friedrich Fröbel och verksamhetsdriften 22 Maria Montessori och barnets självverksamhet 25 Fligh/Scope-programmet och logiken 29 Dialogpedagogikens kommunikation som form och innehåll 32 Reggio Emilia och barnens dokumentation 34 Hur har då "teorierna" om förskolebarn och deras lärande förändrats? 39 3. Lek som ett sätt att förstå sin omvärld 43 Ett perspektiv i tiden på lek 45 Leken ett forum för kommunikativ kompetens, samlärande, rättigheter och inflytande 49 Lekens mångfald 53 Lekens objekt och akt 55 Del II. Den fenomenografiska forskningsansatsens bas 57 4. Fenomenografin som grund för förskolepedagogisk teoribildning 58 Kommunikation, relationer och innehåll 61 Utmaningen - att göra innehållet synligt 66 Att göra det osynliga synligt 69 5. Barns erfarenheter och erfarande 73 Att erfara det osynliga 77 Dispositioner eller spår 82 Att utgå ifrån barns erfarande i den pedagogiska praktiken 87 6. Urskiljning, variation och riktning 91 Barns spontana lärande? 92 Vad är det variationen bidrar med? 96 Variation, urskiljning och samtidighet 98 Riktadhet 99 7. Metakognition och metakognitiva dialoger 102 Olika inriktningar inom metakognition 103 Barns förståelse för andras tänkande 111 Erfarande som metakognition 114 Metakognitiva dialoger 118 8. Lärande som förändring av omvärlden 121 Kulturen som ram 121 Att se världen vidga sig 125 Små fragment på väg 128 Del III. Utvecklingspedagogikens teoretiska framväxt urempiri 129 9. Barns medvetenhet om sitt eget lärande 130 10. Lärande som objekt 137 Att göra, tre olika nivåer till objekt 137 Barns förståelse för lärande 144 11. Matematik som objekt 147 Antalsuppfattning som objekt 148 Form- och rumsuppfattning som objekt 149 Barns förståelse för olika aspekter av matematik 153 12. Kulturella aspekter av omvärlden som objekt 156 Barns förståelse för olika kulturella aspekter av omvärlden 162 13. Skriftspråk som objekt 167 En metakognitiv dialog om skriftspråk 167 Att använda vardagsrutiner för att göra läsande och skrivande till ett objekt 168 Efterlysning av "gosedjur" 171 Att arbeta medvetet med improviserade händelser 172 Att skriva faktaböcker 174 Barns förståelse för skriftspråk 175 Olika objekt i litterära texter 179 14. Natur som objekt 185 Att utveckla idéer om vad som händer i ett kretslopp 185 Vattnets kretslopp 189 Barns förståelse för natur 193 15. Att utveckla förskolebarns förståelse för sin omvärld 196 Lärandets objekt 196 Lärandets akt 198 Barns möte med skolans värld 201 Del IV. Förskolebarn, framtiden och pedagogiken 203 16. Vad ska barn lära sig i förskolan? 204 Läroplan för förskolan 1-5 år (Lpfö 98), Reviderad 2010 207 Att pendla mellan objekt och akt 214 17. Framtiden i ett globalt och kreativt samhälle 216 Kreativitet och skapande 217 Lek och lärande 219 Samlärande, lek och kommunikation 223 Lekande och lärande barn i förskolans teoretiska bas 230 Förskolepedagogik med teoretiska utgångspunkter 234 Referenser 238 Register 255